Dit was 2017 voor mobility in Duitsland

Het voortbestaan van de Duitse autoindustrie wordt van verschillende kanten bedreigd. In 2017 hebben Nederlandse ondernemers laten zien dat ze veel oplossingen paraat hebben voor de Duitse problemen.

Het afgelopen jaar is er zo ontzettend veel gebeurd rond mobility. Met name op grote beurzen werden de ambities van Nederlandse ondernemers in Duitsland zichtbaar.

Zonder de pretentie te hebben dat we een volledig overzicht kunnen bieden, nemen we je graag mee door de vele activiteiten dit jaar.

Nederlandse kijk op mobility interessant voor Duitsland

Nederland toont dat het verder is in het denken rond emobility, maar heeft Duitse partners hard nodig om van deze ideeën de wereldstandaard te maken. Duitslandnieuws sprak op emobilitybeurs EVS30 in Stuttgart tal van experts die voorop lopen in de samenwerking tussen beide landen.

Een grote verzameling video’s:

EVS30: Duits Nederlands ecosysteem voor emobility moet wereldstandaard worden

Edwin Renzen van Stint is iemand die grondig nadenkt over de vervoersproblemen van de toekomst. Hij ziet uiteraard met welke uitdagingen de Duitsers worstelen, maar durft ook Nederland en zichzelf de spiegel voor te houden. “Ook de Stint draagt bij aan een nieuwe verkeersinfarct.”

Wat Duitsland kan leren van de Nederlandse aanpak rond elektrisch rijden

Een andere pionier op het gebied van mobiliteit is de Duitser Holger Weiss. Hij bouwt met zijn team een digitale assistent voor automobilisten: een auto die luistert naar je stem en reageert op je gebaren.

Luister naar de podcast:

Podcast – Holger Weiss maakt een digitale assistent voor automobilisten

De richting van innovatie wordt deels gedreven door nieuwe CO2-uitstootnormen vanuit de Europese Commissie. Deze gaan volgens velen niet ver genoeg. Critici zien daarin de hand van de sterke Duitse autolobby. Toch bieden juist deze soepele normen voor pioniers in emobility, zeggen Nederlandse ondernemers.

Europese CO2-uitstootnormen blijven soepel dankzij Duitse autolobby en dat biedt kansen voor Nederland

Juist dat is een reden om nu de Duitse markt voor automotive te bestormen, zeggen deze twee experts:

Waarom dit hét moment is om de Duitse markt voor automotive te betreden

Henk Meiborg bespreekt de Duitse mobility-sector

De bekende autoshow IAA geeft goed weer waar de Duitse autoindustrie staat. Een mooie aanleiding voor een serie bijdragen van emobility-expert Henk Meiborg.

Waarom autoshow IAA ondanks dramatische bezoekerscijfers toch tevreden is

Waarom steeds meer fabrikanten de IAA links laten liggen:

Autoshow IAA heeft zijn langste tijd gehad

Wat hebben Nederlandse bedrijven op de IAA te zoeken?

Wat Nederlandse bedrijven te zoeken hebben op de grootste autoshow ter wereld IAA

Nederland geldt wereldwijd als het absolute gidsland op het gebied van laadpalen voor elektrisch rijden. Het frustreert Henk Meiborg dat we daar niet beter van weten te profiteren.

Nederland is wereldkampioen laadpalen: daarom weten we er niet van te profiteren

De naderende revolutie van elektrisch rijden levert mislukkingen en successen op. Henk Meiborg deelt een aantal Tops en Flops: waarom gaan sommige veelbelovende projecten zo de mist in?

Hoe projecten voor elektrisch rijden grandioos mislukken of met vlag en wimpel slagen

Het klinkt nu absurd. Maar ooit vochten grote bedrijven elkaar de tent uit om de standaard te mogen zetten voor videobanden. Toch gebeurt nu exact hetzelfde rond de laadzuilen voor elektrische auto’s

Hoe de Duitse autoindustrie zijn wil probeert op te leggen aan Europa

 

Het dieselschandaal en de beschuldigingen rond kartelvorming brengen het vertrouwen in de Duitse auto-industrie ernstige schade toe. Emobility-expert Henk Meiborg zet op een rij met welke elektrische auto’s de vijf grootste fabrikanten hun hachje willen redden. “Het is vooralsnog droevig gesteld met de e-autorevolutie van Duitse bodem.”

Dit is het droevige antwoord van de Duitse autofabrikanten op de e-carrevolutie

 

Het laatste nieuws over de kartelvorming van Duitse autofabrikanten maakt pijnlijk duidelijk dat het dieselschandaal een gevolg is van een veel groter fenomeen dat is terug te voeren op de zo geroemde Wirtschaftspolitiek, betoogt emobility-expert Henk Meiborg.

 

Kartel in Duitse autoindustrie krijgt wat het verdient

 

De burgemeester bepaalt de toekomst van de auto

Niet de autofabrikanten, maar stadsbesturen spelen een beslissende rol in de toekomst van mobiliteit, zegt Dirk Evenson. Met het b2b-event New Mobility World wil hij tijdens de autoshow IAA in Frankfurt de nieuwe spelers samenbrengen die de toekomst van mobiliteit bepalen.

Autoshow IAA Frankfurt: Steden spelen beslissende rol voor de toekomst van mobiliteit

Duitsers willen fietsen zoals de Nederlanders

Internationale verkeersexperts zijn diep onder de indruk van de Nederlandse fietspaden. Sjors van Duren van de provincie Gelderland vertelt welke kansen dat biedt voor Nederlandse bedrijven in Duitsland.

Duitse overheden zitten te springen om deze Nederlandse kennis rond het fietsen

Glunderend fietste verkeersminister Winfried Hermann (Groenen) van Baden-Württemberg afgelopen maand door Nederland. Een hele andere ervaring dan in Stuttgart waar smog en files grote overlast veroorzaken. Nu vertelt hij hoe hij verstokte automobilisten in de Daimler-stad op de fiets wil krijgen.

Hoe de Nederlandse fietscultuur Daimler-stad Stuttgart moet veranderen

De clichéplaatjes van Nederland gaan de wereld over; stijlvolle omafietsen langs de Amsterdamse grachten, voorovergebogen Friesen die op hun stalen ros tegen de wind in beuken, of een bakfiets vol met vrolijke kinderen. Nederlandser kan het niet, toch? Juist van die beelden hebben ze in Duitsland last, zegt de directeur van de Duitse fietsersbond.

Nederlanders moeten ophouden te zeggen dat fietsen in hun dna zit

Met Daimler in Texas

Terugblik op techbeurs SXSW in Austin, Texas met Derk Marseille en Roy van Veen. Interviews met onder meer SAP en MLove. “Duitsland moet mobiel in de kop worden.”

Podcast vanaf SXSW in Austin: Duitsland moet mobiel in de kop worden

Met Lufthansa Flying Lab vlogen we naar de Verenigde Staten. Op het bovendek van de Airbus A380 bood Lufthansa een inflight conferentie als opwarmer voor het grote evenement in Austin. Tussen de talks door spraken we met veel specialisten over de toekomst van de auto en de stad. Of te wel: Urban Mobility.

Podcast – Met de Duitse auto-industrie naar SXSW in Austin

Duitslandnieuws