Deze Nederlandse tweelingzussen brengen hun online oppasplatform naar Duitsland

In Noorwegen groeit het online oppasplatform Oppas Madelief van Lyla en Jasmijn Kok zo hard, dat ze nu willen uitbreiden naar Duitsland. De Nederlandse tweelingzussen vertellen waarom ze uitgerekend in Berlijn beginnen. Jasmijn en Lyla van Oppas Madelief. Eigen foto.

Hoe vind je als drukke ouders in een grote stad snel een betrouwbare oppas? Tweelingzussen Lyla en Jasmijn Kok zagen zo’n 10 jaar geleden dit probleem in hun eigen omgeving en beginnen met Oppas Madelief.

De eerste website om makkelijk online oppas te boeken bouwen ze zelf op basis van bestaande tools. Binnen een halfjaar hebben ze al zoveel betalende klanten dat ze een programmeur kunnen betalen die professionele software maakt zodat het platform ook op de smartphone beschikbaar is.

De dienst werkt via het franchise-principe en is hierdoor in de 15 grootste steden van Nederland beschikbaar. Het idee om hun concept naar het buitenland te brengen, kwam toch min of meer bij toeval, vertelt Jasmijn Kok. “Een vriendin verhuisde voor de liefde naar Oslo en wilde graag via ons model voor zichzelf beginnen.”

Nu dat een succes blijkt, willen de zussen uitbreiden naar Duitsland.

Online vertrouwen opbouwen

De grootste uitdaging is dat ouders hun kinderen aan jou toevertrouwen, zegt ze. “Dat is een grote verantwoordelijkheid, je oppassers moeten écht goed zijn. Daarom hebben we een paar tussenstappen ingebouwd. We screenen onze oppassers eerst via hun aangemaakte profiel, met speciale software bekijken we hun social media en als dat in orde is, dan mogen ze op intakegesprek komen.”

Zeker in Duitsland is het spannend om te zien of het concept ook aanslaat. “Daarom hebben we heel zorgvuldig een ervaren medewerkster gezocht die de markt goed kent. Wat in Nederland en in Noorwegen werkt, kan natuurlijk in Duitsland anders lopen.”

Nu ze een geschikte kandidaat hebben gevonden, kunnen ze beginnen met de uitbreiding naar Duitsland. “We starten in Berlijn omdat we daar de meest geschikte ‘captain’ hebben gevonden.”

Marktonderzoek

Met de eerste franchiser in Duitsland kan ook het marktonderzoek beginnen. Een belangrijk leerpunt uit Nederland was bijvoorbeeld dat je juist niet moet adverteren met glimmende folders, vertelt ze. “Mensen waarderen dat we kleinschalig en erg persoonlijk werken. Met zo’n professionele folder straal je iets heel anders uit. Nu onderzoeken we met de ervaring van onze ‘captain’ wat in Duitsland het beste werkt.”

Dat wordt een hele klus, geeft Kok toe. “In tegenstelling tot Noorwegen hebben we daar al concurrenten die ook een persoonlijke service belangrijk vinden. Dus we moeten nog scherper onze USP’s formuleren.”

Tegelijk is dat ook een kans, denkt ze. “Mensen kennen het concept, en zullen waarschijnlijk daardoor eerder bereid zijn om mee te doen.”

Duitslandnieuws