Waarom deze Brabantse fabrikant zo’n innige band heeft met Duitsland

Het Brabantse Vogel's is wereldwijd een begrip als het gaat om tv-steunen en luidsprekerstandaarden. Al vanaf het begin van haar bestaan heeft het familiebedrijf een bijzondere relatie met Duitsland.

Bijna 45 jaar geleden is Harry Vogels – werknemer in een elektronicazaak –  in Eindhoven ontevreden met het geluid uit luidsprekers in zijn woonkamer. Om de akoestiek te verbeteren begint hij met het ‘knutselen’ van een een ophangsysteem wat in de ideale positie gedraaid kan worden. Daarmee maakt hij de eerste luidsprekerstandaard ter wereld.

Vogels’ merkt al snel dat er veel vraag is naar zijn uitvinding en sleutelt met behulp van soeplepels van zijn vrouw en speelgoed van zijn kinderen nieuwe prototypes in elkaar. Het huis van de familie Vogels krijgt door het succes veel te verduren, de garage wordt een magazijn en er komt een werkplaats bij.

Daarmee werd het een echt bedrijf. Dit betekent de start van een succesvolle onderneming, dat nu wereldwijd ook de bekende televisiebeugels produceert.

Diepe band

Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief, maar één van de eerste internationale stappen werd in 1977 gezet, vertelt Ingrid Rutjens van Vogel’s. Toen ontmoette Harry Vogels op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn de firma Schnepel. Het klikt en sindsdien staan de bedrijven op de beurs steevast naast elkaar.

De firma Schnepel werd direct al de distributeur voor Vogel’s in Duitsland. “Er is toen een diepe vriendschap ontstaan, en bij beide bedrijven hebben de kinderen de zaak overgenomen. Dat schept een bijzondere band.”

Van soeplepels naar AR

Waar vroeger nog werd geknutseld met soeplepels en speelgoed, speelt inmiddels hightech een grote rol, vertelt Rutjens. “Denk aan het elektronisch instellen van voorkeursposities, om maar een ding te noemen.” En bij de laatste generatie flatscreen-tv’s laat de geluidskwaliteit te wensen over. “Daarom integreren we nu een soundbar in de tv-beugel, dat is nog niet eerder gedaan.”

Naast een eigen R&D-afdeling ontwikkelt het bedrijf tegenwoordig ook apps met augmented reality; in het Nederlands ‘toegevoegde realiteit’. “Met de camera van je mobiele telefoon richt je op de wand waar de beugel moet komen, de app berekent vervolgens de ideale plek voor waar het eerste boorgat voor de tv-beugel moet komen en laat dit ‘live’ zien. Zo wordt boren een stuk makkelijker.”

Voor het onderhouden de internationale contacten is een beurs als de IFA erg belangrijk vertelt Rutjens. “Dit is de grootste consumentelektronicabeurs van Europa. Dus het draait vooral om relatiebeheer.” Met de meeste klanten hebben we wekelijks contact, zegt ze. “Maar op een beurs kan je toch in een kort tijdsbestek je innovaties laten zien en eventjes echt bijpraten.”