Duizenden tekenen petitie voor verbeteren treinverbinding Amsterdam naar Berlijn

De trein van Amsterdam naar Berlijn is te traag en te duur, vindt Pelle Berting. Duizenden mensen zijn het met hem eens en ondertekenden daarom zijn petitie.

Maak afspraken met Duitse partners om het treintraject Amsterdam-Berlijn echt concurrerend te maken met vliegverkeer. Dat betekent: win reistijd door enkel stops op hoofdstations, maak de prijs concurrerend, zet in op innovatie van ’t materieel. En maak vaart ermee!

Zo luidt de petitie die Pelle Berting ruim een week geleden online zette. Inmiddels gaat de petitie via social media rond en zijn er meer dan 3.000 handtekeningen opgehaald. Berting werkt voor milieuorganisatie Greenpeace, maar vertelt dat hij de petitie vooral als privépersoon online te hebben gezet.

‘Raar dat vliegen goedkoper is’

Pelle Berting. (eigen foto)

Wat is er mis met de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn?

Het is raar dat in veel gevallen vliegen goedkoper en daarmee aantrekkelijker is dan de trein. Ik zet me elke dag in voor een klimaatvriendelijke toekomst. Er is veel gaande op dat gebied, maar wat me erg stoort is dat mobiliteit in dit verhaal vaak wordt overgeslagen. We hebben in Nederland het debat over de uitbreiding van Schiphol en Lelystad. Tegelijk is er maar weinig aandacht voor de schaduwkanten van dat verhaal. Ik denk dat we het ook afkunnen met veel minder vliegen, maar daarvoor moet je wel investeren in goede treinverbindingen, te beginnen bij Amsterdam naar Berlijn.

Waarom daar?

Binnenkort begint de directe treinverbinding naar Londen, je bent al erg snel in Parijs met de trein. Maar wie naar het oosten wil, heeft meer pech. Ik reis zelf ook met regelmaat naar Berlijn en dan merk je gewoon dat deze verbinding zoveel beter kan.

‘Sneller en goedkoper van Amsterdam naar Berlijn’

Wat moet er beter?

Een snellere trein, die beter te betalen is. Dat zorgt er voor dat minder mensen voor het vliegtuig kiezen. En dus is er innovatie nodig.

Welke?

Het laaghangende fruit is dat je nieuwer materieel inzet zodat je sneller reist. Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in futuristische oplossingen voor de lange termijn. Denk bijvoorbeeld aan een hyperloop voor heel Europa. In ieder geval een netwerk dat er voor zorgt dat we niet meer hoeven te vliegen.

Ongelijk speelveld

Je hebt al meer dan 3.000 handtekeningen, welke reacties krijg je?

Heel positieve reacties. Veel mensen zeggen; ik zou ook liever de trein nemen omdat dit relaxter reist en ook beter voor het milieu is. Maar het prijsverschil is zo groot. Het is ook een ongelijk speelveld. Er is geen accijns op kerosine en geen BTW op vliegtickets, terwijl je via het treinkaartje wel belasting betaalt. Hierdoor kiezen mensen voor de meest vervuilende optie.

Had je zoveel steun verwacht?

Nee, ik ben echt positief verrast. Het komt denk ik omdat het een oplossingsgerichte petitie is.

Hoe kan je hier concreet iets mee bereiken?

Ik wil heel graag dat dit een politiek issue wordt, diverse Kamerleden zijn hier al mee bezig. Er ligt bijvoorbeeld een Kamervraag of de wissel van de locomotief bij Bad Bentheim kan worden opgelost.

Wist je dat burgemeesters uit de grensstreek vorig jaar al hiervoor zijn gaan lobbyen in Berlijn?

Nee, maar dat is goed nieuws. Ik zie deze petitie ook als een mooie gelegenheid om met andere mensen die hiervoor enthousiast zijn een soort campagneteam op te zetten. Dus kom maar op met de goede ideeën!

Reageer

Hoe kan de huidige treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn verbeterd worden?

Mail ideeën en andere opmerkingen naar:

  • redactie@duitslandnieuws.nl

Podcast – Bad Bentheim: altijd 10 minuten stil staan bij de Nederlands-Duitse grens

Duitslandnieuws