Hella Jongerius en Reinier de Graaf op de Munich Creative Business Week

De Munich Creative Business Week trekt invloedrijke Nederlandse vormgevers. Dit jaar zijn onder meer productdesigner Hella Jongerius en Reinier de Graaf van architectenbureau OMA in de Beierse hoofdstad.

De Munich Creative Business Week (MCBW) van 3 tot 11 maart is het grootste designevent van Duitsland. Hier komt zowel de designbranche, het bedrijfsleven als een algemeen publiek van geïnteresseerden samen.

De beurs in München bestaat uit vele tientallen exposities, workshops, conferenties en demonstraties. In 9 dagen werden 191 events georganiseerd en komen 61.000 bezoekers naar de Beierse hoofdstad.

Met directeur Silke Claus van bayern design en directeur design bij BMW Adrian van Hooydonk heeft de Nederlandse designsector warme contacten in Beieren. Claus bezocht de Dutch Design Week en ontmoette afgelopen jaar nog de handelsdelegatie uit Amsterdam en Utrecht. Ze zit samen met Van Hooydonk in de adviescommissie van Duitslands grootste designevent Munich Creative Business Week dat komende zaterdag begint.

Nederlandse invloeden in München

Hella Jongerius en Louise Schouwenburg

Dit jaar heeft een aantal Nederlanders een rol in München. Zo hebben productdesigner Hella Jongerius en designtheoreticus Louise Schouwenberg een concept ontwikkelt dat voortborduurt op hun manifest ‘Beyond the New’. De Nederlanders uiten daarin kritiek op de productindustrie dat steeds weer gaat voor het ‘nieuwe om het nieuwe’. Ze pleiten voor een echte culturele innovatie. Aan de hand van een installatie met objecten en verschillende kinetische apparaten wordt het thema onder de aandacht gebracht.

Stefan Andreesen

Een van de sprekers is Stefan Andreesen. Hij studeerde industrieel design in Braunschweig en kwam via Londen in Nederland terecht. In Amsterdam werkte hij 10 jaar voor Philips Design met consumentenproducten. Sinds een jaar is Andreesen principal designer bij Phoenix Design.

Reinier de Graaf

Reinier de Graaf is partner bij OMA, een van de meest invloedrijke architectenbureaus ter wereld. Onder meer bekend van oprichter Rem Koolhaas. De Graaf werkt als stadsplanner in Europa, het Midden-Oosten en Rusland. Bekende projecten zijn het Timmerhuis in Rotterdam (2015) en Holland Green in Londen (2016), waarbij luxe appartementen een designmuseum bekostigen.

Sinds 2002 is hij bovendien directeur van AMO, de denktank van OMA. Zijn nieuwste boek ‘Four Walls and a Roof: The Complex Nature of a Simple Profession’, dat in september is alweer toe aan de derde druk.

Nederland was partner in 2016

Twee jaar geleden was Nederland partnerland. Het trok topdesigners als Marcel Wanders en Adrian van Hooydonk die als directeur design van autofabrikant BMW een brug kon slaan tussen Nederland en Beieren.

Verder exposeerde Dirk Vander Kooij op uitnodiging van Ingo Mauer zijn werk in München.

Een van de gevolgen van het partnerschap van Nederland op de MCBW in 2016 was dat directeur Silke Claus van bayern design op uitnodiging van de Nederlandse regering in oktober een inspiratiereis maakte langs Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam tijdens de Dutch Design Week.

Silke Klaus zit samen met Adrian van Hooydonk in de adviescommissie voor de MCBW. In 2014 was ze te gast op het Holland-paviljoen op de Hannover Messe.

Bekijk het interview:

Samenwerking München en Amsterdam

Na het Duitse bezoek aan Nederland, volgde vorig jaar een economische missie van de steden Amsterdam en Utrecht naar Beieren. Daarbij zetten de Amsterdamse locoburgemeester Pieter Litjens en wethouder Josef Schmidt van München hun handtekening onder een intentie tot samenwerking op het gebied van de creatieve industrie. Hierin werd vastgelegd dat de creatieve industrie in Amsterdam en München de komende drie jaar kennis zal uitwisselen rond het oplossen van grootstedelijke problemen. Ook Silke Claus was hierbij aanwezig.

Lees ook:

Adrian van Hooydonk: Liefde voor kwaliteit verbindt Nederland met Beieren

Hoeveel hebben Dutch Design en Beieren eigenlijk met elkaar te maken? Lees het interview van Duitslandnieuws met BMW-topdesigner Adrian van Hooydonk. Hij ziet het de wil om constant veranderen zonder je traditie te verliezen terug in beide regio’s. “We hebben veel gemeen. We houden van originele oplossingen en zijn zelden tevreden.”

Duitsland staat niet te springen om vrijzinnig Dutch Design

Toch moeten Nederlandse ontwerpers oppassen als ze in Duitsland aan de slag willen. Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland en zou ook voor mode, design en architectuur de juiste markt moeten zijn. In de praktijk blijkt dat nogal eens tegen te vallen, vertellen ervaringsdeskundigen. Als het om design gaat is Duitsland behoudend en zit daarom niet altijd te wachten op het vrijzinnige, humoristische Nederlandse design.

Duitsers en Dutch Design: kijken, kijken, niet kopen

Deel je verhaal

Werk je zelf als designer in Duitsland?

  • Deel je verhaal met Duitslandnieuws: redactie@duitslandnieuws.nl

Evi van Vught, lezen, fietsen, schrijven