EVS30: Duits Nederlands ecosysteem voor emobility moet wereldstandaard worden

Nederland toont dat het verder is in het denken rond emobility, maar heeft Duitse partners hard nodig om van deze ideeën de wereldstandaard te maken. Duitslandnieuws sprak op emobilitybeurs EVS30 in Stuttgart tal van experts die voorop lopen in de samenwerking tussen beide landen.

Het denkproces rond emobility is in Nederland verder gevorderd dan in Duitsland, maar de Nederlanders komen zonder samenwerking met de oosterburen internationaal niet veel verder. Dat blijkt onder meer uit gesprekken met vooraanstaande experts en politici uit beide landen.

Een goed voorbeeld van de laatste stand van zaken is het artikel in het toonaangevende economische tijdschrift WirtschaftsWoche. De redacteur van dienst reed naar Nederland met de vraag hoe het daar toch lukt om elektrisch rijden te stimuleren, met veel minder subsidie dan in voorbeeldland Noorwegen. De journalist stelt zelfs de vraag: “waarom wil het maar niet lukken met elektrisch rijden in Duitsland? Ondanks genereuze premies en een van de sterkste auto-industrieën ter wereld?”

Duitse experts in emobility kijken naar Nederland

Die Duitse auto-industrie is extra sterk vertegenwoordigd de zuidelijke deelstaten Beieren en Baden-Württemberg. En juist daar op de EVS30 in Stuttgart weten experts uit de branche en beslissers in de politiek Nederland te vinden, vertellen ze voor de camera van Duitslandnieuws.

‘We passen goed bij elkaar’

Franz Loogen is directeur van E-Mobil van Baden-Württemberg, de organisatie die elektrisch rijden moet stimuleren in de deelstaat van Daimler en Porsche. Hij legt uit wat Zuid-Duitsland heeft aan de samenwerking met Nederland.

Werkbezoek in Nederland

Winfried Herman, verkeersminister voor Baden-Württemberg was al meerdere malen op werkbezoek in Nederland: Tesla kiest niet voor niets voor Noord-Brabant: daar zitten de spelers die wereldwijd de toon zetten.

‘In Nederland gebeurt het’

Charin is internationaal de belangrijkste vereniging die de wereldstandaard rond emobility neerzet. De structuur en opzet heeft voorzitter Claas Bracklo – die een hoge bestuursfunctie heeft bij BMW – afgekeken van de Nederlanders: daar gebeurt het!

‘Dwing uniforme stekker af’

Professor Henning Kagermann van Plattform Elektromobilität is de man die heel Duitsland enthousiast wel maken voor elektrisch rijden. Hij vindt dat Europa aan zet is: er is een uniforme stekker bedacht, dwing gebruik af!

‘Nauw samenwerken met Nederland’

Robert Metzger, CEO MunichExpo, legt uit waarom Nederland toonaangevend is in emobility en hoe er samenwerkt wordt.

‘Ieder land vindt eigen wiel uit’

Bert Klerk van Team Formula-E ziet landen onderling worstelen met compatibiliteit en te weinig doen met elkaars learnings.

‘Nederland en Duitsland vullen elkaar aan’

Beide regio’s lijken qua industrie op elkaar, maar de manier van doen vult elkaar aan: Zuid-Duitsland is verder met de energietransitie, terwijl Noord-Brabant meer weet van Elektrisch rijden. Anne-Marie Spierings is Commissaris van de Koning voor Noord-Brabant.

Het Nederlands consulaat-generaal in München vertegenwoordigt de Nederlandse economische belangen in Zuid-Duitsland en ondersteunt het Nederlandse bedrijfsleven op de (Zuid-)Duitse markt.

Duitslandnieuws