Duitse fabrikant Kiepe Elektrik opent deuren naar elektrische toekomst

Trolleybussen zijn niet ouderwets, maar juist een bron van energie. In Arnhem experimenteert het Duitse Kiepe met In Motion Charging zodat trolleybusssen in de toekomst ook buiten het bovenleidingnetwerk kunnen rijden. Ruim 60 ondernemers komen vandaag naar Düsseldorf om bij bij Kiepe Elektrik de productiehallen te bekijken en over de laatste technische snufjes te horen.

In Nederland staat Arnhem bekend als trolleystad. Wereldwijd werken 300 steden met hetzelfde systeem, waarvan de helft in Europa. Al die trolleybussen hebben één ding gemeen. Ze moeten de hele route met het bovenleidingnet verbonden zijn om te kunnen rijden. Dit maakt dit systeem weinig flexibel.

Het Duitse bedrijf Vossloh Kiepe GmbH wil hier samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en een cluster van bedrijven een oplossing voor vinden. Met het project ‘E-bus 2020: In Motion Charging’ zetten zij in op de doorontwikkeling van het trolleybussysteem.

Bovenleiding als laadtraject

De projectpartners ontwikkelen een trolleybus met accu’s, waarbij het bestaande bovenleidingnet gebruikt wordt als laadtraject. De accu’s van de elektrische bussen worden tijdens het rijden opgeladen en kunnen als zij van het bovenleidingnet afrijden elektrisch verder rijden op de energie uit de accu’s. Zo kunnen bestaande lijnen verlegd of verlengd worden tot de buitengebieden. Ze kunnen bussen die nu op diesel of gas rijden vervangen.

Ruim zestig Duitse en Nederlandse ondernemers brengen een bedrijfsbezoek aan Vossloh Kiepe met de Duits Nederlandse Handelskamer (DNHK). Ze praten samen over de toekomst van mobiliteit.

Derk Marseille van Duitslandnieuws is er bij:

Testen in Arnhem en Solingen

Het nieuw te ontwikkelen systeem kan mogelijk ook een tweede doel dienen. Door de snelle ontwikkelingen op het vlak van elektromobiliteit stijgt de energiebehoefte in de steden. Om deze reden is uitbreiding van het energienet nodig. De projectpartners ontwikkelen daarom met accu’s uitgeruste laadstations voor elektrische voertuigen. Deze laadstations worden aangesloten op de trolleybovenleiding.

Concreet wordt er een systeem ontwikkeld om remenergie van trolleybussen, die nu veelal verloren gaat, op te slaan in ondergrondse accu’s. Hiermee worden elektrische voertuigen, openbare verlichting en andere toepassingen voorzien van groene elektrische energie.

De systemen worden de komende vier jaar ontwikkeld en getest in de praktijk in Arnhem en Solingen.

Duitslandnieuws