Jacques Stevens: Duitsers steeds meer overtuigd van Dutch Design

De Enschedese industrieel ontwerpers van Idé Partners en de Duitse machinebouwers Dkon troffen elkaar vijf jaar geleden op de Hannover Messe. Volgens directeur Jacques Stevens vormt Dutch Design een ideale combinatie met de degelijke Duitse machinebouw. Het leverde de bedrijven deze week een prestigieuze prijs op.

Duitslandnieuws kwam in 2014 de Duitser Ralf Miethe en Nederlander Jacques Stevens tegen op de Hannover Messe. Zij hadden elkaar twee jaar eerder gevonden op de grootste beurs ter wereld en raakten steeds enthousiaster over elkaar wat uitmondde in een hechte samenwerking. Onder de naam IDkon werken ze nu samen en buiten de culturele verschillen tussen beide landen uit. “Duitse degelijkheid en Nederlandse frisheid, dat is echt een mooie combinatie.”

Zwitserse klanten vinden ons nu ook

Het Duitse Dkon maakt machines en apparaten en het Nederlandse Idé Partners verzorgt de vormgeving. Dat past goed bij elkaar, zo ondervonden Stevens en Miethe. “Duitsers zijn gewoon erg goed in het maken van machines. Hele degelijke dingen”, vertelt Stevens. “Maar eerlijk gezegd missen ze vaak de schwung. Wij kunnen ze een speelse ‘look’ geven. Ze lijken moderner en het maakt je herkenbaarder als merk. Dat is echt iets Nederlands. De term ‘Dutch Design’ is er niet voor niets. Nederlandse producten zijn kleurrijker en frisser.”

Die frisheid combineert Stevens nu met Duitse degelijkheid. “Het is mooi om te zien hoezeer Duitsers van materialen houden. Wij hebben eens een ombouw afgeleverd die goed in elkaar zat, maar niet goed genoeg volgens de mannen van Ralph. Ze hebben het opnieuw in elkaar gezet. En verdraait, het was ook echt beter.”

Dat was 2014, wat is er sindsdien gebeurd?

We hebben de samenwerking zelfs uitgebreid. Er is een commerciële dame die nu speciaal voor ons acquisitie doet in Duitsland. Verder hebben we een nieuwe huisstijl voor beide bedrijven ontwikkeld, zodat we uiterlijk ook goed bij elkaar passen. Omdat we nu een mooie Duitse website hebben, weten ook Zwitserse klanten ons te vinden. Dat is een mooie bijvangst.

Beide bedrijven wonnen afgelopen week samen een Duitse designprijs. Eigen foto

Integreren beide bedrijven ook steeds meer in elkaar?

Ja, we stationeren over en weer projectleiders bij elkaar. Ontwerpers van ons gaan veel naar Duitsland en constructeurs van Don komen weer dan bij ons. Als een project de eindfase nadert, dan intensiveren we dat. Een telefoontje of Skype-gesprek is dan niet voldoende, dan moet je echt naast elkaar zitten. Het draait om de details.

Wat brengt deze samenwerking?

Nieuw is dat we echt toekomstplannen voor klanten kunnen ontwikkelen. Zoals de auto-industrie concept cars maakt, kunnen wij nu een een toekomstvisie voor machines neerleggen. We verwerken dan nieuwe technieken zoals led-lampen, sensoren en robotsystemen.

Niet te bedeesd denken

Hoe Duits ben je inmiddels geworden?

Nou, dankzij deze samenwerking spreken we inmiddels veel beter Duits. Verder hebben we hier in Enschede het Saxion zitten waar veel Duitsers studeren. We hebben via deze weg een Duitse juniordesigner aangenomen.

Word je niet te Duits?

We bewaken onze identiteit wel. We blijven Dutch Design maken, dat betekent dat het frivoler mag zijn dan de standaardoplossing, niet te bedeesd of te conservatief denken.

Hoeveel oranjegevoel hebben de Duitsers intussen?

Doordat de machines in Duitsland er nu veel mooier uitzien, groeit daar het enthousiasme. Men heeft nog veel meer het idee dat men aan iets gaafs werkt, en dat versterkt het teamgevoel.

Duitse designprijs

Dat levert resultaat op?

Nou, we hebben deze week een belangrijke prijs in Duitsland gewonnen voor industrieel design. We zijn gekozen uit 5.000 inzendingen door een Duitse vakjury, dat is echt wel een kwaliteitsstempel.

Wat hadden jullie ingezonden?

Een hightech noodstroomaggregaat bedoeld voor datacentra en ziekenhuizen. Het is dus een heel functioneel ding dat vaak staat weggestopt in de kelder. Met het design wilden we de machine ook de uitstraling geven van de hoogwaardige techniek die er in zit. Het moet bovendien goed passen in de hightech omgeving waar de machine staat.

De prijswinnende machine.

Workshops aanbieden op de Hannover Messe

Hoe bereid je je voor op de Hannover Messe?

Dit wordt onze 7e deelname. We staan altijd op dezelfde plek, het paviljoen van de Industriekammer van Münsterland. Het is zo’n enorme internationale beurs, dus het is erg toevallig als de juiste mensen aan jouw stand langs komen. We maken dus vooraf afspraken en zoeken ook vooraf publiciteit. We willen bezoekers graag iets bieden, dus we geven advies aan en organiseren workshops over de toekomst van industrieel design.

Hoe ziet die toekomst er uit?

De techniek ontwikkelt zich zeer snel, dat wil je ook terugzien in de vormgeving. Een elektrische auto ziet er ook uit als een elektrische auto. We gaan toe naar heldere vormgeving, machines zullen er intelligenter uitzien.

Lees ook:

Duitser en Nederlander vinden elkaar op de Messe: samen zijn we veel beter