De Nederlanders op de ITB in Berlijn

Nederland trekt de laatste jaren met steeds meer bedrijven en culturele instellingen naar de ITB in Berlijn, de grootste toerismebeurs ter wereld. Nu de Duitse toeristen elk jaar met grotere aantallen Nederland bezoeken, wordt er nog meer gas gegeven met de Holland-marketing. Duitslandnieuws vraagt deelnemers hoe zij de Duitser naar Nederland willen lokken.

De Internationale Tourismus Börse (ITB) van 8 tot 12 maart in Berlijn is de grootste toerismebeurs ter wereld. Nederland is goed vertegenwoordigd met 63 Nederlandse standhouders op totaal 400 vierkante meter. Op de in totaal 160.000 vierkante meter staan meer dan 10.000 standhouders uit 187 landen, die kunnen rekenen op meer dan 200.000 bezoekers.

Gezichten op de ITB

Het Holland-paviljoen is heel divers. Van grote Nederlandse steden als Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem tot belangrijke musea zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Mauritshuis, het Nationaal Militair Museum en attracties zoals de Efteling, Slagharen, Canal Tours en de Heineken Experience. Verder Nederlandse producten zoals kaas tot en met Delfts blauw, de hotelsector, maar ook fietsverhuurders en reisorganisaties. Duitslandnieuws vraagt enkele standhouders naar hun strategie,

‘Duitsers vinden Escher helemaal te gek’

Marcel Westerdiep – general manager Escher in het Paleis

  • Naam: Marcel Westerdiep – general manager Escher in het Paleis
  • Hoeveelste ITB?: 6e
  • De beurs is geslaagd: als we nieuwe leads hebben opgedaan

Escher is ontzettend bekend bij de Amerikanen, hen hoef je niet uit te leggen wie dat was. De Duitsers stonden qua bezoekcijfers altijd op nummer twee, maar hebben inmiddels de Amerikanen van de eerste plek verdrongen. Dat komt omdat Escher ook bekender wordt in Duitsland, ze vinden zijn werk echt te gek.

Daarbij komt dat het gebouw waar we in zitten het winterpaleis is van koningin Emma, zij is van Duitse afkomst. In de Duitstalige folder besteden we daar extra aandacht aan. Ik vind het ook erg leuk om de band die we met Duitsland hebben te verduidelijken. Duitsers komen graag en met miljoenen naar Nederland, maar als je kijkt naar hoeveel van hen ook een museum bezoeken, dan blijft dat nog achter. Dus dat wil ik graag verbeteren.

We merken bij Duitse gasten dat er een grote kloof is tussen grofweg mensen boven en onder de 35 jaar. De jongeren zijn erg digitaal minded, de ouderen over het algemeen helemaal niet. Daar houden wij rekening mee.

‘We passen ons aanbod aan op Duitse gasten’

Herman Roosloot, account manager Duitsland Slagharen

  • Naam: Herman Roosloot, account manager Duitsland attractiepark Slagharen
  • Hoeveelste ITB?: 12e
  • De beurs is geslaagd: als we weer meer gasten uit Duitsland krijgen

Als je een cirkel om Slagharen trekt van twee uur rijtijd, dan zie je dat daar evenveel Nederlanders als Duitsers wonen. We passen daarom ons aanbod steeds meer aan op de Duitse gasten. In onze winterpauze hebben we het restaurant vernieuwd. We waren in het verleden heel erg ‘Pommes & Burger‘, we merkten dat er een breder aanbod nodig is. We bouwen een restaurant om tot Man Cave, met een goeie steak en extra biersoorten.

Hier op de ITB spreken we onze vaste partners, we werken met 7 Duitse touroperators. Ze zijn blij met ons, want we hebben groeicijfers richting 30 en 40 procent. Daar kregen we dit mooie plakkaat voor, als waardering van onze Duitse partner. Het viral filmpje van komiek Arjen Lubach waarin we worden genoemd is erg goed opgepikt in Nederland en in Duitsland, al viel het kwartje vooral in Nederland. Iedereen is met Slagharen opgegroeid, die klik hebben de Duitsers nog niet.

‘Duitse ouders gerust stellen dat we niet zo erg zijn’

Judith Zeilstra, sales en marketing manager Hans Brinker Hostel Amsterdam

 

  • Naam: Judith Zeilstra, sales en marketing manager Hans Brinker Hostel Amsterdam
  • Hoeveelste ITB?: 1ste voor mij persoonlijk, voor Hans Brinker de 4e.
  • De beurs is geslaagd: als we nieuwe klanten voor Lissabon hebben binnengehaald.

We bestaan al 46 jaar als hostel in het centrum van Amsterdam, sinds 2 jaar hebben we ook een vestiging in Lissabon. Het hostel is heel basic, ‘what you see is what you get‘, en gericht op jongeren. We hebben al jarenlang succes met de campagne ‘the worst hotel in the world‘. Die campagne is al heel oud, het wordt tijd voor een paar kleine veranderingen.

We krijgen veel scholieren en studenten uit Duitsland, ze laten zich dus niet afschrikken door onze campagne. En als ze er zijn komen ze er wel achter dat het goed is wat je krijgt, het is alleen simpel. Met Duitse touroperators hebben we hele goede relaties. We horen nog wel eens dat zij Duitse ouders gerust moeten stellen, dat het echt niet zo erg is bij ons zoals we in onze campagnes zeiden.

De ITB bevalt goed, de ingeplande afspraken verliepen allemaal prima. De aanloop bij de stand valt me wel tegen. Maar ja, we zijn natuurlijk ook een klein land op een megabeurs.

‘Duitsers willen wel eens iets anders dan Amsterdam’

Bastiaan Overeem, program manager Veluwe en Hanzesteden

  • Naam: Bastiaan Overeem, program manager Veluwe en Hanzesteden
  • Hoeveelste ITB?: 4de
  • De beurs is geslaagd: als de Hanzesteden worden opgenomen in reisprogramma’s

We hebben een campagne gelanceerd om meer aandacht te vragen voor de Nederlandse Hanzesteden, vooral in Duitsland. Echte middeleeuwse handelssteden die aan het water liggen met een mooi historisch decor. We kijken ook naar wat heeft elke stad zelf te bieden: Harderwijk is culinair met sterrenrestaurants, Elburg de vissersstad, Hattem cultureel, Kampen nautisch, Deventer is de evenementenstad. Zo heeft elke plek zijn eigen verhaal.

We verwachten komend jaar in Nederland 5 miljoen Duitse gasten, en men komt graag terug. Veel Duitsers zeggen, Amsterdam en Rotterdam kennen we wel. We vinden het nu wel eens leuk om te kijken wat er elders in Nederland te vinden is. Tot een paar jaar geleden waren we enkel gericht op toeristen uit eigen land. Nu zijn we bezig om speciaal reclame te maken voor ‘het andere Holland’. We merken dat dit goed aanslaat, in onderzoeken reageren Duitsers heel positief op de Hanzesteden. Het kleine en gemoedelijke van deze steden spreekt erg aan.

We richten ons vooral op mensen uit Noordrijn-Westfalen en bereiken hen door een mix van activiteiten waaronder online platforms. En we organiseren persreizen voor Duitse journalisten.