Hoe Emmen het middelpunt tussen Hamburg en Rotterdam wil worden

De regio Emmen heeft de potentie om het bedrijvige middelpunt tussen Hamburg en Rotterdam te worden. Herman Idema vertelt waarom Drenthe veel te bescheiden is.

Emmen ligt precies tussen de de havens van Amsterdam en Rotterdam en de havens van Bremen en Hamburg. Het is bovendien een belangrijke schakel in de verbinding met Scandinavië en de Baltische staten. En daar wil de regio veel meer van profiteren.

Die route loopt via de A37-E233. Om aantrekkelijker te worden als vestigingsplaats willen Nederlandse en Duitse bedrijven aan beide kanten van de grens er nu voor zorgen dat de snelweg ook aan Duitse zijde wordt verdubbeld. Op 12 april wordt met een speciale bijeenkomst gevierd dat de Nederlandse verdubbeling 10 jaar oud is.

Directeur Herman Idema van Vereniging Parkmanagement Bedrijventerreinen Emmen vertelt welke plannen er liggen.

Geen karrenspoor meer

Wat is er nu al mooi aan de regio?

Als je onze economisch zwakke situatie tot in de jaren ’50 van de 20e eeuw kent, dan zijn we er zeer trots op waar we nu zijn. Vanuit deze onderontwikkelde situatie heeft de regio Emmen zich in relatief korte tijd tot een economisch belangrijke speler ontwikkeld. Via onder andere de Marshall-hulp is het gelukt om toonaangevende fabrieken naar onze regio toe te halen, die als een katalysator en belangrijke fundering voor de lokale economie hebben gefungeerd. Resultaten van deze ontwikkeling de laatste decennia zijn bijvoorbeeld Harwig Installatietechniek, Machinefabriek Emmen, de Groot Groep, Brands Bouw en nog veel meer mooie bedrijven uit de hightech (Spark en Landes), logistiek en andere sectoren. Op ons bedrijventerrein zijn we met 600 bedrijven, van groot tot klein, aanwezig. De VPB vertegenwoordigt daarvan 80% van de fte’s, oftewel meer dan 12.000 werknemers

Wat heeft de verdubbeling van de A37 10 jaar geleden betekent voor de regio?

Dankzij deze verdubbeling heeft onze regio een belangrijke boost gekregen. Doordat de ontsluiting dusdanig is verbeterd, hebben bedrijven steeds vaker voor Emmen gekozen. Onze logistieke sector kent een belangrijke groei, met ondernemingen zoals Rotra Transport, Hartmann Transport en Jager Transport, en met belangrijke logistieke faciliteiten zoals een veelzijdige ‘Truck Stop’. De strategische locatie van Emmen als centrum binnen de driehoek Hamburg, Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied heeft ook internationale topspelers zoals het Taiwanese hightechbedrijf Asus naar Emmen toe weten te lokken. Kortom, dankzij de A37 zijn wij geen bestemming aan het einde van een ‘karrenspoor’ meer, maar efficiënt en snel vanuit ’s lands transport hubs te bereiken, wat veel interesse wekt van buitenlandse bedrijven.

Tussen Rotterdam en Hamburg

Waarom komen ze naar Emmen?

We zijn goed te bereiken, er is hier veel goed opgeleid personeel, de technologie is hier op state-of-the-art en nog belangrijker, we hebben hier de ruimte. Maar, de bereikbaarheid op grensoverschrijdend niveau kan nog veel beter, en juist daarom willen we betere verbindingen met de regio Bremen-Hamburg, omdat daarmee Zuidoost-Drenthe en het Emsland ook interessanter worden als achterland en verwerkingsgebied voor goederen uit de grote zeehavens van beide steden, strategisch centraal gelegen en direct aangesloten op het internationale transportnetwerk. We moeten onze blik wat dat betreft niet alleen op Rotterdam richten.

Wanneer kwam Duitsland meer in beeld?

De Randstad loopt helemaal vol. Dan is het voor een chauffeur fijner om in 2 tot 2,5 uur naar Emmen te rijden, een hapje te eten en hier veilig en comfortabel te overnachten. De snelste weg is de A37-E233, de A1 zit namelijk aan de grenzen van haar capaciteit, met veel files en dure ongeregeldheden tot gevolg. Er ligt dus een enorme potentie en daar moeten we veel meer mee doen.

Wat doen jullie nu al met Duitsland?

We hebben over en weer bezoeken afgelegd met Wirtschaftsverband Emsland. Eigenlijk bizar, het is maar een kwartiertje rijden, en men kende elkaar niet. We houden het graag simpel en laten de ondernemers direct met elkaar laten praten, zonder dat daar dure handelsmissies aan te pas hoeven te komen.

Omzet naar Drenthe halen

Wat heb je aan elkaar?

