Dit wordt 2018 voor mobility in Duitsland

De Duitse autoindustrie probeert in 2018 de achterstand op Azië en de VS in elektrisch rijden weg te werken. Emobility-expert Henk Meiborg blikt vooruit en vindt dat Nederlandse ondernemers harder moeten lobbyen in Duitsland.

Emobility-expert Henk Meiborg houdt de ontwikkelingen in elektrisch rijden scherp in de gaten. Voor Duitslandnieuws blikt hij vooruit op wat er dit jaar zal spelen in Duitsland en wat daarbij van belang is voor Nederlandse ondernemers.

Duitsers wachten op elektrische modellen van eigen bodem

Wordt 2018 dan eindelijk het jaar van de doorbraak voor elektrisch rijden in Duitsland?

Het lijkt er inderdaad op dat er in 2018 een aantal stappen wordt gezet. Zo staat de restwaarde van de diesel onder druk (bron: rapport PwC). Verder wordt de inruilpremie van vervuilende diesels voor elektrische auto’s die wordt aangeboden door de grote drie Duitse autofabrikanten Daimler, BMW en VW met een half jaar verlengd tot medio 2018.

Echter, vooralsnog zal het merendeel van de zogenaamde e-auto’s een plug-in hybride zijn. De echt 100% elektrische voertuigen van Duitse fabrikanten laten nog even op zich wachten. Natuurlijk verkoopt Nissan haar nieuwe Leaf en Jaguar haar I-Pace dit jaar ook in Duitsland, maar daar staat tegenover dat de Ampera-e in Duitsland inmiddels (net als in Nederland) 7.000 euro duurder is geworden sinds de overname van Opel door PSA.

De Duitsers zullen pas in groten getale e-auto’s gaan aanschaffen als ze van eigen bodem komen, is mijn verwachting. Dat is pas in 2019 voor een aantal premium modellen (lees; te duur voor enorme aantallen) aan de orde, en pas in 2020 voor auto’s ‘voor het volk’. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen ID.

Duitsers halen achterstand niet zomaar in

Je was afgelopen jaar vrij kritisch op de innovatieplannen van de Duitse autoindustrie. Met welke antwoorden komen zij dit jaar?

Men is dus relatief laat en die achterstand ten opzichte van de auto’s uit Japan, Korea en Amerika is niet zomaar ingehaald. Extra pijnlijk is misschien wel dat de Jaguar i-pace onder leiding van een Duitse projectleider in minder dan 4 jaar is ontwikkeld. Naast Renault is er dus nu nog een echt traditioneel merk uit Europa in staat om de Duitsers te verslaan. Dat die auto gebouwd wordt in Oostenrijk bij Magna legt de vinger duidelijk op de zere plek.

Hier staat tegenover dat de kip-en-eidiscussie inmiddels is beslecht. Er is veel geld vrijgemaakt voor subsidieprogramma’s rond het opbouwen van laadinfrastructuur.

En onder leiding van een consortium van Duitse OEM’s wordt er nu versneld gebouwd aan een snellaadnedwerk dat zelfs met 350 kW (in plaats van de nu gebruikelijke 50 kW) e-auto’s kan laden. Dat is een flinke stap vooruit, want de meeste huidige modellen kunnen niet meer dan 50 kW laden. Uitzonderingen daarop zijn de KIA Soul ev en het Hyundai-zusje die 70 kW slikken en Tesla en de eerder genoemde Jaguar i-pace die 120 kW aankunnen. Het ligt dus in de verwachting dat de auto’s die de komende jaren in Duitsland worden gemaakt, veel sneller kunnen laden dan de huidige generatie. Dat dan weer wel.

Wat nog wel opgemerkt dient te worden is dat men er voor kiest om alleen CCS Combo als standaard te ondersteunen bij deze laadinfra, waardoor de ‘vreemde merken’ worden uitgesloten.

Nederlandse lobby te versnipperd

De Duitse autoindustrie staat voor grote uitdagingen, met welke innovaties uit Nederland kunnen we hen vooruit helpen?

Nederland wil graag dat de open standaarden voor het interoperabel laden die wij al in het vorige decennium hebben ontwikkeld, wereldstandaard worden. Hiervoor is echter nog veel lobbywerk nodig, maar ook doorontwikkeling met name op gebied van cybersecurity noodzakelijk.

In Duitsland komt er nu langzaam kritiek op deze protocollen met name als het gaat om de veiligheid. Als we niet oppassen zal ook hier de Duitse auto-industrie haar invloeden in Berlijn en Brussel doen gelden. Dat moeten we niet willen, dus zal er ook op diplomatiek niveau gas moeten worden gegeven. We zijn er nog lang niet en er wordt nog steeds te weinig structureel aan dit thema gewerkt door ons Nederlanders. Daarnaast doen we dat ook te versnipperd, iedereen is van goede wil, maar hierdoor is ons lobby-apparaat niet effectief genoeg.

Waar kijk je dit jaar het meeste naar uit?

Het meest interessant vind ik de ontwikkelingen op het gebied van smart charging, V2X & bidirectionaal aansluiten van e-auto’s op het elektriciteitsnet. Hier liggen enorme uitdagingen en het biedt ook voor Nederland enorme kansen.

Duitslandnieuws