Bakfietsen waren onbekend in Duitsland, toch groeit Babboe al jaren met dubbele cijfers

Hoe zorg je ervoor dat je bakfietsen verkoopt in autoland Duitsland? Babboe uit Amersfoort bouwde met een bijzondere methode een heel dealernetwerk op.

Bakfietsen zijn een oeroud fenomeen in Nederland, sinds een aantal jaar groeit het gebruik ervan explosief. Vooral voor het vervoer van kinderen blijft de bakfiets erg handig. Het merk Babboe uit Amersfoort werd in 2007 opgericht door een groep ouders en verkoopt in principe alleen online.

In 2010 werd de webwinkel vertaald in het Duits, maar dat bleek niet voldoende om de Duitse markt te veroveren, vertelt salesmanager Jorrit Plat.

Pionieren in Duitsland

Waarom was een webwinkel niet voldoende?

De bakfiets was 8 jaar geleden een onbekend fenomeen in Duitsland. Het was eigenlijk alleen bekend in Nederland en Denemarken. We waren puur e-commerce en er volgden wel een paar bestellingen. Maar we wilden er meer uit halen en daarom besloten we in 2013 voor een nieuwe strategie te kiezen.

Vertel..

Een bakfiets koop je niet zomaar online, zeker als je het niet kent. Onze goedkoopste variant is 1.500 euro, dat geef je niet zomaar uit wanneer je zo’n fiets niet in het echt hebt gezien en je de mogelijkheid niet hebt om proef te rijden. We beseften dat we showrooms nodig hadden.

Dan bel je een lijstje Duitse fietsenmakers, en klaar?

Ook dat gaat niet zomaar. Een bakfiets neemt de ruimte in waar een fietsenverkoper 3 ‘gewone’ fietsen had kunnen uitstallen. Dus we vonden dat we er fysiek langs moesten. Die eerste 2 jaar, dat was eigenlijk een schitterende tijd. Koude acquisitie door bakfietsen in een busje te laden en dan naar de dealers rijden in de hoop dat je ze kunt overtuigen. Echt pionieren, heel leuk.

Bakfiets van Babboe. Foto: Babboe

En dat werkte?

Ja! We staan inmiddels verspreid door Duitsland in 250 fietsenzaken. Eerst alleen in de grote steden, maar nu ook daarbuiten. Sinds 2016 merk je dat wij niet meer langs hoeven komen, maar dat dealers zich bij ons melden. En het blijkt heel goed te werken. Want nu de bakfiets bekender is in Duitsland, verkopen we online ook meer. Dan is het fijn om een dealer in de buurt te hebben waar de klant langs kan. Dat heb je echt nodig, want Duitsland is mega-megagroot. Nu groeien we jaarlijks tussen de 30 en 40%.

Bakfietsen raken ingeburgerd in Duitsland

In Nederland heeft de bakfiets een zeker imago en status, hoe is dat in Duitsland?

Ook de Duitse klant ziet dat de stad steeds autovrijer wordt en zoekt naar alternatieven. Nu oriënteren gezinnen zich ook op een bakfiets in plaats van op een tweede auto. Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar. In Nederland en Denemarken is dat al veel langer zo, maar nu zie je ook dat in Duitsland de mindset verandert. Tenzij je in de middle of nowhere woont, zijn er dus alternatieven voor de auto.

Zijn Duitse klanten nog altijd moeilijker te overtuigen?

Hoewel de bakfiets steeds meer raakt ingeburgerd, is het nog niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Met Nederlanders kan je makkelijker online communiceren omdat ze al bepaalde voorkennis hebben. Een Duitse klant wil buitengewoon goed worden geïnformeerd over technische details. Als het je lukt om hem of haar van de kwaliteit en meerwaarde te overtuigen, dan zijn ze ook absoluut bereid om daarvoor te betalen. Een Duitse klant meldt misschien ook sneller wanneer er iets niet klopt of stuk is. Daarom moet je echt voor hele goede Duitse handleidingen en andere informatie zorgen.

Hoe merken jullie dat de bakfiets in Duitsland ingeburgerd raakt?

Op de grootste fietsbeurs van Duitsland, de Eurobike in Friedrichshafen op 8-10 juli is er nu voor het eerst een aparte hal voor cargobikes. En op de VELO Berlin van 15-17 april is dit jaar als side-event het International Cargo Bike Festival, een van oorsprong Nederlands initiatief.

Dat zijn de beurzen, krijg je ook andere signalen?

Ja, Duitse steden gaan steeds bewuster om met infrastructuur voor fietsen naar Nederlands voorbeeld. Sinds 5 jaar is er aandacht voor bredere fietspaden, dat is voor onze bakfietsen natuurlijk van belang. Daar sluiten we bij aan met een bredere range aan producten. We verkopen bakfietsen van 1.500 tot 4.500 euro, daarmee zijn we voor een bredere doelgroep bereikbaar dan veel andere merken.

Groei in B2B

Je ziet dus veel groeikansen in Duitsland?

Zeker. Als je kijkt naar Duitsland denken we dat we nog zeker kunnen groeien in het B2C, maar ook in het B2B. Daarbij kun je denken aan het benaderen van grotere partijen zoals postbedrijven die de bakfiets willen toevoegen aan hun wagenpark. Maar we zien ook mogelijkheden bij fietsverhuurders.

Hoe ga je de VELO Berlin benutten?

We staan er voor het 4e jaar, dat doen we samen met dealers uit Duitsland omdat we zelf niet alle beurzen die er zijn met eigen personeel en stand kunnen realiseren. Het is een erg mooie mogelijkheid dat klanten verschillende merken kunnen testen. De nieuwe locatie op het voormalig vliegveld Tempelhof is daarvoor bijzonder geschikt.