Waarom Duitsland niet echt ‘voorsprong door techniek’ heeft met de e-bus

'Vorsprung durch Technik.' Het is de aloude slogan die Audi een aantal jaar geleden weer van stal haalde om hun product te onderscheiden. Inmiddels is het een karikatuur van de Duitse automobielindustrie geworden. De aloude Duitse voorsprong? Een lachertje, schrijft hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine.

Ik kom zojuist uit Stuttgart, thuisstad van Mercedes. De autofabrikant die, net als zovele Duitse autofabrikanten zwaar heeft ingezet op de brandstofceltechniek, maar daar toch weer van is teruggekomen. Voorlopig worden het toch accu’s, soort van…

Mercedes presenteerde er namelijk haar eerste elektrische bus; net voor het moment dat het echt gênant begon te worden.

Waar fabrikanten als ons Nederlandse VDL, ons iets minder Nederlandse, want deels Chinese Ebusco, maar ook het Poolse Solaris en Turkse Sileo de ene na de andere volelektrische seriebus uitleveren, bleef het tot nu toe vanuit Duitsland oorverdovend stil.

Nu is er toch een model, maar met voorzichtige inschattingen over de reikwijdte, beperkte laadmogelijkheden en vooral de boodschap: we blijven ook op diesel inzetten.

Duitsland blijft aanmodderen met de e-bus

En dat het zo lang duurde voor er überhaupt een uitstootvrije bus kwam had – volgens Mercedes – vooral te maken met het feit dat ze direct een volwaardig seriemodel wilden en die zo uitgebreid mogelijk wilden testen. Wat is dat voor voorzichtigheid? Accuaandrijving is inmiddels wel bewezen hoor. Scandinavië en Nederland lopen voorop daarin.

Terwijl we in Nederland door het bestuursakkoord Regionaal Busvervoer 2025 al een schat van kennis hebben opgedaan op het gebied van elektrisch (bus)veroer, blijft Duitsland aanmodderen. Met het aanbieden van een advies- op het gebied van omloop en laadinfrastuctuur met e-bussen ga je in Nederland echt de oorlog niet meer winnen.

En dan loopt Mercedes Duitslandgewijs nog voorop. Waar blijft MAN met hun bussen bijvoorbeeld? Om over de immer aanmodderende autofabrikanten nog maar te zwijgen. Hebben die nou echt een dieselverbod nodig om wakker geschud te worden?

Exportkansen voor Nederland

“Tot nu toe bedraagt het marktaandeel van elektrische bussen tussen 2010 en 2017 in Europa maar 0,5 tot 1 procent”, relativeerde scheidend topman Harmut Schick tijdens de presentatie. Hij ‘vergeet’ daarbij even op te merken dat tijdens die fase cruciale kennis wordt opgedaan. Kennis die Duitsland nu ontbeert. En – toegegeven – een mooie exportkans biedt voor Nederland.

Vorsprung durch Technik? Aan Duitse zijde van de grens hoef je het op dit gebied even niet te verwachten. Nederland, grijp je kans.

Vincent Wever is hoofdredacteur bij OV-Magazine

Duitslandnieuws