Podcast – Hoe deze Nederlandse trend in de schappen belandt bij supermarktketen Edeka

Soms heb je geluk en word je product ontdekt door een grote Duitse supermarkt. Jurjen Born had al succes met de Nederlandse trend zaai-het zelf-groente, hij vertelt wat er allemaal bij komt kijken als je op de Duitse markt terecht komt.

Voor wie de Duitse supermarkt Edeka binnenwandelt is het bijna niet te missen, sinds deze maand liggen daar in veel Noord-Duitse vestigingen de ‘biologische zaai-het zelf-groente’ van Bag to Nature. Edeka is de grootste supermarkt van Duitsland, met een omzet van 53,8 miljard euro en 13.308 filialen, goed voor een marktaandeel van 20,1%. Zo wordt deze Nederlandse trend ook steeds bekender in Duitsland.

Directeur Jurjen Born uit Amstelveen testte voor die tijd zijn product al op een grote Duitse beurs, waar zijn kruiwagen snel leeg raakte.

De Nederlanders hadden al enkele jaren succes met het product in eigen land en werden daar ontdekt door de trendwatchers van Edeka. Born hecht veel waarde aan de vrolijke uitstraling van het product en heeft dit zelf vertaald naar het Duits. “We beginnen met de varianten ‘Beliebtes Basilikum‘, ‘Spektakulärer Salat‘ en de ‘Rock ’n Rucola‘. Duitsers gelden als iets formeler, maar vinden het juist leuk dat ons product niet zo formeel is.”

Ook vertelt Born hoe hij zichzelf heeft voorbereid op de Duitse markt met behulp van een marktscan van de RVO en waarom er heel bewust geen molens en tulpen op de verpakking staan.

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.