Podcast – Deze software leert of je winkelwagentje vol zit

De software van Cartwatch leert te herkennen wanneer je winkelwagentje vol zit. Deense investeerders op bezoek in Berlijn wilden weten wat er achter deze technologie zit.

Deze week hadden we Deense angel investeerders op bezoek in Berlijn. Een mooie gelegenheid om hen voor te stellen aan ons netwerk in Berlijn. Een van de startup-founders die zijn verhaal kwam pitchen is Philipp Müller, oprichter van Cartwatch.de.

Foto: Cartwatch.de

Elke retailer probeert zijn winkel er zo aanlokkelijk en open mogelijk uit te laten zien. Dat trekt niet alleen klanten, maar ook dieven die met hun winkelwagentjes of winkelmandjes direct de winkel uitlopen.

Om dat tegen te gaan zijn veel winkels inmiddels voorzien van hekken, of worden klanten via poortjes door de winkel gestuurd. Niet nodig, vinden de mannen van Cartwatch. Zij hebben een methode ontwikkeld om diefstal op een andere manier te monitoren.

Cartwatch analyseert miljoenen beelden en zoekt daarbij naar winkelwagentjes en winkelmandjes. Daardoor leert Cartwatch net als mensen abstracte concepten zoals ‘winkelwagen’ en ‘vol’. Deze vaardigheid kan in diverse omgevingen efficiënt en met hoge precisie worden ingezet.

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.