Die Tolle Woche

Nederland is wereldkampioen laadpalen: daarom weten we er niet van te profiteren

Nederland geldt wereldwijd als het absolute gidsland op het gebied van laadpalen voor elektrisch rijden. Het frustreert emobility-expert Henk Meiborg dat we daar niet beter van weten te profiteren. Het is de bedoeling dat Duitsland volgend jaar 241 laadpalen rijker is. Foto: Allego.

Nederland is wereldkampioen laadpalen en gold als absolute pionier in het elektrisch rijden. Maar we weten niet van die koppositie te profiteren, zegt Emobility-expert Henk Meiborg.

Hij laat zien waar we steken laten vallen en wat er desondanks nog steeds erg goed is in Nederland.

Zwalkend belastingbeleid

Nadat in 2012 belastingkortingen van toepassing werden op auto’s met elektrische aandrijflijnen, en er ook geld was voor het neerzetten van laadinfrastructuur, werd Nederland in één klap gidsland. Koploper op het gebied van e-mobiliteit. Fabrikanten van dergelijke voertuigen waardeerden dat beleid en kwamen naar Amsterdam om hun nieuwe voertuigen voor de aanwezige wereldpers te introduceren, zoals de BMW i3 en de Smart van Daimler met Car2Go.

Ingegeven door valse informatie van staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) en Nederlands gekissebis is er nu een regeling van toepassing die ervoor zorgt dat na volgend jaar een Plugin-Hybrid zelfs meer BPM voor de staatskas oplevert dan een volledig op fossiele brandstof rijdende auto. En dat in het jaar dat alle autofabrikanten als gevolg van Europese regelgeving met meerdere Plugin-Hybrides op de markt komen.

Dit heeft inmiddels gevolgen voor de aanvankelijk blije autofabrikanten in onze buurlanden. Opel introduceerde haar eerste volledig elektrische model in Noorwegen en de volledig elektrische MINI (ja, die van BMW) gaat gebouwd worden in Oxford. Noorwegen – maar ook Engeland in iets mindere mate – zijn inmiddels meer gidsland dan Nederland. Een gemiste kans, want het is nu ook maar zeer de vraag of Tesla haar Europese gigafabriek voor accu’s in Nederland gaat vestigen.

Walhalla voor laadpalen

Het aantal oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Hier heeft Nederland nog steeds een koploperpositie. Mede door het voorkomen van de kip-eidiscussie is Nederland inmiddels uitgegroeid tot het land met de meeste laadpalen per stekkerauto.

We discrimineren – in tegenstelling tot onze Duitse buren – geen enkele laadstandaard en publiek-private samenwerkingen hebben gezorgd voor meer dan 15.000 private laadpalen die publiek toegankelijk zijn. Naast de eveneens 15.000 laadpunten die openbaar toegankelijk zijn, hebben we ook nog eens 75.000 laadpunten bij mensen thuis.

Langs de snelwegen en op strategische plekken in de grotere steden beschikken we over bijna 680 snellaadpunten waar e-auto’s binnen 30 minuten hun accu’s weer kunnen opladen. Een walhalla vergeleken met onze buurlanden.

Waarom we niet profiteren van onze koppositie

Deze voorsprong zou moeten leiden tot een mooie export van alle technologie die we inmiddels hebben ontwikkeld. Het OCCP Open Charge Point Protocol is inmiddels redelijk uitgerold over de wereld. Daar hebben we vooralsnog goed mee gescoord.

Maar de volgende stappen zijn lastiger. De Duitsers kiezen onder druk van de automobielindustrie (daar is hij weer, de autolobby) voor een aanpak die wij vervelend vinden. Het gevolg lijkt te zijn dat we de Duitsers even links laten liggen.

Geen van de Nederlandse laadpaalboeren – op Fastned na – is lid van de alliantie CharIn waar de Duitse autofabrikanten overleggen hoe men de auto wil gaan opladen, of hoe dit netwerk er uit moet komen te zien. Om over de regels die het Duitse EICHAMT opstelde, maar te zwijgen.

Zelfs de samenwerking van de Nederlandse energieleveranciers ELaad is geen lid, terwijl zij wel een duur rapport hebben laten maken door PWC over Smart Charging [PDF] waarin wordt opgetekend dat de fabrikanten zullen moeten meewerken om Smart Charging mogelijk te maken.

Hetzelfde geldt voor de de tegenhanger van CharIn, de Japanse CHAdeMO organisatie, waar ook alleen Fastned deelnemer is. We bedenken – veel eerder dan wie dan ook – slimme oplossingen om de elektrische auto een accu op wielen te laten zijn, maar lijken vooralsnog niet in staat om de technologie in het voor de autoindustrie belangrijke Duitsland te vermarkten.

Onze creativiteit levert niets op

In tegenstelling tot de hiervoor genoemde flop rond strategie en beleid is er wel erg veel waardering voor onze creativiteit. Zo heeft Jedlix succes bij BMW met Smart Charging en worden LOMBOX en #vehicle2HollandHouse als erg interessante kansen gezien. De laatste won zelfs in 2016 een prijs in Duitsland.

Echter, zoals zo vaak; we worden gewaardeerd om onze creativiteit, maar de opdrachten die er toe doen worden vervolgens uitgevoerd door Duitsers. Zo mag een Duitse partij in de Amsterdam ArenA de grootste vehicle to grid-installatie van Europa bouwen. Ondenkbaar in Duitsland zelf!

Conclusie: we leren de apen klimmen, maar kunnen niet profiteren door een slechte exportstrategie.

Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Henk Meiborg is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma 'e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn'.