Die Tolle Woche

Wat we leren van de IAA: nieuwe innovatieve merken uit Azië komen naar Europa

Op autoshow IAA in Frankfurt schitterden de conceptcars van de Duitse autofabrikanten. Emobility-expert Henk Meiborg keek ook bij de Aziatische merken en vraagt zich af: zijn de Duitsers niet veel te laat? IAA

Het is weer voorbij. De autoshow IAA 2017 in Frankfurt is weliswaar nog open voor publiek, maar voor ons op de beurs zit het erop. We hebben veel gezien. Veel conceptauto’s van de Duitse autoindustrie als het gaat om emobiliteit, waarvan het best bewaarde geheim de BMW i vision dynamics.

Concept van BMW: de BMW i vision dynamics. Beeld: BMW

Daarnaast heeft Mercedes indruk op mij gemaakt vanwege hun Virtual Reality-presentatie over het subelektromerk EQ en hun volwassen visie op de rol van de elektrische auto in de maatschappij.

Aziaten maken indruk op IAA

Maar eerlijk? Gaan deze visie en concepten ervoor zorgen dat de Duitse automobielindustrie haar achterstand op korte termijn inloopt? Het Amerikaanse Tesla ligt mijlenver voor en ook de Aziatische merken die zich op de IAA toonden lijken dichter bij marktintroducties.

In dat kader maakte Borgward wel de meeste indruk op mij. In gesprek met de Duitse manager verantwoordelijk voor de marktintroductie van de Full Elektric BXi7 van het merk (zie foto’s) vertelde hij collega André Brontsema en mij dat men in 2019 op de markt komt in de Duitstalige landen (DACH) en dat dit niet op traditionele wijze gaat gebeuren.

Collega André Brontsema in het paviljoen van Borgward. Foto: Henk Meiborg

 

De Borgward, de reïncarnatie van een oud Duits merk uit China. Foto: Henk Meiborg

 

De auto’s worden als bouwpakket naar Bremerhaven in Noord-Duitsland verscheept en daar in elkaar gezet. Later wordt de auto daar wellicht in zijn geheel geproduceerd. Hiermee omzeilt Borgward net als Tesla importkosten. Daarnaast kiest men er voor om geen dealernetwerk op te zetten, maar de auto’s te verkopen via autoverhuurder Sixt.

Duurt niet lang meer voordat de Aziaten komen

Voor het service en onderhoud zal ATU worden ingezet. Deze vernieuwende aanpak levert mijn bedrijf Emodz in ieder geval nieuwe kansen, immers de mensen aldaar moeten worden getraind en geschoold en we mogen hiervoor in ieder geval een voorstel gaan maken.

Voorstel van Emodz.

 

Al met al een verfrissende andere aanpak waarbij met name op kosten kan worden bespaard. Wij zijn benieuwd welke andere nieuwe concepten komen bovendrijven als de Aziatische merken massaal voet aan land zetten in Europa. Gezien de volwassenheid van de auto’s die van hen te zien waren in Frankfurt, zal dat niet lang meer op zich laten wachten.

Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Duitslandnieuws