Net over de grens is er een groot tekort aan personeel, terwijl veel Nederlandse werknemers het niet zien zitten om in Duitsland te gaan werken, omdat het teveel papierwerk in beslag neemt. Dus zeggen wij: ‘haal die omzet maar hier naartoe, wij voeren dat werk graag uit’, en dat zie je nu dus gebeuren. Dit grensoverschrijdend zakendoen heeft al tot veel mooie contacten met bedrijven uit Meppen, Lingen en Cloppenburg geleid.

Het Duitse deel is nog niet verdubbeld. Beeld: VBE

Waarom nu pas?

Dat heeft met de recessie te maken. Veel mensen zijn het alweer een beetje vergeten, maar daar hebben we het in Nederland echt moeilijk mee gehad, terwijl men over de grens in Duitsland bleef groeien. Je kunt dus in Amsterdam proberen je omzet te halen, maar wellicht is het over de grens, binnen een kwartier rijden, veel makkelijker en veel duurzamer. Van de crisis hebben we geleerd dat het beter is om je risico’s te spreiden, wat ertoe heeft geleid dat wij niet alleen binnen Nederland zakendoen, maar onze focus in toenemende mate op ons buurland richten, wat bovendien ook een mooie opstap is richting nog meer internationaal zakendoen, zoals het verre Oosten.

Hetzelfde dna

Nu gaan jullie samen lobbyen met de Duitsers voor een verdubbeling van de E233. Wat gaat er gebeuren?

We zijn begonnen met het ondertekenen van de Pro E233. Dan volgt op 12 april het symposium 10 jaar A37. Dat grijpen we aan om sleutelspelers bij elkaar te zetten. Nu houdt de A37 op bij de Duitse grens. Maar we moeten nog meer samenwerken. Niet als stad Emmen, maar als regio Zuidoost Drenthe samen met het Emsland. Samen staan we sterker in niet alleen Brussel, maar ook overal daarbuiten. We hebben hetzelfde DNA, het klikt tussen ons.

Wat levert de samenwerking met de Duitsers al op?

Door de laagdrempelige contacten kunnen we nu al meer facturen schrijven richting Duitsland. Verder hebben ze daar mooie projecten zoals ‘Mädchen in Technik’, een project om meisjes enthousiast te maken voor technische beroepen. Dat moeten we ook in Nederland doen, daarvoor hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Andere issues in Drenthe

Afgelopen maand was staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Raymond Knops op bezoek. Wat zegt dat?

Het geeft aan dat ook Den Haag steeds beter ziet wat hier gebeurt, en dat is een goed teken. Het gaat te vaak over randzaken zoals die de laatste tijd de landelijke media domineren zoals de Zwarte Pietendiscussie. Hier in Drenthe hebben we hele andere issues, waar we hard moeten buffelen en dat doen we dus ook om er wat moois van te maken; het komt niet vanzelf!

Er is te weinig aandacht voor de regio?

Ja, het lijkt soms wel of de 10% die in Noord-Nederland wonen een beetje worden vergeten. De laatste jaren zijn veel rijksdiensten en andere grote bedrijven verdwenen naar het westen. Dat zijn, alles bij elkaar opgeteld, veel banen, terwijl die hard nodig zijn om de regio leefbaar te houden en om de aanwezige voorzieningen in stand te houden. De overheid heeft daar wat mij betreft wel een rol in. We hebben een goede basis nodig, zodat je niet zo afhankelijk bent van de grillen van de conjunctuur.

Te bescheiden in Emmen

Wat moet er gebeuren?

Iedereen praat hier elkaar de krimp aan, terwijl ze in Amsterdam tienduizenden huizen te kort komen. Ja jongens, ga daar eens wat slimmer om! Wij hebben hier in Drenthe een ijle economie. De recessie komt eerder, en duurt langer. Daarom is het ook zo belangrijk om onze risico’s te spreiden richting bijvoorbeeld Duitsland. En dat kan nog beter, we moeten nog beter laten zien dat we nu al een zeer aantrekkelijke vestigingsplaats zijn voor alle soorten van bedrijven en overheidsinstanties.

Vertel!

We zijn uitstekend ontsloten, en met een verdubbeling van de E233 wordt het nog beter. We hebben hier milieucategorie 6, dat betekent dat er veel kan. We zitten niet propvol. We werken aan lokale duurzame energie. Hier op het industrieterrein wordt bijvoorbeeld een zonnepark van 35 hectare gebouwd voorzien van 100.000 zonnepanelen: goed voor 8.000 huishoudens. Vanaf hier ben je in 3 uur in Hamburg en in 2 tot 2,5 uur midden in de Randstad. Er ligt op alle terreinen supersnel glasvezel, grondprijzen zijn zeer concurrerend, er is hoogopgeleid en uitermate gemotiveerd personeel beschikbaar, kortom:de bedrijventerreinen liggen er klaar voor! Dus kom maar op!

Je bent eigenlijk gek als je niet naar Drenthe komt!

Inderdaad en daar zijn we veel te bescheiden over.

Duitslandnieuws