Waarom de Nederlandse laadpalenfabrikant EVBox toekomst ziet in Duitsland

Dieselgate doet veel Duitse bedrijven bewuster nadenken over het verduurzamen van het wagenpark. Maar staat Duitsland ook open voor een van oorsprong Nederlandse aanbieder van laadpaalinfrastructuur? Duitsland-directeur Fermin Bustamante vertelt waarom hij toekomst ziet in de Duitse markt.

EVBox is wereldmarktleider als producent van laadstations voor elektrische auto’s en aanbieder van software om het laden te beheren. De Nederlanders doen dit al sinds 2010 toen elektrisch rijden nog in de kinderschoenen stond. Het bedrijf mocht in opdracht van steden als Amsterdam, Rotterdam en Monaco de openbare laadinfrastructuur aanleggen. Inmiddels is EVBox druk bezig met innovaties op het gebied van smart charging.

Op de positie op de Duitse markt te vergroten, opende EVBox enkele maanden geleden een vestiging in München, onder leiding van Fermin Bustamante als regiodirecteur voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (DACH).

München wordt de hub voor e-mobility in Duitsland

Waarom heeft EVBox een vestiging in Duitsland geopend?

Duitsland-directeur Fermin Bustamante. (Eigen foto)

De markt voor elektrisch rijden is in Duitsland later op gang gekomen dan in de omliggende landen. Toch zien we nu ook in Duitsland veel veranderen, en dan moet je gewoon ter plekke aanwezig zijn. De Duitse markt heeft een andere benadering nodig dan andere landen in Europa. Zelfs anders dan Zwitserland en Oostenrijk. Dat heeft voor een groot deel met de technische normen te maken. Maar ook met de manier hoe de markt je ziet. Als je geen Duits spreekt kom je er niet. Je moet je kunnen redden op juridisch en technisch gebied en in het Duits service bieden. Dus heb je native Duitse medewerkers nodig. Als je alleen met Engels komt, dan heb je geen kans.

En waarom in München?

Hier heb je veel relevante internationale bedrijven, maar dat heb je natuurlijk in Frankfurt ook. We hebben te maken met de autoindustrie en dan is Zuid-Duitsland de plek waar het gebeurt. Hier zitten veel belangrijke toeleveranciers, typisch Duitse Mittelständler die bijvoorbeeld werken voor Siemens, BMW en vliegtuigbouwer EADS. En omdat we ook Zwitserland en Oostenrijk bedienen, ligt München aardig centraal.

Speelt ook het opbouwen van het team een rol?

Zeker. In Duitsland heerst een tekort aan vakmensen, dus er wordt getrokken aan talenten. Berlijn is de startupstad, in Frankfurt heb je meer de bankenwereld. München heeft softwaretalent en dat zoeken we om strategisch ons team op te bouwen. We zijn nu met zo’n 15 mensen en we merken dat elk bedrijf moeite heeft met het vinden van goede mensen.

Waarom zouden talenten wel bij een Nederlands bedrijf komen?

Ha! We hebben natuurlijk een mooi kantoor, ik kan als ik nu naar buiten kijk de bergen zien. Maar belangrijk is dat e-mobility een hip thema is, waar mensen graag bij komen werken. Ons imago is dus goed. We hebben een heel open kantoor zodat we van elkaar kunnen leren en ideeën uitwisselen. Je hebt hier grote ruimtes met heerlijke sofa’s waar je je even kunt terugtrekken of bellen als dat nodig is. Bovendien gebeurt er echt wel iets in München.

Vertel!

München was al de hub in Duitsland voor zonne-energie, ik merk dat dit nu ook voor e-mobility gebeurt. Dus wat dat betreft zitten we goed.

Dieselgate maakt Duitsers bewuster

Zorgt dieselgate er nu voor dat Duitsland enthousiaster wordt voor elektrisch rijden?

Niet direct, maar je ziet wel dat het bewustzijn over dieselauto’s verandert. Men koopt minder diesels, maar er is tegelijk ook nog grote weerstand tegen elektrische aandrijvingen. Je hoort argumenten als: dat kan ons energienet niet aan. Of; met kolencentrales energie opwekken maakt elektrisch rijden niet schoner.

