Duitsers kopen fors meer auto’s, maar diesel raakt uit de gratie

Dieselgate en het voorgenomen tolvignet ten spijt, Duitsers kochten in maart enthousiast meer auto's (+11,4%). De verkoop bij diesels daalde met 3% nu er wordt gesproken over rijverboden in grote steden om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.

De afzet van auto’s in Duitsland is sterk gestegen. In maart nam het aantal nieuw toegelaten auto’s met 11,4% toe, naar een totaal van 359.700. Over het eerste kwartaal werd volgens branchevereniging VDA een plus van 7% genoteerd, in totaal werden er 844.700 auto’s verkocht.

Minder diesels verkocht

Opvallend is dat de verkoop van dieselauto’s terug is gelopen met -3%. Volgens VDA-voorzitter Matthias Wissmann komt dat vooral door het aanhoudende debat over een mogelijk rijverbod voor diesels in grote steden. Zo geldt in in Stuttgart per 2018 rijverboden voor diesels die niet aan de strengste uitstootnorm euro 6 voldoen. Ook andere steden overwegen deze maatregel. Experts verwachten dat de dalende trend voor diesels zich voortzet, schrijft Handelsblatt.

Elektrische auto’s blijven zeldzaamheid

Tegenover de slechte cijfers voor dieselauto’s, staat een fors hogere afzet voor voertuigen die op benzine rijden. In maart werden er 22% meer verkocht, waarmee het marktaandeel groeide naar 56,5%. Diesels namen een aandeel van 40,6% in.

Het aantal nieuw toegelaten elektrische auto’s verdubbelde naar bijna 2.200, al blijft het met een marktaandeel van 0,6% een niche. Hybridevoertuigen werden in maart ook meer verkocht, en haalden vorige maand een aandeel van 2,1%.

Reacties via sociale media

Jilles van Gurp op Facebook:

De tweedehandswaarde van nieuwe auto’s is al jaren redelijk voorspelbaar. Echter op het moment dat steden dieselauto’s gaan weren, verandert dat. Die onzekerheid gaat de waarde van nieuwe diesel auto’s drukken omdat het minder zeker is dat je zo’n nieuwe auto door kunt verkopen tegen een aantrekkelijke prijs.

Hetzelfde zal uiteindelijk met benzine auto’s gebeuren. Dit drukt de nieuwwaarde van dit soort auto’s en maakt tegelijkertijd elektrisch rijden meer aantrekkelijk. Die verschuiving hoeft niet eens zo veel te zijn om de marges van grote fabrikanten flink onder druk te zetten; met name voor het luxe segment.

Dus ik denk dat het netto effect is dat fabrikanten dit niet lang zullen afwachten en proactief zullen reageren. Bijvoorbeeld door meer op elektrisch in te zetten en niet elektrisch gerelateerde R&D minder te financieren.

Jeroen Smitz op Facebook:

Diesel zal blijven naast het het nieuwe de waterstof aangedreven auto. Electra is extreem vervuilend in fabricage gebruik en sloop. De macht van de oligarchen houdt deze schone brandstof tegen.

Ook reageren?

Reageer op Facebook of mail naar redactie@duitslandnieuws.nl

Duitslandnieuws