Bas Langelaar: Stap naar Duitsland net zo lastig als naar Silicon Valley

Bas Langelaar helpt met zijn bedrijf Vectrix al jarenlang startups een voet aan de grond te krijgen in Silicon Valley. Maar voor veel Nederlanders blijkt Duitsland minstens zo'n lastige stap. Daarom organiseert hij voor de tweede keer een reis naar Berlijn. "Dat levert veel energie en ideeën op."

De Amsterdamse financiële dienstverlener Vectrix neemt voor het tweede jaar op rij startups en investeerders mee op reis naar Berlijn om de Duitse markt te verkennen.

Founder Bas Langelaar vertelt welke kansen hij ziet voor Nederlandse bedrijven in Duitsland.

Duitsland in beeld

Waarom is Berlijn interessant voor ondernemers en investeerders?

We werken veel voor bedrijven die bezig zijn met software en technologische innovaties. Zij groeien vaak hard en kijken al snel internationaal om zich heen welke markten voor hen interessant zijn. Van oudsher lag onze focus vooral in de VS en daarna ook in Groot-Brittannië. De laatste jaren is daar Duitsland bijgekomen.

Hoe komt het dat je in de VS wel de weg kent en in Duitsland minder?

De online wereld is erg Angelsaksisch. De Nederlandse markt kennen we goed, we zijn al meer dan 20 jaar gericht op de westkust van de Verenigde Staten. Daar pikken we het nieuws en de verhalen op en kom ik elk jaar. Drie jaar geleden is daar New York bij gekomen. Maar omdat we merkten dat voor ondernemers de stap naar Verenigd Koninkrijk of Duitsland minstens zo lastig is als naar Silicon Valley, is dat voor ons ook een belangrijk thema geworden. Daarom hebben we vorig jaar voor het eerst een reis georganiseerd.

Welke kansen liggen er concreet voor Nederlandse ondernemers in Berlijn?

Veel van onze klanten zijn niet specifiek op Duitsland gericht, maar kunnen niet om de buren heen wanneer ze willen internationaliseren. Daarom moet je wel de weg kennen in Duitsland. Je moet bijvoorbeeld weten dat Duitsers op bepaalde gebieden niet erg online zijn.

Wat wil je laten zien in Berlijn?

De reis is bedoeld om de deelnemers een beeld te geven van het ecosysteem in Berlijn en Duitsland. We willen antwoorden vinden op vragen als: wat zijn interessante partners, waar vind je goede advocaten en coworkingspaces, welke andere dienstverleners zijn handig om te kennen?

Wie gaan er mee?

Een mix van bedrijven die al hun eerste klanten in Duitsland hebben tot aan startups voor wie het vooral een oriëntatie is.

Wanneer is de reis geslaagd?

Het samen op pad zijn als ondernemers geeft al veel energie en ideeën. Onderling netwerken is ook al heel zinvol, daarnaast leg je ook nog interessante bezoeken af.

‘Bewustzijn over privacy is groot in Duitsland’

Adam Knoop

Adam Knoop, founder van Pseudonimiseer uit Amsterdam

Waarom ga je mee naar Berlijn?

Met Pseudonimiseer bieden we een techniek aan waarmee onze klanten een relevante big data-analyse bij verschillende partijen kunnen uitvoeren met respect voor privacy van de mensen die in de databanken staan. Met die dienst willen we de Duitse markt veroveren.

Welke kansen liggen er in Duitsland?

In 2018 worden Europese regels rond privacy aangepast, dat maakt ons product direct erg relevant in heel Europa. Dan moet je natuurlijk al in Duitsland zitten. Het is een serieuze markt met veel organisaties die met grote hoeveelheden persoonsgegevens werken. Daarbij komt dat in Duitsland het bewustzijn rond privacy erg groot is, dat kan in ons voordeel werken.

Wanneer is de reis geslaagd?

Wanneer we goede contacten hebben opgedaan. We zoeken natuurlijk klanten, maar het zou ook mooi zijn als we iemand vinden die voor ons de Duitse markt op kan gaan. De eerste contacten moeten we zelf leggen. We spreken ook op seminars over privacy, daar treffen we veel juristen en data-analisten.

‘Trip naar Berlijn is een snelkookpan’

Sander Dullaart, founder van het Amsterdamse Member get Member. Een dienst waarmee bedrijven via een ambassadeurssysteem hun klantenbasis een boost kunnen geven.

Sander Dullaart

Waarom ga je mee naar Berlijn?

We zijn vorig jaar ook al mee geweest. De reden dat we nu weer gaan is dat we te weinig contacten hebben in Duitsland om goed sales te kunnen doen. Dus dit is een investering van een paar dagen omdat we op deze manier wel mooie introducties krijgen en interessante mensen leren kennen.

Hoe ging dat vorig jaar?

Vorig jaar hebben we dankzij deze reis een aantal klanten binnen gehaald. Als je maar outgoing bent en met veel mensen spreekt, dan kom je via via wel aan goede contacten. Dat werkte zo tijdens de bijeenkomst op de ambassade, maar ook in diverse coworkingspaces heb ik interessante mensen ontmoet. Dat zijn natuurlijk niet altijd direct klanten, maar wel mensen die je via hun netwerk je op het juiste spoor kunnen zetten. Door mensen te ontmoeten haal je veel meer resultaat dan drie dagen googlen.

Wanneer is de reis geslaagd?

Met één klant ben ik al happy, dan heb ik de investering er al uit. Sales kost veel tijd, helemaal als je dat in een ander land moet doen. In Nederland kan je al veel via Linkedin bereiken, dat gaat in Duitsland natuurlijk anders. Zo’n reis is een snelkookpan waarbij in korte tijd van alles ontstaat. Bovendien leer je de stad een beetje kennen en leuke werkplekken zodat je bij een volgend bezoek weet waar je terecht kunt.

Wat voor soort klanten zoek je?

Bedrijven uit bijvoorbeeld de telecom, de energiebranche en verzekeraars. Niet te groot en niet te klein. Het moeten bedrijven zijn die nog niet bij iedereen bekend zijn, maar wel echte challengers die de markt willen bestormen en daarbij goede ambassadeurs kunnen gebruiken. Partijen als YellowStrom en 1&1 zijn interessant. Dat zijn bedrijven waarover je aan je vrienden wilt vertellen.

Duitslandnieuws