Auto1: de vele gezichten van de Berlijnse startup die op 3 miljard euro wordt geschat

Achter de schermen groeit de Berlijnse startup Auto1 in een paar jaar tijd tot een 'unicorn' die miljarden waard is. Waar investeerders aan komen zetten met honderden miljoenen, groeit het aantal klachten bij klanten.

Ze zijn een van de stille reuzen van de Duitse startupscene. Bewust bleef de Auto1 Gruppe jarenlang een beetje onder de radar. Maar achter de schermen groeide de in 2012 door Hakan Koç (33) en Christian Bertermann (34) opgerichte startup uit Berlijn naar een geschatte waarde van 3 miljard euro. Geen andere startup in Duitsland wordt zo hoog ingeschat, en na muziekstreamingsdienst Spotify uit Zweden is het zelfs de hoogst gewaardeerde startup van Europa.

Het bedrijf dat in heel Europa websites als Wirkaufendeinauto.de (WKDA) en Wijkopenautos.nl (WKA) heeft, trekt talloze investeerders aan, zo kreeg het recent 460 miljoen euro van een fonds van de Japanse Softbank. WKA heeft in Nederland 25 vestigingen en is daarmee naar eigen zeggen de grootste online tweedehands-autoinkoper van het land. De Duitse branchevereniging voor autodealers geeft toe dat de startup in het gat heeft kunnen springen omdat de dealers niet mee zijn gegaan in de digitalisering.

300.000 tweedehands auto’s per jaar

Het bedrijf met inmiddels meer dan 3.000 medewerkers koopt tweedehands auto’s via 350 filialen op en verkoopt ze door aan 35.000 handelspartners in heel Europa. In 2016 ging het om 300.000 auto’s. WKDA belooft klanten om makkelijk online hun auto te kunnen verkopen. Het voertuig wordt gratis online getaxeerd, waarna een medewerker ter plekke de auto nog eens naloopt en met een aanbod komt waarna de auto wordt opgekocht. Volgens de startup komen er dagelijks 3.000 auto’s bij.

WKDA speelt in op het gevoel bij mensen dat het verkopen van je auto een lastig proces is. De startup belooft die zorgen weg te nemen zoals het bureaucratische afmelden of overzetten van je auto, en brengt dat imago over via vele reclamespots op televisie en social media. Auto1 garandeert elke auto te kopen, in welke toestand dan ook.

Miljardenmarkt

De handel in tweedehands auto’s was voorheen verdeeld onder vele kleine spelers. Bijna geen enkele autodealer heeft een noemenswaardig marktaandeel. Toch is het een reusachtige markt. Afgelopen jaar werden alleen al in Duitsland volgens het bureau voor de statistiek 7,3 auto’s doorverkocht. Dat is meer dan het dubbele van het aantal nieuwe auto’s dat wordt verkocht. Het gaat om een omzet van 85 miljard euro per jaar, schrijft Handelsblatt.

Zou Auto1 in Duitsland een marktaandeel van 10% halen, dan zouden ze zelfs fabrikanten als Opel, Hyundai en Toyota achter zich laten. Naar eigen zeggen is het bedrijf inmiddels in 30 landen actief.

Auto1 is niet de enige speler op de online markt voor tweedehandsauto’s, waarvan het volume wereldwijd op een waarde van meer dan 300 miljard euro wordt geschat. Op onder meer sites als Mobile.de en Auto-Scout 24 met Motorverkauf.de en Easyautosale.com staan gebruikte auto’s te koop. Het verschil is dat deze platformen niet zelf de auto’s opkopen, maar alleen tussenpersoon zijn.

Waardevol algoritme en logistiek

De enige ‘unicorn’ van Duitsland is bij investeerders geliefd om een aantal redenen. Zo geldt het algoritme waarmee in enkele seconden de prijs van een auto wordt geschat als zeer waardevol. Maar volgens Handelsblatt zijn investeerders ook erg geïnteresseerd in het slimme logistieke systeem dat is ontwikkeld om auto’s goedkoop van regio naar regio te brengen. Brengt een Audi in Amsterdam meer op dan in Rome, dan de startup deze auto in Italië opkopen en deze met een hogere marge verkopen in Nederland.

Prijzen precies vaststellen en de logistiek beheersen, dat kan je met veel meer producten dan alleen auto’s. Waarom zou je dit niet kunnen toepassen op meubels, apparaten of andere tweedehands spullen? Opvallend is dat de investeerders vooral van buiten Duitsland komen. De Duitse autoindustrie heeft vooral in andere startups geïnvesteerd.

Klachtenregen over Auto1

Tot zover de positieve kant van Auto1, Der Spiegel schreef afgelopen week dat het klachten regent. Veel mensen zeggen dat ze uiteindelijk veel minder geld voor hun auto hebben gekregen dan in eerste instantie beloofd. Ook diverse autodealers zijn ontevreden, zij zeggen dat ze vaak auto’s krijgen aangeleverd met mankementen die niet waren gemeld. De dealers zijn boos, aldus een woordvoerder van brancheorganisatie BVFK tegen Tagesspiegel.

Alleen al bij de regionale rechtbank in Berlijn liggen meer dan 100 zaken tegen de startup met het hoofdkantoor aan de aan de Bergmannstraße in Kreuzberg. Op een aantal van 300.000 auto’s per jaar, zou je dat als weinig kunnen zien. Toch denkt de krant op basis van de klachten dar er meer aan de hand is. “Er wordt gesproken over wel hele korte testritjes, en erg snelle checks van de auto. Mogelijk worden deze uitgevoerd door autoverkopers en niet door technisch geschoolde controleurs.” De krant denkt dat het bedrijf niet genoeg mensen kan vinden. Er staan enkele honderden vacatures online.”

Tagesspiegel is met de kritiek naar Auto1 gestapt, maar het bedrijf wijst op hun ‘omvangrijke standaardproces met meer dan 150 punten’. Ook zegt de startup dat de medewerkers voldoen aan de beroepskwalificaties.

Duitslandnieuws