Duitse autorivalen Daimler en BMW flirten met hun deelauto’s

Zeker is het nog niet, maar de grote rivalen uit de Duitse autoindustrie BMW en Daimler lijken hun diensten voor deelauto's te willen laten fuseren.

De Duitse autoverhuurder Sixt stapt uit Drive Now, en maakt daarmee de weg vrij voor een fusie voor BMW om de deelautodienst te laten fuseren met Car2Go van concurrent Daimler. Sixt had 50% van de aandelen in Drive Now en heeft deze vorige week verkocht voor 209 miljoen euro aan de autofabrikant uit München die nu voor 100% eigenaar is. De mededingingsautoriteit moet de fusie voor deelauto’s nog goedkeuren, een uitspraak wordt dit voorjaar verwacht.

Duitse autoexperts verwachten nu dat Car2Go en Drive Now nog voor de zomer zullen fuseren. Volgens chef Digital van BMW Peter Schwarzenbauer is de de deelautodienst een van de peilers van de bedrijfsstrategie. “Voor 2025 willen we 100 miljoen klanten enthousiast maken voor ons premiumaanbod”, zegt hij in WirtschaftsWoche. “Met DriveNow als 100%-dochter hebben we alle opties voor verdere strategische ontwikkelingen in handen.”

Miljoenen klanten voor deelauto’s

Drive Now heeft in heel Europa 1 miljoen klanten, Car2Go 3 miljoen. Beide bedrijven zwijgen over de omzetcijfers. Maar carsharing geldt als belangrijk voor de concurrentie met internetplatformen als Google en Uber. “De ervaringen die we met Drive Now opdoen, zijn ook relevant voor onze auto’s in de toekomst die autonoom en elektrisch rijden en met elkaar verbonden zijn.” BMW heeft nu naast Drive Now diensten als Reach Now, Park Now en Charge Now. Ook Daimler zit niet stil met mobility-apps als Moovel en MyTaxi.

Ook Sixt ziet zichzelf al lang niet meer als autoverhuurder, maar als ‘aanbieder van mobiliteit’, waarbij klanten auto’s voor enkele minuten tot aan meerdere jaren kunnen gebruiken. Chef strategie Alexander Sixt zegt in WiWo dat het familiebedrijf deze weg verder wil ontwikkelen. BMW en Sixt blijven wel samenwerken, want de software voor DriveNow is ontwikkeld door Sixt.

Voor DriveNow had BMW auto’s beschikbaar gesteld, Sixt bekommerde zich om de reservering, afwikkeling van schade en het vlootmanagement. Beide bedrijven zeggen goede partners te willen blijven. Sixt biedt talloze BMW’s aan als huurauto en is in 100 landen met meer dan 215.000 auto’s actief. Drive Now is met 6.000 BMW’s en Mini’s in 13 Europese steden actief.

Bewegingen van deelauto’s uit 2014:

Voor BMW en Daimler is het de uitdaging om de auto’s beter te laten benutten. In 2014 bleek nog uit onderzoek van Civity dat de meeste deelauto’s gemiddeld 23 uur per dan stil stonden. Dat was toen goed voor een dagomzet van 24 euro voor Drive Now en 18 euro voor Car2Go.

Amsterdam buiten de Top 10

Maar Car2Go gaat hard, in 2017 werd een groei van 30% gemeld. In Nederland is Drive Now niet actief, dat zou na een fusie met Car2Go kunnen veranderen. De dienst van Daimler is al wel enkele jaren te gebruiken in Amsterdam. Andere aanbieders zijn MyWheels, Greenwheels, ConnectCar, FlexCar en Stapp.in. Het delen van auto’s van particulieren kan ook bij MyWheels en Snappcar.

Anders dan Drive Now is Car2Go in meerdere werelddelen actief. De meeste klanten zijn wel te vinden in Europa (1,72 miljoen), daarna volgt Noord-Amerika (1,04 miljoen). De stad met de meeste klanten is in China, in Chongqing aanwezig is, gebruiken tot nu toe 237.000 klanten de service. Op nummer 2 volgt Berlijn met 223.000 Madrid is derde met 196.000. Ook groot zijn Hamburg (184.000) en het Rijnland (117.000). Amsterdam haalt de Top 10 niet en volgt op gepaste afstand met 56.000 gebruikers.

Danique van der Meijs

Danique van der Meijs (1996) heeft een passie voor schrijven en een liefde voor Duitsland.