Hoe Limburgers een thuisgevoel willen losmaken bij Duitse consumenten

Hoe zorg je ervoor dat in een tijd waarin consumenten graag streekproducten kopen, Duitse klanten kiezen voor groente en fruit uit Limburg? Telers uit de regio Venlo willen een thuisgevoel creëren met een eigen regiomerk.

De Duitse consument houdt van vers voedsel uit de regio, blijkt uit onderzoek van de provincie Limburg. Wat als je regio pal aan de Duitse grens ligt? Dan probeer je het goede imago die je als buurtregio hebt te koppelen aan de producten. Die gedachte zit achter de lancering van regiomerk Die Frischen.

Tomaten en komkommers die geteeld zijn rondom Venlo, moeten vanaf nu ook voor een ‘Heimat-gevoel’ zorgen net over de grens in Noordrijn-Westfalen.

80% verbindt Venlo met een positief gevoel

Het regiomerk Die Frischen moet voor dat thuisgevoel zorgen. De aanpak is gebaseerd op consumentenonderzoek door de provincie Limburg.

Zo’n 80% van de Duitse consumenten zegt daarin Venlo en omstreken te kennen en daar een positief gevoel aan te verbinden. Het logo Die Frischen moet dat sympathieke gevoel koppelen aan de groente en fruit van telers rond Venlo. Bovendien zeggen de klanten het logo serieus en geloofwaardig te vinden.

Limburgers trots op Venlo

De lancering van het regiomerk op fruitbeurs Fruit Logistica in Berlijn vorige maand is nog maar het begin. Verkopers van groente en fruit in Duitsland kunnen nu ook meedoen aan verschillende winacties om Noord-Limburg in Duitsland te promoten.

De eerste productverpakking werd in Berlijn in ontvangst genomen door Hubert Mackus, gedeputeerde van Provincie Limburg. “We zijn trots op de kwaliteit van producten uit onze regio en willen dat we een vooraanstaande regio blijven in alle opzichten.”

Om te onderstrepen dat Die Frischen uit Venlo komt, hanteren de Limburgers de leus ‘Venlomenalgut‘.

Arnoud van Stralen is directeur van telerscoöperatie Kompany, één van de zes deelnemende bedrijven. Hij vertelt waarom de Limburgers op deze manier de Duitse buren nog beter denken te kunnen bedienen.

 

Het nieuwe label moet de regio Noord-Limburg bekender maken in met name buurdeelstaat Noordrijn-Westfalen. Alle partners van Die Frischen horen bij Greenport Venlo of Fresh Park, waar telers en bedrijven uit de logistiek en verpakkingsindustrie en onderzoeksinstituten samenwerken.

Die Frischen is een initiatief van 6 grote landbouwbedrijven uit de regio Venlo: Fossa Eugenia, Frankort & Konig, Kompany, Nedalpac, Staay-Van Rijn und ZON Fruit & Vegetables.

Herkomst en regio steeds belangrijker

Ron de Greeff is voorzitter van het initiatief en vindt dat Venlo tot de meest innovatieve regio’s in Europa hoort, als het gaat om de teelt van groente en fruit. Hij vindt het de hoogste tijd om een regiomerk te presenteren. “Vooral in een tijd waarin herkomst en regio voor consumenten steeds belangrijker worden.”

Evi van Vught, lezen, fietsen, schrijven