Bondsdag wil weten: levert de tol überhaupt wel iets op?

De Bondsdag moet op basis van omstreden cijfers beslissen of de tolplannen van verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) daadwerkelijk geld gaat opleveren. Drie commissies houden maandag hoorzittingen over de voorgenomen heffing.

De ‘heiße Phase‘, de hete fase begint, schrijft Tagesspiegel. Of verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) zijn tolplannen (officieel Infrastrukturabgabe genoemd) kan realiseren, wordt de komende weken duidelijk.

De unie van CDU en CSU staat achter hem, ook al zijn niet alle christendemocraten het van harte met hem eens. De oppositiepartijen Groenen en Linken zijn sowieso tegen het project, tenminste in de huidige vorm waarbij alleen buitenlandse automobilisten moeten betalen.

Sleutelrol voor twijfelende SPD

De SPD speelt als coalitiepartner een beslissende rol in welke vorm de tol – waarschijnlijk vanaf 2020 – wordt ingevoerd. Bij de sociaaldemocraten klinken verschillende meningen. In de Bondsraad (Duitse Eerste Kamer) heeft de Nedersaksische premier Stephan Weil (SPD) al de afkeuring namens de deelstaten uitgesproken. “Brengt dit voornemen ons op de één of andere manier verder? Ik denk van niet.” Aan de andere kant voelen de SPD’ers zich gebonden aan het coalitieakkoord met de CDU.

In dat akkoord staat dat Duitse automobilisten niet extra moeten betalen voor de heffing, en dat het conform de Europese regels moet zijn. Aan die beide punten wordt hevig getwijfeld, ook al is er inmiddels groen licht vanuit Brussel nadat verkeersminister Dobrindt afgelopen december enkele aanpassingen doorvoerde. Het Europese parlement daarentegen nam vorige week woensdag met grote meerderheid een resolutie aan waarin wordt vastgesteld dat de Duitse tolplannen ‘elementen bevatten die tegen de Europese regels ingaan’.

Vanuit de Nederlands-Duitse grensregio wordt actie gevoerd tegen de tol:

Drie commissies storten zich op de tol

In de Bondsdag behandelen maandag tegelijkertijd drie commissies de tol in hoorzittingen. Naast de verkeers- en de financiële commissie wil ook de invloedrijke begrotingscommissie zich een eigen beeld maken.

De belangrijkste vraag is: ‘levert de tol wel geld op?’ De twijfel is groot. De Duitse rekenkamer en de ‘bureaucratiewaakhonden’ in de Normenkontrollrat hebben hun bedenkingen al geuit. En de Bondsraad stelde: er zijn ‘geen controleerbare en solide berekeningen van de verwachtte inkomsten’. De deelstaten in de raad eisen extra ‘valide doorrekeningen’ voordat ze er verder over willen praten.

Duitse rekenkamer betwijfelt of tol genoeg geld oplevert

 

Dobrindt gaat er vanuit dat de tol in het eerste jaar 3,9 miljard euro zal opleveren. Omdat Duitse automobilisten hun vignet via de rijtuigenbelasting kunnen verrekenen, is beslissend hoeveel de vignetten van buitenlandse automobilisten zullen opbrengen. De verkeersminister schat dat bedrag op ongeveer 830 miljoen euro. De lopende kosten zouden ongeveer 210 miljoen euro zijn.

Duitsers met een auto die binnen de meest strenge uitstootnorm van Euro 6 valt, zouden zelfs via de compensatie geld toe krijgen. Dat betekent voor de minister echter 100 miljoen euro minder inkomsten. Daarmee levert de tol nog maar 500 miljoen euro per jaar op.

‘Smalle basis voor berekeningen’

De berekeningen leunen op getallen over het aantal buitenlanders dat gebruik maakt van de Autobahn, waarna er schattingen volgen. Verkeersexpert Ralf Ratzenberger maakte voor automobielclub ADAC eigen berekeningen en kent een heel andere uitkomst dan de minister. Volgens hem brengen de buitenlandse automobilisten slechts 276 miljoen euro op. Hij neemt bij zijn berekening ook de kosten mee voor het optuigen van het tolsysteem en verdeelt dat over een periode van 10 jaar. Dan komt hij op min 109 miljoen euro uit. Hij verwacht dat er steeds meer Euro 6-auto’s bijkomen, waarmee de min groeit naar 213 miljoen euro in 2023.

Ook de Duitse verenigingen voor steden en gemeenten zijn nog niet overtuigd. In een hoorzitting stelden ze dan men ‘duidelijke twijfel heeft of de bureaucratische lasten en de inkomsten met elkaar in balans zijn.” Directeur Dieter Dewes van de Duitse douanevakbond spreekt van een ‘berekening die ver af staat van de realiteit’.

Lees meer in het dossier tol

Duitse deelstaten proberen via Bondsraad invoering tol te vertragen

Video: Hoe de grensregio de Duitse tolplannen wil bijsturen

Europees Parlement uit woensdag kritiek op tolplannen Duitsland

ADAC: ‘tolvignet wordt miljoenenverlies voor Duitsland’

Tol definitief? Tegenstanders zien nog kansen Duitse plannen te dwarsbomen

Grensregioraadslid Jeffrey Rouwenhorst protesteert in Berlijn tegen Duitse tol

Zo duur worden de Duitse tolvignetten

Duitslandnieuws