Waarom je bij laadpalensubsidie in Duitsland stuit op stugge regelgeving

Duitsland zet vol in op laadpalen voor elektrische auto's, de regering trekt miljoenen uit om voor 2020 15.000 palen door het hele land te plaatsen.

Dat klinkt als een mooie kans voor Nederlandse bedrijven, maar er zijn veel hindernissen, vertelt Jacob van Zonneveld van Plugsurfing uit Berlijn.

Door en voor de Duitse industrie

Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren een enorme voorsprong opgebouwd als het gaat om het maken van laadpalen. Met de nieuwe subsidie in Duitsland lijkt er dus een enorme markt open te liggen voor de Nederlanders.

Maar dat is te simpel gedacht, vindt Van Zonneveld. “De richtlijnen voor de laadpalen zijn geschreven door en voor de Duitse industrie. Dus als je daar subsidie voor wilt aanvragen, dan moet het wel voldoen aan heel veel Duitse normen. Hier gelden flink veel criteria voor laadpalen, die je in Nederland niet hebt.”

Nederland loopt voor

Om de verhoudingen op scherp te zetten, Nederland kent al zo’n 30.000 publieke laadpunten. In het grote Duitsland zijn dat er nu nog 6.250. “Dat is dus lang niet genoeg. Dus Duitsland loopt in 2020 nog steeds achter op Nederland.”

Bekijk een fragment van het verhaal van Jacob van Zonneveld:

Bekijk de hele video

Bekijk de hele video en discussieer mee op onze Facebook-pagina.

Lees en luister meer

 

Podcast – Jacob van Zonneveld: ‘Bij uitdelen subsidie wordt Duitse industrie beschermd’

Duitslandnieuws