Er ontstaat een battle met wetenschappelijke artikelen, je hebt blogs die totaal vóór zijn, of totaal tegen. Dat begon al voorzichtig een aantal jaar geleden toen men afvroeg; hoe kan het dat we wel vieze lucht in de steden meten, terwijl we in theorie schonere auto’s zouden moeten hebben? Die discussie hebben we nodig.

E-mobility geen marketingpraatje meer

Maar in de verkoop van e-auto’s zie je dat nog niet terug.

Nee, maar op de achtergrond verandert er toch al veel. Chinese autofabrikanten komen met een hele range aan e-auto’s, van plugins tot aan volledig elektrisch aangedreven. En bij veel bedrijven merk je dat dat e-mobility geen marketingpraatje meer is.

Hoe?

Ik overdrijf nu een beetje, maar een paar jaar geleden was emobility bij grote bedrijven een thema voor de schone schijn. Dat was bij wijze van spreken een project voor mannen en vrouwen die van ouderschapsverlof terugkeerden. Zo van; houd je daar maar even mee bezig. Nu staat e-mobility zwart op wit genoemd in jaarverslagen van de grote bedrijven.

Dat kan nog steeds schone schijn zijn.

Nee, aandeelhouders lezen dat en deze bedrijven beginnen ook hun toeleveranciers te dwingen om hiervan echt een thema te maken. Wat kan je als bedrijf doen om echt duurzamer te worden? Deels met zonnepanelen of energie besparen door LED-lampen te installeren. Maar wat echt werkt is het elektrificeren van je wagenpark.

Angst om het Duitse vrijheidsgevoel

Toch hikken veel Duitsers aan tegen de beperkte actieradius van e-auto’s.

Ja, het is een groot land. En mensen zeggen; ik wil niet hoeven nadenken of ik een andere stad kan bereiken. Ik wil gewoon weg kunnen rijden. Laatst zat een Noorse collega bij mij in de Tesla op de Autobahn. We hebben hier natuurlijk op grote delen van de snelweg geen maximum snelheid en we reden zoals zo veel mensen tussen de 180 en 200 kilometer per uur. Hij zei toen; ik begrijp nu beter waarom mensen bezwaren hebben. Die snelheid is een deel van het Duitse vrijheidsgevoel, maar daarmee gaat je batterij natuurlijk wel heel snel leeg.

Dan kom je aan de Duitse ziel!

Ja, het is echt een diepgeworteld gevoel, dat moest ik ook leren. In Duitsland is de auto veel meer dan zomaar een statussymbool.

Hoe ga je als EVBox daarmee om?

Rondom elektrisch rijden heersen twee angsten. Er is te weinig actieradius en er zijn te weinig laadpalen. Wij bieden laadoplossingen aan voor zowel thuis als op het werk. Voor ons is het dus interessant om met grote werkgevers te praten om dat allebei aan te bieden, want dan neem je veel van die angst weg. Overstappen op elektrisch rijden functioneert niet via druk van bovenaf. Het moet leuk en makkelijk zijn. Dan kan er een ‘Umdenken‘ plaatsvinden.

Duitse bedrijven geïnteresseerd in EVBox

Willen werkgevers wel Umdenken?

Het verduurzamen is hét thema binnen de branche van wagenparkbeheer en leasing. Dus daar vinden we zeker managers die naar ons verhaal willen luisteren. Verder zijn bedrijven die zich de afgelopen jaren hebben bezig gehouden met de Energiewende interessant voor ons. Zij waren toen voorloper met bijvoorbeeld zonnepanelen en energieopslag thuis, dat kunnen ze met de e-auto opnieuw zijn.

Nemen Duitse ondernemers dit verhaal wel aan van een Nederlands bedrijf?

Ja, we hebben natuurlijk ook Duitse concurrenten. Toch is er interesse wanneer we het verhaal vertellen over de voorsprong die Nederland heeft met elektrisch rijden. We zijn langer op de markt en kunnen dus meer ervaring en kwaliteit bieden. Dat verhaal moeten we wel vertellen, en dan is men oprecht geïnteresseerd.

De Hannover Messe begint bijna, hoe belangrijk is deze beurs voor jullie?

Heel belangrijk. We waren er de voorgaande jaren ook en we zijn volop bezig met de voorbereiding. We hopen dit jaar nog meer leads te genereren voor de DACH-regio. We staan in Hannover van 23 tot 27 april in Hal 27, stand F52.

Duitslandnieuws