Waarom ‘VW-deelstaat’ Nedersaksen e-mobility specialisten uit Nederland nodig heeft

De Duitse auto-industrie is erg geïnteresseerd in Nederlandse mobiliteitsoplossingen. Op de Hannover Messe haalt de deelstaat Nedersaksen kennis in huis van e-mobility specialisten uit Nederland.

In de aanloop naar mega-industriebeurs Hannover Messe (23-27 april) spreekt Duitslandnieuws diverse Nederlanders die er actief zijn. Deze emobility-expert Henk Meiborg. Hij is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma ‘e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn’.

Op de Hannover Messe staat sinds 2010 Hal 27 in het teken van nieuwe mobiliteit onder de naam MobiliTec. Hier presenteren bedrijven en Duitse deelstaten hun oplossingen. Sinds 2013 is Nederland hier ook vertegenwoordigd met onder meer de twee PIB-programma’s die draaien om e-mobility. Een van de hoofdrolspelers uit Nederland is laadpalenfabrikant EVBox, dat vorig jaar werd overgenomen door Engie en inmiddels een eigen vestiging heeft in München.

Nederlandse e-mobility experts bij Nedersaksen

Naast de e-mobilitybedrijven is dit jaar de uitwisseling van government policy erg belangrijk. De bedrijven uit het PIB-programma ‘E-mobility van Amsterdam naar Berlijn’ hebben daarom ook een vertegenwoordiging op de stand van de deelstaat Nedersaksen. “Op vele workshops voor met name lokale bestuurders hebben we als PIB de open standaarden rond roaming met wisselend succes weten uit te dragen. Daarnaast hebben we aandacht besteed aan smart charging waarbij de e-auto als rijdende accu een belangrijke rol inneemt.”

Nedersaksen is zo’n beetje Volkswagen. Hoe komt het dat ze oren hebben naar Nederlandse e-mobility?

Nedersaksen is grootaandeelhouder bij Volkswagen. Op dit moment is naast e-mobility ook MaaS (Mobility as a Service) in combinatie met autonomous driving een groot thema binnen de Duitse autoindustrie en dus ook bij Volkswagen. Zo groot zelfs dat Volkswagen voor de tweede keer in korte tijd de directie van het bedrijf wisselde omdat de veranderingen intern niet snel genoeg gaan.

In Nederland is er inmiddels een uniek voorbeeld van MaaS in de praktijk te vinden. PIB-deelnemers Enschede en Overijssel hebben met Stad-up een ontzettend vooruitstrevend project dat in Duitsland zo niet te vinden is. Hannover (Nedersaksen) heeft met Volkswagen MOIA in een testomgeving een concept dat naadloos zou kunnen passen in het MaaS-project Stad-up van beide PIB-deelnemers. Ook hier werken we in Nederland wederom met open standaarden zodat iedere mobiliteitsprovider kan aanhaken op de systemen van MaaS. Ik zou graag zien dat MOIA deel uit zou maken van het MaaS project in Enschede.

Nederland past de wet pas achteraf aan

Waar is men van Duitse zijde in geïnteresseerd?

In MaaS. De reden is dat men in Nederland eerst iets doet en daarna kijkt hoe we wetten, waarmee me dan in strijd handelen, moeten worden gewijzigd. In Duitsland moeten eerst de wetten worden gewijzigd en kan men daarna pas iets in de markt zetten. Hierdoor zijn wij voor Duitsers een interessante ontwikkelingspartner. We kunnen dingen veel sneller in de praktijk brengen.

Een mooi voorbeeld is de problematiek bij het laden van elektrische auto’s. Wij rekenen de geladen stroom sinds 2009-2010 al af per geladen kWh. In Duitsland is dat nog steeds niet geregeld als gevolg van problematiek rond het Eichrecht. Nu betaal je vaak per minuut hetgeen omgerekend vaak kilowattuur prijzen oplevert die maken dat je beter benzine kunt tanken. (Diesel is inmiddels not done in Duitsland).

Kennisvoorsprong

Wat hebben Nederlandse partijen aan de Duitse interesse?

Door nauw samen te werken kunnen we ons kennis exporteren en dit is natuurlijk economisch van belang. Inmiddels heeft de e-mobility branche in Nederland tussen 2009 en nu meer dan 3.600 banen opgeleverd. Dit kunnen er nog veel meer worden nu onze kennisvoorsprong in het buitenland wordt erkend en we deze PIB-programma’s draaien.

Wat zijn de highlights op de Hannover Messe dit jaar?

Ik kijk uit naar een zeer informatieve week, waar naar ik verwacht weer veel nieuws te vinden is voor wie weet waar je moet kijken. Echter relaties onderhouden, toespraken houden en netwerken zijn voor mij wel de belangrijkste zaken. Ik heb een volle agenda en heb ik helaas weinig tijd om ongestoord rond te kijken.

Duitslandnieuws