Zo wil Duitsland de netwerkproblemen voor mobiele telefonie aanpakken

De nieuwe Duitse regering maakt werk van de netwerkproblemen voor mobiele telefonie. Deze Nederlandse ondernemers zien toekomst in glasvezel in Duitsland, maar liepen zelf tegen een aantal netwerkproblemen aan.

Exportweltmeister, Fußballweltmeister… Duitsland was het allebei, waarom dan ook niet ‘Digitalweltmeister‘ worden? Die ambitie klinkt vanuit de landelijke ministeries waar CSU-ministers de scepter zwaaien in de aanloop naar de deelstaatverkiezingen dit najaar.

Minister van Digitalisering Dorothee Bär heeft het geroepen, en nu wil haar partijgenoot verkeersminister Andreas Scheuer de netwerkproblemen voor mobiele telefonie aanpakken met een app waar burgers de zogenaamde ‘Funklöchern‘ kunnen melden.

Netwerkproblemen voor mobiele telefonie

Op twitter werd om het nieuwe idee van de minister alvast een beetje gelachen.

Of de app echt gaat helpen is de vraag. Het is volgens de minister ook een signaal aan de telecomproviders die hij allemaal zo snel mogelijk wil ontbieden op het ministerie voor Verkeer in Berlijn. De toestand van van het mobiele netwerk in Duitsland is voor een economische grootmacht als Duitsland ‘ondragelijk’, aldus Scheuer.

Het Duitse 4G-netwerk hoort bovendien tot de traagste en slechtst bereikbare netwerken in Europa.

Nederlanders zien toekomst in glasvezel in Duitsland

Duitsland worstelt niet alleen met het mobiele netwerk, ook het aanleggen van glasvezel komt moeizaam op gang. Daar weten de Nederlandse ondernemers Alexander van Citters en Pim Claassen inmiddels alles van. Zij namen begin 2016 een Duitse concurrent over voor het gas- en waterdicht maken van alle soorten kabels die onder de grond liggen.

Ze zien veel kansen in glasvezel, maar ook hun nieuwe bedrijf in Duitsland moest nog flink worden aangepast. “De eerste tegenvaller was dat er een internetverbinding lag van 3 MB. Dus moderne communicatie zoals we dat in Nederland gewend zijn was niet mogelijk”, zegt Claassen. “Dat was wel een wake up call voor ons. Er was een rampenplan nodig. We hebben direct een Rundfunk-schotel op het dak gezet om een betere verbinding te krijgen.”

De communicatie verliep nog erg ouderwets. “Alles gaat per vaste telefoon en mobieltjes blijven in de lade liggen. We hebben medewerkers door het hele land zitten en die zou ik dan per post moeten bereiken?”

Het heeft volgens hem niet zozeer met de vrees voor nieuwe technologie te maken, maar met de angst dat bedrijfsinformatie via internet op straat komt te liggen. “Er was een medewerker die er al 14 jaar werkte en nog geen inlogcode voor het bedrijfssysteem had. Echt een verschil met Nederland waar je in principe het vertrouwen krijgt tot het tegendeel bewezen is. In Duitsland is dat andersom.”

Lees hier het hele interview:

Nederlanders profiteren van Duitse digibeten op glasvezelmarkt

Duitslandnieuws