Autoshow IAA Frankfurt: Steden spelen beslissende rol voor de toekomst van mobiliteit

Niet de autofabrikanten, maar stadsbesturen spelen een beslissende rol in de toekomst van mobiliteit, zegt Dirk Evenson. Met het b2b-event New Mobility World wil hij tijdens de autoshow IAA in Frankfurt de nieuwe spelers samenbrengen die de toekomst van mobiliteit bepalen.

Op de grootste autobeurs ter wereld, de IAA van 14 tot en met 24 september in Frankfurt am Main, pronken jaarlijks de Duitse automerken met hun nieuwste modellen en technieken. Maar hoe trots kan de sector nog zijn sinds het dieselschandaal en de beschuldigingen over het autokartel?

Door de actuele gebeurtenissen is er in ieder geval meer aandacht voor het onderdeel van de autoshow waar het om de mobiliteit van de toekomst draait. Bij de New Mobility World (NMW) staan niet de meest recente automodellen centraal, maar komen de nieuwe spelers samen die buiten de gebaande paden om werken aan nieuwe verdienmodellen, vertelt NMW-directeur Dirk Evenson. “Moderne bedrijven werken met data in plaats van metaal. Spelers zoals Uber of Tesla werken heel anders dan de traditionele merken. Dit nieuwe niveau van digitalisering past net zo min binnen de traditionele vormen als de nieuwe ecosystemen die op dit moment ontstaan.”

Nieuw ecosysteem

Evenson was zelf jarenlang woordvoerder van de brancheorganisatie van de Duitse autoindustrie, het Verband der Automobilindustrie (VDA) voor hij directeur werd van NMW. “Het moet een platform zijn waar je de ommekeer in de autoindustrie door digitalisering en elektrificatie ziet.”

De NMW richt zich zowel op de traditionele fabrikanten als nieuwe spelers, zegt de directeur. “Nieuwe technieken, vragen nieuwe spelers. Op de IAA zie je de traditionele keten, op de NMW zie je het ontstaan van het nieuwe ecosysteem.”

Op de IAA is een speciale vorm als NMW nodig, omdat anders de kleinere startups niet meer zouden opvallen tussen de 600 bedrijven, zegt Evenson. “Wij zijn naast een tentoonstelling ook een conferentie en we hebben een parcours waar je nieuwe voertuigen kunt uitproberen. In die drie dingen zie je een ecosysteem in wording.”

De traditionele industrie is ook erg betrokken op de NMW, zegt hij. “Zo is bijvoorbeeld Daimler met Moovel actief, een mobiliteitsdienst die relatief zelfstandig kan opereren. Daarom staan zij niet in de algemene stand van Daimler op de IAA, maar bij ons. Datzelfde geldt ook voor MOIA en Volkswagen.”

Beslissende rol voor steden

Waar oorspronkelijk vooral innovatie vanuit de autoindustrie de richting bepaalde, ziet Evenson dat sterk veranderen. “Vernieuwing wordt niet meer enkel door de markt gedreven, bij de invoer van e-cars en digitalisering van het verkeer spelen overheden een grote rol.” Dan heeft de NMW-directeur het juist niet over landelijke overheden. “Stadsbesturen bepalen hoe de mobiliteit van de toekomst er uit ziet. Of er rijverboden voor diesels komen. Die invloed wordt vaak erg onderschat.”

Hij wijst daarbij op steden als Parijs, Londen en Stuttgart die openlijk debatteren over verboden voor diesels. “Een stad bepaalt ook welke vormen van carsharing worden toegestaan, voor welke infrastructuur wordt gekozen. Ook bij de totstandkoming van het klimaatakkoord van Parijs waren steden belangrijke stakeholders.”

Een ander probleem is volgens de NMW-directeur dat gemeenten vaak chronisch geldgebrek hebben. “Er is voldoende geld voor een ommekeer in de verkeerspolitiek, het is alleen verkeerd verdeeld. Steden moeten financieel beter worden uitgerust. Want door de urbanisering is de stad de plek waar de mobiliteit van morgen het meeste zal plaatsvinden. Wij willen duidelijk maken: mobiliteit is niet enkel een technisch, maar ook een maatschappelijk en politiek thema.”

Lab17

Bij NMW Lab17 worden de beste mobiliteitsstartups gekozen. Een internationale jury van investeerders, ondernemers, mobility experts en vertegenwoordigers uit de autoindustrie en de vakpers buigt zich over de inzendingen. De 10 finalisten mogen hun idee presenteren op een podium en krijgen een stand.

Het mooie is dat veel startups niet uit typische automotivelanden komen, zegt Evenson. “We hebben kandidaten uit Iran, Bangladesh en Zuid-Amerika. Spannend, want we kunnen veel van hen leren. Op andere plekken in de wereld zie je bepaalde zaken al lang in de praktijk, terwijl het voor ons nieuw is.”

‘Nederland extreem innovatief’

Veel Duitse beurzen kiezen een partnerland uit en stellen deze centraal. “Dat is is bij ons niet zo, maar als je kijkt hoeveel Nederlandse bedrijven bij ons staan, dan zou je bijna denken dat jullie partnerland zijn”, vertelt de directeur. “In mobiliteit is Nederland extreem innovatief. Dat heeft te maken met de Nederlandse handelsgeest waarin logistiek een grote rol speelt. Maar ook vanwege de topografische ligging. Je merkt gewoon dat Nederlanders al eeuwen bezig zijn met de mobiliteitsvraag.”

Naar Frankfurt komen 40 Nederlandse partijen, waaronder universiteiten, grote bedrijven, universiteiten en startups.

Duitslandnieuws