Podcast – Zo weten de kunstmusea in Amsterdam het aantal Duitse bezoekers te vergroten

Jaarlijks komen er grote aantallen Duitse bezoekers naar Nederland, toch liepen ze meestal aan de kunstmusea voorbij. Martijn Bosch van Het Rembrandthuis vertelt welke strategie daar verandering in heeft gebracht.

Duitse bezoekers komen in groten getale naar Nederland, maar wisten tot een aantal jaar geleden nauwelijks de beroemde kunstmusea in Amsterdam te vinden. Daarop staken 4 jaar geleden het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Rembrandthuis, het Mauritshuis samen met andere cultuurinstellingen de hoofden bij elkaar om daar verandering in te brengen, vertelt hoofd marketing van Het Rembrandthuis Martijn Bosch.

Samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) afdeling Duitsland werd een strategie ontwikkeld. De samenwerking resulteerde onder meer in een investering van een aantal jaar om de Duitse media en reisbureaus te bereiken. En dat werkt. Was het aandeel Duitse bezoekers 5 jaar geleden nog 4%, nu is dat verdubbeld. “Duitsers houden van aanbevelingen van anderen en van zekerheid. En de praktische zaken moeten gewoon heel goed geregeld zijn.”

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Hoe je nog beter Duitse toeristen kunt lokken naar Nederland

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.