Treinverbinding Amsterdam – Berlijn kan nu al een stuk sneller met nieuwe locomotief

De treinverbinding Amsterdam-Berlijn kan met enkele simpele ingrepen al een stuk sneller worden gemaakt, zegt hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine. Te beginnen met een nieuwe locomotief.

Twee weken geleden spraken we initiatiefnemer Pelle Berting van de petitie voor het verbeteren van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Het interview leverde vele reacties, retweets en steun op. Inmiddels is het aantal ondertekenaars verdriedubbeld en staat de teller op meer dan 9.700.

Alle reden om even te bellen met Vincent Wever, hoofdredacteur van OV-Magazine en kenner van grensoverschrijdend openbaar vervoer. Zo werkte hij onder meer mee aan dit overzicht van treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland.

Nieuwe locomotief maakt treinreis sneller

Vind je het opvallend dat hier zoveel reacties op komen?

Eigenlijk niet, want het is een goede petitie. Er worden nogal veel petities gelanceerd die niet echt realistisch en haalbaar zijn. Deze is dat wel en het mooie is dat de NS al concreet kijkt naar het opwaarderen van de verbinding. Verder zijn de Duitsers bezig met de aanschaf van nieuw materieel, daar kunnen de Nederlanders dan op meeliften. Dus het lijkt al de goede kant op te gaan.

Wat is de meest simpele en haalbare oplossing om de verbinding al iets beter te maken?

Nu zitten we nog met het omruilen van de Nederlandse en Duitse locomotief op de grens bij Bad Bentheim omdat hier twee systemen op elkaar stuiten. Dat is natuurlijk erg achterhaald, er bestaan allang locomotieven die op beide systemen kunnen rijden. Als je die locwissel eruit haalt scheelt dat al 10 minuten wachten. Misschien kan je zelfs Bad Bentheim helemaal wel overslaan, dan heb je snel een tijdswinst van een kwartier.

Dat kan je bij wijze van spreken morgen al invoeren?

Ja, een nieuwe loc is zo aan te schaffen. Siemens heeft ze, daarvan rijden al honderden exemplaren dagelijks dwars door Europa.

Harder

Kan de trein ook sneller?

Ik sprak laatst met de NS, volgens hen kunnen de getrokken rijtuigen al een snelheid aan van 200 kilometer per uur. Hier en daar zou je de infrastructuur iets moeten aanpassen. Zo zou je op het lange stuk tussen Amersfoort en Apeldoorn waar nu 130 kilometer per uur wordt gereden ook harder kunnen. Zeker als je enkele stops eruit zou halen, dan kan je op veel plekken harder. Maar voor je dat geregeld hebt, ben je al snel 10 jaar verder.

Stendal, Rheine, Almelo, Hilversum. Zijn dat plekken die de trein wel kan overslaan?

Elke plaats aan de lijn zal pleiten voor behoud van de rechtstreekse verbinding met Amsterdam en Berlijn. Toch ligt ook een deel van de kracht in deze verbinding dat het een Intercity is. Vroeger werden plaatsen als Hilversum, Apeldoorn, Hengelo overgeslagen, pas daarna is de lijn pas echt succesvol geworden. Het nadeel is dat je zo de doelgroep internationale reizigers niet echt bedient. Om hier een goede keus in te maken, moet je grondig onderzoek doen.

Logisch dat verbinding naar Berlijn nu niet optimaal is

Wat is verder nog nodig om de trein een serieuze concurrent te maken voor het vliegtuig?

We mogen best wel wat innovatiever denken rond de inzet van treinen. OV-deskundige Barth Donners stelde laatst dat je met 15 extra treinen de uitbreiding van Lelystad Airport overbodig zou kunnen maken. Dat verhaal spreekt me wel aan. Hij zegt dat we afmoeten van de gedachte dat je pas een internationale verbinding hebt wanneer er elk uur een trein gaat. Stel een dagverbinding in, met 1 tot 2 treinen per dag kan je een lijn ook dekkend krijgen. Laat de trein van Amsterdam naar Berlijn tussendoor ook naar München rijden, dan wordt hij efficiënt benut.

We kunnen snel per trein naar Londen en Parijs, waarom niet naar Berlijn?

Berlijn is nog niet zo lang weer de hoofdstad van Duitsland. Heel lang ‘hoefden we daar niet te zijn’. Berlijn lag er 40 jaar uit. De treinen richting het Ruhrgebied hebben ook lang goed gefunctioneerd. Nu wordt de Oost-West-as weer opgebouwd en dan zie je dat de verbindingen niet optimaal zijn. Dat gaat net zo wanneer je de auto pakt. Dan kom je bij Bad Oeyenhausen van de Autobahn ineens in die rare flessenhals terecht. Vanuit dat perspectief is het dus logisch dat er een achterstand is.

Begin met campagne voor nieuwe locomotief

Waar moeten de initiatiefnemers van de petitie beginnen met hun lobby?

Bij de Duitse Bondsregering. Want de grootste uitdagingen liggen in Duitsland, en daar moeten zij geld voor vrijmaken. Deutsche Bahn en de NS komen op korte termijn met een nieuwe dienstregeling. Ik ben benieuwd of er nu al iets verandert. Als je er een heel concreet project van wilt maken, dan zou ik beginnen met een campagne voor een nieuwe locomotief.

Duitslandnieuws