Waarom Nederland in Zuid-Duitsland lobbyt voor de havens

Meer dan Nederlandse 170 bedrijven uit de transport- en logistieksector en minister Henk Kamp van Economische Zaken zijn deze week in Zuid-Duitsland te vinden. De Nederlandse branche laat zich steeds meer horen in Duitsland.

In München draait het deze week om de beurs Transport Logistic. Het evenement dat dat om het jaar wordt gehouden trok in 2015 55.000 bezoekers uit 124 landen en 2.050 standhouders. Het geldt als één van de belangrijkste handelsbeurzen voor logistiek, mobiliteit, IT en supply chain management ter wereld.

Nederland is met 171 deelnemende bedrijven na Duitsland het best vertegenwoordigd in de hoofdstad van Beieren. Grote spelers als het Rotterdamse havenbedrijf, Port of Amsterdam, Zeeland Seaports, Amsterdam Schiphol Airport en VDL Automatisch Geleide Voertuigen staan in de paviljoens. Ook de regio’s Brabant en Limburg willen zich profileren als goede vestigingslocaties voor logistieke activiteiten in Europa.

Ook de Nederlandse politiek hecht belang aan de beurs. Na zijn bezoek aan de Hannover Messe is minister Henk Kamp van Economische Zaken ook in München te vinden. Hij combineert dat met een aantal bezoeken bij bedrijven en overheden in heel Zuid-Duitsland. Hij laat zich onder meer informeren over de concurrentiepositie van de Nederlandse zeehavens ten opzichte van Bremen en Hamburg.

Nederlanders in München

Andrea Vollebregt – Duitslanddesk Haven van Rotterdam:

De Transport Logistic Messe in München is de place to be in de transport- en logistiekwereld deze week. De beurs wordt om het jaar gehouden, dus je hebt daar de kans om alle relevante partners tegen te komen. Er staan hier 2.300 standhouders, uit de hele wereld. Na de Duitsers is Nederland het land met de meeste standhouders. Deze beurs neemt dus een belangrijke positie in voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Als Haven van Rotterdam hebben we woensdagochtend ons traditionele ontbijt georganiseerd voor al onze contacten. Onze ceo Allard Castelein heeft de tool Navigate gepresenteerd, een intermodale routeplanner waarmee goederen de meest efficiënte weg naar hun bestemming, waar mogelijk door de Rotterdamse haven, kunnen vinden. 

Overdag heb ik een aantal fora bezocht om mijn kennis te verdiepen. Het belangrijkste op de beurs is echter netwerken. Gesprekken voeren met mogelijke klanten, relaties en belangrijke stakeholders. Op politiek gebied houden de verkiezingen in Noordrijn-Westfalen komende zondag en de Bondsdagverkiezingen in september veel mensen bezig. Men is benieuwd naar de uitkomsten, de mogelijke coalities en daarmee het toekomstige verkeers- en infrastructuurbeleid. 

Dat de handelsbetrekkingen met Zuid-Duitsland en daarmee ook de beurs in München belangrijk zijn, blijkt wel uit het feit dat minister Henk Kamp van Economische Zaken diverse plekken in Zuid-Duitsland bezoekt en vanmiddag ook aanwezig is op de beurs.

 

Nederland lobbyt in Zuid-Duitsland

Minister Kamp van Economische Zaken is deze week in Zuid-Duitsland op pad om de belangen van de Nederlandse havens te behartigen. Daarnaast wil het Nederlandse bedrijfsleven zich in Duitsland presenteren als partner voor elektrisch vervoer en bijbehorende infrastructuur zoals slim opladen.

De minister spreekt over logistieke uitdagingen bij Zuid-Duitse bedrijven als Trumpf, BMW en Siemens.

Lees ook:

Waarom de deelstaatverkiezingen van Noordrijn-Westfalen zo belangrijk zijn voor Rotterdam

Duitslandnieuws