Podcast – Waarom Duitsland nu serieus nadenkt over de bakfiets

Deelauto's, deelfietsen en deelscooters veroveren in rap tempo de straten in grote steden. Uiteraard komt het idee voor de bakfiets om te delen uit Amsterdam. Oprichter Jelle Maijer denkt met Cargoroo zelfs een bredere oplossing in handen te hebben.

Horecaondernemer Jelle Maijer raakte zo gefrustreerd door de verstopte straten in Amsterdam dat hij zijn auto inruilde voor een elektrische bakfiets. Het plezier wat hem dat opleverde was de basis voor het oprichten van het deelplatform voor cargobikes Cargoroo. Op fietsbeurs VELOBerlin vertelt hij waarom hij internationale kansen ziet voor zijn idee dat hij hoopt door te ontwikkelen naar ‘Mobility as a Service‘ (MaaS).

Na de eerste test in Haarlem hoopt Maijer ook buiten Nederland de gele bakfietsen neer te zetten. “Je hebt die schaalgrootte nodig, een bakfiets is best een dure operatie.” Bovendien sluit het mooi aan bij de mobiliteitsproblemen die ook juist in grote Duitse steden spelen. “Je merkt dat er nu in Berlijn een momentum is voor de bakfiets. En het lijkt me fantastisch om ook hier van start te gaan. Maar om die beslissing te nemen is nader onderzoek nodig. Daar zoek ik goede Duitse partners voor.”

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.