Duitse overheden zitten te springen om deze Nederlandse kennis rond het fietsen

Internationale verkeersexperts zijn diep onder de indruk van de Nederlandse fietspaden. Sjors van Duren van de provincie Gelderland vertelt welke kansen dat biedt voor Nederlandse bedrijven in Duitsland.

Sjors van Duren kreeg namens de provincie Gelderland de taak om VeloCity 2017 in Arnhem en Nijmegen te organiseren. Wereldwijd is het een van de grootste fietsconferenties dat ooit in 1980 in de Duitse stad Bremen begon. Op het mega-event komen onder meer veel internationale bestuurders, wetenschappers en ingenieurs.

Arnhem en Nijmegen werden uitverkoren door VeloCity vanwege de kwaliteit van het fietsnetwerk en de steun hiervoor van de autoriteiten op verschillende levels.

Duitsers ontdekken de fiets

Wat betekent zo’n congres voor Nederland?

Een van onze doelen was om ook Nederlanders te laten beseffen hoe bijzonder het is dat fietsen hier zo normaal is. Al die buitenlandse gasten hielden ons de spiegel voor met hun verbazing en enthousiasme. Dat zorgt ervoor dat wij opnieuw leren waarderen hoe geweldig dit is.

Van Duren krijgt honderden retweets met filmpjes van zijn fietstochtjes in Nijmegen:

In het buitenland wordt vaak Amsterdam als fietsstad genoemd, wat betekent de komst van al deze internationale gasten voor Arnhem en Nijmegen?

We stonden echt een week lang in het middelpunt van de belangstelling. Voor veel buitenlanders is het erg bijzonder dat onze koning zo betrokken is en ook een stukje komt fietsen. Maar ook het organiseren van dit event heeft veel betekend voor de regio. Het heeft een nauwere samenwerking tussen de steden en de provincie op gang gebracht, maar ook de driehoek versterkt tussen de hogeschool, universiteit, bedrijfsleven en de overheid. Bovendien waren de inwoners erg betrokken, dat is erg positief.

Er waren veel Duitse gasten, met welke vragen komen zij?

We wilden heel duidelijk laten zien hoe deze fietscultuur in Nederland tot stand is gekomen. Dat het niet zomaar in onze genen zit, maar dat het een resultaat is van gevoerd beleid. We horen van Duitse partners dat dit erg belangrijk is voor hen. Fietsen is niet iets wat alleen Nederlanders kunnen, maar wat een oplossing biedt voor over de hele wereld.

Internationale gasten van de VeloCity ontdekken fietsen in Nederland:

Nederlandse kennis

Wat kunnen Nederlandse partijen betekenen voor fietsend Duitsland?

In Duitsland is de fiets als vervoersmiddel enorm in opkomst. Daar leven bij stadsbesturen veel vragen als; hoe kunnen we de mooie voorbeelden die we hier zien omzetten in de praktijk. Ze kijken daarbij heel erg naar Londen, Kopenhagen en Nederland. Wat Nederland daarin kan bijdragen is de richtlijnen voor fietsverkeer die we heel ver hebben doorontwikkeld. En men is erg nieuwsgierig naar onze fietssnelwegen. Je ziet dat daar in Duitsland nu ook steeds meer navolging in komt, zeker in het Ruhrgebied.

Hoe kunnen Nederlandse partijen aanhaken bij de toenemende fietsbehoefte bij Duitsers?

Nederland heeft dus veel kennis en ervaring rond het ontwerpen van richtlijnen, kijk daarbij naar het kennisplatform Crow. Voor ingenieurs en adviesbureaus die hier in gespecialiseerd zijn, ontstaan de komende tijd veel kansen op de Duitse markt. Dat zie je nu al gebeuren bij bedrijven die lid zijn van de Dutch Cycling Embassy.

Nederland doet te weinig met fietstoerisme

Voor veel buitenlandse experts geldt Nederland als een absoluut fietswalhallah. Heb je ondanks dat ook iets kunnen opsteken van de bezoekers uit Duitsland?

In Duitsland is het fietstoerisme op een erg hoog niveau. Er is de laatste jaren een mooi aanbod ontstaan van arrangementen en netwerken. Grote drijfkracht daarachter is de German Cycling Embassy. En wat me ook raakt is het fietsactivisme. Bij ons in Nederland is fietsen zo gewoon geworden, dat we het soms vergeten te waarderen hoe waardevol het is. De vrijheid die het brengt, het geluksgevoel. Dat hebben we heel erg meegekregen van onze bezoekers.

Waarom zijn Duitsers beter in fietstoerisme?

We doen er gewoon te weinig mee. In Duitsland heb je prachtige routes langs de Moezel en de Rijn en in het Zwarte Woud. Dan hoor ik wel eens de opmerking: ‘het Nederlandse landschap is daarvoor niet interessant genoeg’. Hoe kan je dat nou zeggen? Er is een enorme potentie voor toeristen om bij ons te komen fietsen. Daarin mogen we wel wat groter denken.

Profileren

Hoe kunnen Arnhem en Nijmegen de positieve flow na de VeloCity vasthouden en daarvan profiteren?

Voor veel internationale bezoekers was het erg bijzonder dat de bestuurders in beide steden zo fiets-minded zijn. In 2018 is Nijmegen ‘European Green Capital’, waarbij de stad de duurzame rol kan uitdragen. Met VeloCity hebben we gezien hoe je je als regio kunt profileren op het gebied van duurzaamheid. In Nijmegen is dat de fiets, maar er gebeurt hier ook veel rond waterstof.

Dat klinkt mooi, maar wat heeft de stad eraan?

Een duurzame en groene stad is aantrekkelijk om te wonen. En dat is goed voor het vestigingsklimaat van bedrijven en het stimuleren van toerisme.