Waarom autodeelplatform SnappCar eerst niet naar Duitsland wilde uitbreiden

Veel ondernemers die de grens over willen denken al snel aan Duitsland als eerste stap. Ceo Victor van Tol van autodeelplatform SnappCar vertelt waarom hij dat heel bewust niet heeft gedaan.

Autodeelsite SnappCar kan dankzij investeerders snel groeien in Europa. De komende vijf jaar moet het aantal auto’s op de site vertienvoudigen waardoor er in totaal 5 miljoen minder auto’s nodig zijn. Ceo Victor van Tol vertelt waarom hij heel bewust eerst niet naar Duitsland wilde uitbreiden.

SnappCar werd in 2011 opgericht door Pascal Ontijd en Victor van Tol. Via het platform kunnen particulieren hun eigen auto verhuren en zelf bepalen hoeveel geld ze daarvoor willen. Het Utrechtse bedrijf breidde dankzij financieringsrondes in 2015 uit naar Denemarken en Zweden door lokale partijen over te nemen. Enkele maanden geleden volgde Duitsland. Founder Victor van Tol vertelt waarom het nu beter gaat dan ooit.

Niet in Duitsland beginnen

Waarom begonnen jullie niet in Duitsland?

De meeste ondernemers kiezen voor buurlanden België en Duitsland. België wordt erg onderschat omdat je geneigd bent om te denken dat het een soort Nederland is. Terwijl het er juist extra complex is met een Vlaams, Frans en zelfs een Duits deel. En ook in Duitsland verslikken veel mensen zich. Dat leek ons niet slim, daarom wilden we liever testen in kleinere markten, om te kijken hoe ons model daar zou aanslaan en tegen welke problemen je bij internationalisering aanloopt.

Wat heb je geleerd van die testen?

We konden niet zomaar ons Nederlandse model op andere landen plakken, dat moet je per land anders doen. Dan pas je bijvoorbeeld de visuals op de website in Zweden aan omdat men daar anders aankijkt tegen auto’s delen. Doordat we in Zweden en Denemarken niet direct de juiste aanpak vonden, hadden we daar minder snel tractie dan gehoopt. Maar hierdoor konden we in Duitsland beter doordacht beginnen. Na 3 weken groeit onze community al, en dat is echt dankzij de lessen uit Denemarken en Zweden.

München is anders dan Berlijn

Hoe pak je de groei in Duitsland aan?

Ons model werkt het beste in grote steden. De club die we hebben overgenomen zit al in 4 van de 8 grote steden waar we willen zijn. We moeten echt per stad kijken hoe we het willen aanpakken. München is anders dan in Berlijn, niet alleen de stad maar ook de auto-eigenaar. Ik generaliseer even, maar de typische Berlijner is meer klaar voor de deelauto dan iemand in Beieren.

Hoe hard kan je nu groeien?

We zijn in Duitsland nu al groter dan Zweden en Denemarken bij elkaar. Ons succes hangt af van de ontwikkelingen Duitsland. En op termijn zal er ook een nieuwe financieringsronde nodig zijn. In mei dit jaar hebben we 10 miljoen opgehaald. We praten nu over welke strategie we willen volgen: consolideren en winstgevend worden of juist heel agressief er in vliegen. Trap je het gaspedaal dieper in, dan is er ook sneller geld nodig.

Vechten om de koppositie

Wie zijn je concurrenten?

We zien drie soorten. Het bekende Greenwheels en de nieuwere autodeelaanbieders zoals Car2Go en DriveNow. Het tweede type zijn de echt traditionele autoverhuurders zoals Herz, Sixt en Europcar. Overigens is dat laatste bedrijf nu aandeelhouder bij ons. Dan heb je nog platformen die net als wij peer2peer auto’s delen, denk aan het Franse Drivy en het Amerikaanse Turo. Het wordt dus interessant om te zien wie de grootste wordt.

Wat denk je?

Ik heb wel contact met de ceo’s van Drivy en Turo, wij zijn de nummers 1 tot 3 ter wereld. Natuurlijk ben je elkaars concurrenten, maar we helpen elkaar ook doordat we allemaal reclame maken voor het verhuren van je eigen auto. Wij vormen samen dramatisch gezegd de ‘Battlefield of Europe‘. Het wordt erg spannend.

Aandeelhouder Europcar

En dan jullie aandeelhouder en concurrent Europcar, hoe ga je daar mee om?

De deal rond hun investering is nog maar een paar maanden oud, maar er is tot nu toe geen spanning. We hebben de afspraak dat we vrij zijn om te doen wat we willen. Ze dwingen ons nergens toe.

Maar broed je wel op mogelijke samenwerking?

Je zou kunnen denken om het leasen van een auto een stuk goedkoper te maken, wanneer je hem ook deelt. Of wanneer Europcar een tekort heeft aan auto’s, dat ze dan onze peer2peer-autovloot kunnen inzetten. We zijn echt vrij om te experimenteren, we zouden bijvoorbeeld zelfs zo’n deal kunnen opzetten met concurrent Avis.

En andersom, komen er auto’s van Europcar op SnappCar?

Onze missie is juist om het aantal auto’s te verminderen, dus wij worden geen extra afzetkanaal voor Europcar. Dan zouden we ons DNA verloochenen. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer mensen geen beschikbare auto bij ons vinden, dat we dan als backup een auto van Europcar aan zouden bieden.

Wat is dan het belang voor Europcar om in jullie te investeren?

Europcar realiseert dat het rentalmodel behoorlijk onder druk staat. Ze verdienen nog altijd goed geld. Maar wat is hun businesscase lange termijn? Daarom ruiken ze nu aan verschillende initiatieven. Daarvan willen ze leren om in de toekomst daar hun voordeel mee te doen.

Is dit voor Europcar niet vooral een manier om data te verzamelen van potentiële klanten?

Nee, dergelijke gedetailleerde data kunnen ze niet krijgen. Het valt in de praktijk tegen met hoe ver je daar in kunt gaan. Daar zorgt de privacywetgeving voor. We delen op hoog niveau wel trends en ontwikkelingen. Maar we kunnen niet bij elkaars klantgegevens.

Groeien

Waar ben je over 5 jaar?

Ons doel is om over 5 jaar 500.000 auto’s op het platform te hebben. Nu staat de teller op 45.000, dus om onze ambitie te halen moeten we hard groeien. We denken nu na over de koers: moet je extra inzetten op de landen waar je al zit, of moeten we uitbreiden naar andere landen.