Duitse rechter beslist over rijverboden voor dieselauto’s

Een belangrijke dag voor bezitters van dieselauto's. Donderdag 22 februari beslist de Duitse rechter of er groen licht komt voor rijverboden voor dieselauto's in Duitse steden. - Update: de uitspraak is verschoven naar dinsdag 27 februari.

Het Bundesverwaltungsgericht in Duitsland velt dinsdag 27 februari een oordeel over rijverboden voor dieselauto’s. Experts verwachten dat de rechters met een hard oordeel komen.

Zo gaat de Städtetag ervan uit dat er rijverboden voor dieselauto’s in Duitsland komen, zegt directeur Helmut Dedy tegen persbureau dpa. De Städtetag is een vereniging voor Kreisfreie gemeenten en steden in Duitsland. Op dit moment worden EU-maximumwaardes voor NO2-uitstoot in 60 Duitse gemeenten met regelmaat duidelijk overschreden. Dieselmotoren gelden als belangrijkste veroorzaker.

Meerdere deelstaten werden door de lokale rechters al via boetes gedwongen om meer tegen luchtverontreiniging te doen. Diverse rechters drongen aan op rijverboden voor bepaalde dieselauto’s om de lucht schoner te krijgen. Het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig moet nu aan de hand van eerdere processen in Stuttgart en Düsseldorf uitspreken of er daadwerkelijk rijverboden voor diesels moeten worden ingesteld.

Geen burgemeester piekert erover om de verboden in te voeren, zegt Dedy. Toch denkt hij dat de steden er niet onderuit komen. Volgens hem zou het nalatig zijn wanneer je geen actie onderneemt. “Het gaat uiteindelijk ook om de gezondheid van je inwoners.”

Voorstanders voor blauw vignet

Al langer wordt er in Duitsland nagedacht over het invoeren van een blauw vignet voor nieuwe diesels en schonere benzineauto’s die wel binnen de uitstootnormen vallen. Met een blauw vignet is beter te controleren welke auto de stad in mag en welke niet. Dit voorstel wordt gesteund door de Duitse gemeenten, maar staat niet in het coalitieakkoord van CDU/CSU en SPD of bij de voorstellen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit van de landelijke regering.

Het verkeersministerie in Berlijn doet alles om de invoering van het blauwe vignet te voorkomen, zegt Dedy. Volgens hem wil de landelijke regering in geen geval met rijverboden in verband worden gebracht. “Dat heeft te maken met een timide houding ten opzichte van de auto-industrie”, zegt hij in Der Spiegel.

Ook de grote vakbondsorganisatie IG Metall is vóór de invoering van het blauwe vignet. “De regering mag zich niet langer verstoppen”, zegt voorzitter Jörg Hofmann tegen dpa. “Er moet nu eindelijk wat gedaan worden.”

BMW maakt Deutsche Umwelthilfe verdacht

De Duitse regering moest al op het matje komen in Brussel en kwam daar met voorstellen om de luchtverontreiniging aan te pakken. Opvallend was het idee om het OV gratis te maken. Dedy ziet dat niet als een toereikende oplossing. “Zoiets gaat jaren duren, daar maak je de lucht nu niet schoner mee.”

Overigens is de autoindustrie een tegenoffensief begonnen tegen de organisatie die alle rechtszaken heeft aangespannen, de Deutsche Umwelthilfe. BMW-topman Harald Krüger vraagt zich af in hoeverre de milieuclub zelf zuiver op de graad is omdat het een vereniging met erg weinig leden is.

München, Stuttgart en Keulen met hoogste uitstoot

Verkeer is voor 60% de veroorzaker van luchtverontreiniging in Duitsland. En daarvoor gelden dieselauto’s volgens het Umweltbundesamt voor 72,5% als verantwoordelijk. Dit zijn de 10 meetpunten in Duitsland met de hoogste NO2-waardes in 2017.

Rechtbank deelt niet zelf direct een verbod uit

Wanneer de rechtbank vandaag groen licht geeft voor rijverboden, heeft elke stad waar maximumwaardes worden overschreden de mogelijkheid om oudere diesels te weren. Het Bundesverwaltungsgericht zal niet zelf rijverboden uitdelen. Het is dus niet zo dat de rijverboden heel snel zouden kunnen ingaan.

Wanneer de rechters de rijverboden van tafel vegen, dan betekent dat even minder druk op de politiek en de autoindustrie om iets aan luchtverontreiniging te doen. Maar tegelijk eist ook de Europese Commissie dat Duitsland samen met andere lidstaten scherpere maatregelen neemt om de uitstoot te verminderen. Er dreigt een gang naar het Europees Gerechtshof wat Duitsland enorme boetes kan opleveren.

Rijverboden voor dieselauto’s hebben grote gevolgen

Duitsland telt miljoenen dieselvoertuigen. Wanneer een verbod zou ingaan, dan heeft dat grote gevolgen voor het dagelijks leven. Winkels krijgen geen levering, monteurs kunnen niet meer voorrijden. Eventueel zouden uitzonderingsregels kunnen worden ingesteld voor bijvoorbeeld de politie, brandweer en apotheken.

Veel forensen zouden er direct last van krijgen. Verder daalt de waarde van dieselauto’s enorm.

Op dit moment geldt in Duitse gemeenten het miljardenprogramma ‘Saubere Luft’. Het geld is bestemd voor een beter OV of schonere bussen en taxi’s.

Milieuclubs eisen dat te vieze dieselmotoren in de hardware direct kunnen worden omgebouwd op kosten van de autoproducenten. De industrie weigert dit en wil niet verder gaan dan software-updates.

Lees ook:

Mogen dieselauto’s straks nog wel Duitse steden binnenrijden? Eigenaren van een dieselauto moeten deze datum in de gaten houden.

Waarom Duitsland zo in paniek is nu rijverbod voor diesel dreigt

Duitslandnieuws