Duitse ziekenhuizen kijken naar wat er in Nederland gebeurt

De Duitse gezondheidszorg loopt achter op het gebied van digitalisering en staat open voor Nederlandse innovaties. Toch wordt het bepaald niet eenvoudig om de Duitse markt te betreden.

Daniel Sonneveldt van het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Stuttgart kijkt met een positief gevoel terug op de economische missie van Nederlandse e-health bedrijven naar Duitsland. “De Task Force Health Care (TFHC) heeft een grote groep bedrijven kunnen meenemen, waaronder een aantal startupbedrijven voor wie de Duitse zorgmarkt nog relatief onbekend is. Het is positief dat zoveel innovatieve startups zich laten zien in Duitsland.”

Medeorganisator Guido Danen van TFHC sluit zich daarbij aan. “We hadden onderling een goede sfeer, en we kregen positieve feedback van de deelnemers.”

Duitsland nadert een kantelpunt

Het enthousiasme onder de Nederlandse ondernemers was groot, merkte Sonneveldt. “We hebben als Nederlanders echt iets te bieden in Duitsland.” Nederland is digitaler en loopt voor op Duitsland als het gaat om de implementatie van e-health oplossingen in de praktijk, vertelt hij. “In Duitsland is men zich bewust van het belang en de voordelen van digitalisering in de zorg, maar de algemene houding is terughoudend en het proces van adoptie is stug en traag. Zo blijft het debat gaan over belemmeringen, zoals bijvoorbeeld bestaande wetgeving over het delen van patiëntgegevens.”

Tegelijkertijd heerst het besef dat Duitsland in Europa niet kan achterblijven en geeft het Bundesministerium für Gesundheit met het E-health Gesetz richtlijnen die onder andere de toegang tot de digitale zorgmarkt moet versoepelen. “Dus nadert er een kantelpunt voor zorginstellingen en bedrijven rond digitalisering”, zegt Sonneveld. “Dat maakt dat men hier extra naar ons kijkt en biedt weer kansen voor Nederlandse bedrijven met ervaring en goede referenties. Daarom is het zo’n mooie kans om je op de ConhIT te presenteren.”

Pitchen in Berlijn

Dat konden bedrijven onder meer op de Dutch Digital Health Night (DDHN) wat dit jaar voor de tweede keer werd georganiseerd. Op de Nederlandse ambassade pitchten Nederlandse en Duitse startups voor een deskundige jury, met in de zaal tal van investeerders en vertegenwoordigers van grote Duitse bedrijven en ziekenhuizen.

Reactie uit de zaal van Philips Deutschland ceo Peter Vullinghs:

 

“Het DDHN-concept werkt erg goed”, zegt Sonneveldt. “We bieden een platform voor Nederlandse en Duitse partijen om elkaar te ontmoeten en te netwerken. Daar willen we volgend jaar een vervolg aan geven. Er wordt zelfs nagedacht om deze avond ook in andere landen te introduceren.”

Winnaar Martijn Vastenburg:

Werk aan de winkel in Duitsland

Maar om oplossingen te kunnen bieden die goed landen in Duitsland, is er werk aan de winkel, zegt Guido Danen. “Wat dat betreft hielp deze handelsreis om te begrijpen wat er nodig is om de Duitse markt te betreden. En dat is niet altijd makkelijk.” Veel partijen zijn simpelweg nog niet bezig met digitalisering, merkte Danen. “Vaak is een eerste ontmoeting met Nederlandse bedrijven voor hen een eyeopener van wat er allemaal mogelijk is. Het is dus aan ons om zoveel mogelijk van dit soort contactmomenten te organiseren.”

Een van die contactmomenten was het bezoek aan het Alexianer St. Hedwigsziekenhuis in Berlijn. “Daar merkten we heel duidelijk de interesse”, zegt Danen. “Men vroeg, welke oplossingen zijn er, hoe kunnen jullie ons helpen? Veel wijder kan een deur niet open staan.”

Deelnemer Bart Scheerder van het UMCG:

Tegelijk concludeerden de Nederlanders na het bezoek op het ministerie van Volksgezondheid dat Duitsland in bepaalde opzichten rond e-health andere wegen gaat dan de huidige koplopers uit Nederland en Scandinavië. “Dat is lastig”, zegt Danen. “Want dan moet je je product aanpassen op de Duitse markt.”

Toch is dat ook een kans, vindt Danen. “Men snapt in Duitsland erg goed dat men achterloopt. Duitsers zijn niet de first movers. Maar als ze close second willen worden, dan willen wij natuurlijk graag dat ze naar Nederland kijken als innovatief ehealth-land. Dat kan door Nederlandse smart solutions te implementeren, waarvan de meereizende bedrijven uitstekende voorbeelden hebben. Dan hoeven de Duitsers het wiel ook niet opnieuw meer uit te vinden.”

Tegenbezoek naar Nederland

Om die reden organiseren NBSO Stuttgart, TFHC en RVO eind september een tegenbezoek van Duitse partijen aan Nederland rondom het event de World of Healthcare. In een driedaags bezoekprogramma worden Duitse beslissers vanuit zorginstellingen, ministeries, bedrijven en health clusters rondgeleid door het Nederlandse zorglandschap.

Het is mooi wanneer bedrijven in Duitsland contacten opdoen, maar het is nog beter wanneer Duitse beslissers ontdekken wat Nederland echt te bieden heeft, zegt Danen. “Onze ziekenhuizen zijn levende showrooms en bewijs daarvoor dat we al voor het 7e jaar op rij zijn verkozen tot het beste zorgsysteem van Europa. Zo willen we in Duitsland ambassadeurs creëren voor de Nederlandse zorg.”

Deelnemer Olga Liska over de DDHN:

Open voor Nederlandse oplossingen

Een van de regio’s in Duitsland waar al met interesse naar Nederland wordt gekeken, is Neurenberg. Daar wordt op 21 en 22 juni de beurs en congres MT Connect/MedTech Summit gehouden. “Een goede followup na het koninklijke bezoek aan Beieren vorig jaar”, zegt Sonneveldt. “Bovendien ziet de organisatie graag een grote Nederlandse inbreng. Dankzij de vele activiteiten gericht op Zuid-Duitsland in de afgelopen jaren, staan we er als Nederland goed op. Men is zeer open voor oplossingen vanuit Nederland.”

Lees ook:

Nederlandse ehealth-startups op handelsmissie in Berlijn

Duitslandnieuws