Duitsers en Dutch Design: kijken, kijken, niet kopen

Voor Duitsers is Dutch Design te raar. Mooi om te zien, maar te vreemd om te kopen. Het is één van de redenen waarom Jochem Koek en Marja Klomp na 6 jaar de deuren van hun galerie en designwinkel DAD (Dutch Art & Design) in Berlijn sluiten.

Eind deze maand sluiten Jochem Koek en Marja Klomp hun galerie en designwinkel DAD (Dutch Art & Design) in Berlijn. Na zes jaar bleef de klandizie tegenvallen en vinden ze het tijd om terug te verhuizen naar Groningen.

Zo’n 2,5 jaar geleden vertelden ze al in een interview met Duitslandnieuws dat het niet eenvoudig is om Duitsers enthousiast te maken voor Dutch Design.

Waarom stoppen jullie ermee?

Per 1 augustus liep ons huurcontract af. De afgelopen maanden hebben we daarom nagedacht of we het zouden willen verlengen. Voorwaarde daarvoor was dat de zaken beter moesten gaan en dat was helaas niet zo. Dus dan moet je een andere keuze maken.

Waarom?

We zijn zes jaar geleden met DAD Gallery begonnen vooral omdat we in Berlijn wilden wonen. Het verkopen van Dutch Design was voor ons een mooie invulling daarvan. Het was leuk geweest als we er ook een economisch succes van hadden kunnen maken, maar dat is helaas niet gelukt.

Te raar, te onduidelijk

Waarom zijn Duitsers niet voor Dutch Design gevallen?

Duitsers houden van duidelijkheid; is het kunst of design. Bij ons in de winkel vroegen ze vaak: zijn jullie een winkel of een galerie? Wij zijn allebei en bij Dutch Design is die grens vaak niet zo strak getrokken. Veel Duitsers denken bij design aan Bauhaus. Het moet praktisch zijn, duidelijk: dit is een stoel; dat is een tafel. En zo is Dutch Design helemaal niet. Het voldoet vaak ook niet eens aan een CE- of TÜV-keurmerk, dat is ook een no go bij Duitsers.

Bauhaus biedt die duidelijkheid wel?

Ja, je hebt het idee dat Duitsland na Bauhaus niet verder is gekomen. Dat geldt hetzelfde voor Scandinavisch design. Ook dat is weinig vernieuwend, maar het loopt wel goed in Duitsland.

Duitsers vinden Dutch Design dus te raar?

Ja, Dutch Design is wereldberoemd in Nederland en ook erg geliefd in modesteden als Milaan, Londen en New York. Maar in Duitsland verkoopt het niet. Als ze een van afvalhout gemaakte tafel van een grote naam als Piet Hein Eek zien, dan zeggen ze: mooi gemaakt, je moet er maar op komen om zoiets te bedenken. Maar ze kopen het vervolgens niet.

Waarom niet?

Een Duitser legt geen 10.000 euro neer voor een tafel die technisch niet perfect is. Dutch Design heeft zijn wortels in de jaren negentig en is veel conceptueler. De nieuwe generatie kunstenaars in Nederland focust niet op wat de markt wil, maar liever op het proces of het product. Dat is ook heel sterk wat de Design Academy in Eindhoven stimuleert. Misschien is dat ook wel een beetje arrogant.

En dat merkte je dus ook in de winkel?

Ja, het grootste gedeelte van onze klanten kwam niet uit Berlijn of Duitsland. Uiteindelijk maakten we de meeste omzet op kleinere items die werden gekocht door toeristen die toevallig voorbij kwamen. We dachten ook: als het ons in 6 jaar tijd niet is gelukt om Duitsers enthousiast te maken voor onze winkel, dan werkt het kennelijk niet. Dan helpt het ook niet wanneer we verhuizen naar een nog beter bezochte locatie.

Mooiste tijd

Krijg je de collectie dan wel verkocht tijdens de opruimingsuitverkoop?

Het is niet erg als we hier niet alles verkopen. Zo hebben we gisteren een vrij duur item van Piet Hein Eek op Ebay in Nederland gezet; het was binnen een paar uur weg.

Jullie zijn begonnen in 2011, dan heb je het toch lang volgehouden!

Ja, omdat ondanks dat economisch succes uitbleef het wel erg leuk was om te doen. We hebben een geweldige tijd gehad, 24 exposities georganiseerd en heel veel nieuwe mensen leren kennen. We kregen er een permanent vakantiegevoel van, het was echt de mooiste tijd uit ons leven.

Pop-up

Wat had je met de kennis van nu anders aangepakt?

Dan hadden we niet zoveel geïnvesteerd in een goede locatie met vaste huur. Zeker in de wintermaanden was het hier vaak erg stil. In de zomer loopt het dan wel weer. Maar dat is gemiddeld genomen natuurlijk niet genoeg.

En nu?

We verhuizen terug naar Groningen. Maar we blijven actief met Dutch Design in Duitsland. We zien meer in het openen van tijdelijke pop-up stores of een stand op een event. We hebben wel een mooi netwerk van designers uit Nederland en geïnteresseerden in Duitsland, dat willen we natuurlijk niet weggooien. Online willen we een catalogus opbouwen waar mensen kunnen kopen. Hoe we dat precies gaan invullen, werken we de komende maanden uit.

Lees ook:

Kaaskoppen – Jochem Koek en Marja Klomp: Duitse klanten zijn kritisch

Duitslandnieuws