Hoe je nog beter Duitse toeristen kunt lokken naar Nederland

Maar liefst 4,6 miljoen Duitse toeristen bezochten afgelopen jaar Nederland en de trend is stijgend. Voorafgaand aan de grootste toerismebeurs ter wereld vertelt Duitsland-directeur van de NBTC Anouk Susan hoe er nog meer Duitsers naar Nederland zijn te lokken.

De Internationale Tourismus Börse (ITB) van 8 tot 12 maart in Berlijn is de grootste toerismebeurs ter wereld. Zo’n vijf jaar geleden zag de Nederlandse toerismesector weinig meer in een stand opbouwen in de Duitse hoofdstad.

Inmiddels zijn de Nederlanders helemaal bijgedraaid en komen elk jaar met meer deelnemers naar Berlijn. In 2017 bezetten 63 Nederlandse partners in totaal 400 vierkante meter.

Op 160.000 vierkante meter staan meer dan 10.000 standhouders uit 187 landen, die kunnen rekenen op meer dan 200.000 bezoekers.

Nederlanders herontdekken de ITB

Aanjager achter de Nederlandse inbreng is Anouk Susan, directeur van NBTC Germany in Keulen, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Ze vertelt waarom de Nederlanders weer enthousiast zijn over de ITB.

Hoe belangrijk is de ITB voor jullie?

We vinden het heel belangrijk om hier een krachtig beeld neer te zetten om te laten zien wat Nederland te bieden heeft. Hier komt niet alleen de reisindustrie zelf, op zaterdag en zondag hebben we vooral veel consumenten over de vloer.

Niet zo lang geleden was dat wel anders..

Ja, we waren als NBTC niet meer zo actief op beurzen, omdat we dat niet meer zagen als een moderne marketingtool. Inmiddels zien we dat het wel degelijk effect heeft om op de grootste toerismebeurs ter wereld te staan. En ik ben er ook best trots op dat we de afgelopen 5 jaar steeds groter zijn geworden. Toen stonden er nog 8 Nederlandse stands, dit jaar zijn het er 63. We hebben zelfs bepaalde landen uit onze hal weten te drukken!

Waarom heeft de beurs zoveel effect?

De Duitse markt groeit en is dus interessant voor ons. Afgelopen jaar kwamen 4,6 miljoen Duitsers bij ons op bezoek, en we zien het bezoekersaantal de afgelopen jaren bovengemiddeld stijgen. Daarom zijn we er ons steeds beter van bewust dat we ons goed moeten presenteren in Duitsland.

Hoe doe je dat?

We denken er goed over na over hoe we hier een goede uitstraling kunnen neerzetten. We organiseren vooraf een persavond op de Nederlandse ambassade waar 70 Duitse journalisten en bloggers op af komen. Als je bedenkt dat er vanwege de ITB ook talloze andere events zijn, dan is dat een heel goed resultaat. Verder organiseren we op het Holland-paviljoen een happy hour en borrels met een dj. Verder komen diverse wethouders uit Nederlandse steden, wat ook helpt voor het leggen van goede contacten.

Lang huwelijk

Wat voor soort Nederlandse partijen presenteren zich in Berlijn?

Dat is heel divers. Van grote Nederlandse steden als Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem tot belangrijke musea zoals het Rijks, het Van Gogh Museum, het Mauritshuis, het Nationaal Militair Museum en attracties zoals de Efteling, Ponypark Slagharen, Canal Tours en de Heineken Experience. Verder Nederlandse producten zoals kaas tot en met Delfts blauw, de hotelsector, maar ook fietsverhuurders en reisorganisaties.

Hoe komt het dat er jaarlijks meer Duitsers naar Nederland komen?

Ik noem het altijd het resultaat van een lang huwelijk. Veel Duitsers komen al hun hele leven jaarlijks in Nederland. Zo’n 80% van de bezoekers komt uit Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Vaak zie je dat mensen die zelf als kind werden meegenomen, nu hun kinderen meenemen en soms zelfs hun eigen ouders, dus met drie generaties op stap. Deze mensen kennen de highlights al, ze zijn op zoek naar de Geheimtipps. Het zijn hele trouwe gasten, 84% van deze groep is van plan weer terug te komen.

Nederlandse ondernemers en instellingen moeten zich dus richten op gezinnen?

Ja, maar tegelijkertijd is opvallend dat 44% van de Duitse gasten bestaat uit stelletjes. Zij willen lekker uit eten in een sterrenrestaurant, wat dat betreft is het imago van Nederland enorm verbeterd. Ze willen fietsen en eten onderweg een appeltaart met slagroom. En nog een leuk cijfertje, 50% van de Duitsers komt voor de zee.

Zijn ze daar niet een keertje op uitgekeken?

Nee, want ook die aantallen groeien. Waar echt kansen liggen is de spreiding in ruimte en tijd. Omdat de afstanden klein zijn, zijn Duitsers bereid om ook buiten de typische vakanties naar Nederland te komen en nieuwe regio’s te ontdekken. Inmiddels komen ze al naar Nederland in de periode van februari tot aan de jaarwisseling.

Met één advertentie ben je er niet

Hoe kunnen Nederlandse ondernemers inspelen op Duitse gasten?

Ik ben veel op pad met onze presentatie over de ‘happy German’. Als ze blij met je zijn, is de kans groot dat ze terug komen. Het gaat er dus om dat je een voor hen relevant verhaal te vertellen hebt in je marketing. We doen bij NBTC veel onderzoek naar type toeristen, op die manier kan je uitzoeken waar je bij aan kunt sluiten in je verhaal.

Hoe lok je ze naar jouw regio of attractie?

Het is een enorme markt, dus met één leuke advertentie ben je er niet. Je moet door de loop van het jaar op verschillende plekken zichtbaar zijn. Dus niet alleen online, maar zeker ook offline. Kies voor regionale dagbladen, die hebben nog altijd een miljoenenpubliek. Maar denk ook aan een heel specifiek magazine over bijvoorbeeld fietsen. Het is echt de kracht van de herhaling.

Zorg dat je website en je folders goed in het Duits zijn vertaald, ik kom nog helaas te vaak tegen dat mensen met Google Translate aan de slag zijn gegaan. Dat komt niet zo professioneel over.

Welke tip heb je voor Nederlandse standhouders op de ITB?

Het is misschien een cliché, maar maak afspraken van te voren. De kans dat de juiste partner toevallig bij jouw stand voorbij komt op zo’n grote beurs is erg klein. Bedrijven die dat lastig vinden, helpen we daarbij.