De Nederlanders van Payconiq bieden Duitsers alternatief voor hun geliefde contant geld

Dat Duitsers liever contant betalen dan met een pasje, blijft veel Nederlanders verbazen. Max van Riel van Payconiq denkt een manier gevonden te hebben om daar verandering in te brengen.

Payconiq werd in 2014 geboren in het innovatiecentrum van ING in Amsterdam. De startup wil zo simpel mogelijk de verschillende manieren van mobiel betalen samenbrengen. Na België is de app nu ook gelanceerd in Nederland en Duitsland. De Nederlanders testen eerst op kleine schaal in München in de wijk Maxvorstadt en hebben daar een pop-upwinkel geopend om meer bekendheid te krijgen.

De startup bestaat inmiddels uit 110 medewerkers en heeft locaties in Amsterdam, Hasselt, Luxemburg en München.

Max van Riel is head of business development in Duitsland, hij vertelt hoe de start in München verloopt.

Payconiq wil mobiel betalen simpel maken

Eerst even naar het begin. Wat wil Payconiq veranderen?

We maken mobiel betalen makkelijker. Nu betaal je in Duitsland contant in je koffiezaakje, gebruik je een pasje in de kledingwinkel, bestel je online met je credit card en gebruik je bijvoorbeeld online banking om een bedrag naar vrienden over te maken. Dat kan eenvoudiger, dachten we. En in plaats van eerst alles op papier uit te werken zijn we direct gaan testen. Dat deden we in het Belgische Leuven onder studenten, omdat zij opener zijn voor nieuwe methodes.

Hoe ging dat?

Al snel waren veel studentenverenigingen en lokale winkeliers aangesloten, zo zijn we van onderop gegroeid in België. Daar doen inmiddels 45.000 winkels mee. We willen dus af van lokale oplossingen en een omnichannel aanbieden waarmee je alles bundelt.

Speciaal voor kleine zaakjes

En nu Duitsland en Nederland?

Ja, het systeem van Payconiq werkt voor alle IBAN-rekeningen, dus richten we ons op heel Europa. We zijn nu in Nederland live met ING en Rabobank, in Duitsland beginnen we op eigen kracht.

Hoe werkt het?

We bieden de winkelier een API (application programming interface) aan, zodat de betaalmethode kan worden geïntegreerd in de website. En klanten kunnen op de toonbank een QR-code scannen, waarna je kunt betalen met je mobiel.

Uitlegvideo Payconiq:

Vanwaar de QR-code?

Als je kiest voor contactloos betalen, dan heeft de winkel weer een speciale terminal nodig. We richten ons juist op kleine zaken zoals koffiebarretjes, lunchcafés en andere kleine winkels waar nu nog veel met cash wordt betaald omdat zij geen geld hebben voor extra apparaten. Met ons systeem hoeven ze geen extra investering te doen.

Studenten willen wel mobiel betalen

Op jullie site staat ‘Die Zeit des Bargelds ist vorbei’, maar Duitsers houden helemaal niet van elektronisch betalen…

Dat werd ons ook over de Belgen verteld. We zijn toch gewoon begonnen en hebben een grote groep gebruikers weten te verzamelen. Het hoeft ook niet in één dag, we beginnen bij de jongeren die minder graag met cash betalen.

Ik sta nu sinds een aantal dagen zelf in München en praat met mensen over dit onderwerp. Mijn vraag is dan vaak: hou je écht van cash betalen, of waren er tot nu toe geen betere alternatieven? Ook in München beginnen we bewust in de buurt van de universiteiten en ook hier krijgen we veel positieve reacties.

Innovatie is welkom

Banken zijn juist bezig met het sluiten van filialen, en jullie openen een pop-upshop…

We willen mensen over de eerste koudwatervrees heen helpen en laten zien hoe het werkt. Het gaat ook om de fysieke interactie tussen de klant en winkelier. En mensen reageren heel enthousiast. Het loopt zo goed dat we besloten hebben om meer partijen uit te nodigen.

De knalroze pop-upshop van Payconiq in München. Foto: Payconiq

Vertel?

Wij willen innovatie stimuleren en dus zijn startups van het Centre for Entrepreneurship uit München welkom om hier hun product te tonen. Dat brengt een mooie sfeer, we worden graag verrast door wat mensen brengen.

München is overzichtelijk

Waarom lanceer je de Duitsland-tak in München?

Die vraag krijgen we veel. De meeste mensen verbinden eerder Berlijn met startups en nieuwe initiatieven. Maar wij zagen juist iets in München omdat men hier technisch zeer innovatief is, kleine winkels staan erg open om met ons mee te doen. Bovendien kunnen we het hier overzichtelijker organiseren, Berlijn is toch heel groot en onoverzichtelijk.

Openingsfeestje voor de startupcommunity in München. Foto: Payconiq

Hoe zorg je dat je feeling hebt met de Duitse consument?

De pop-upshop is hierop een goed antwoord. We wilden geen kantoor ergens op een tweede verdieping, maar juist dichtbij de klant die zo kan binnenlopen.

Wat wil je over een jaar bereikt hebben?

We zijn nu klein begonnen in München met 20 winkels, daar moet dus groei inzitten. En we denken ook na over andere steden in Duitsland. Maar we willen vooral ook de discussie over ‘Bargeld‘ op de kaart zetten.

Duitslandnieuws