Hoe we de 10 minuten wachttijd in Bad Bentheim toch nog leuk kunnen maken

Zelfs nu er nieuwe locomotieven komen die zowel het Duitse als het Nederlandse systeem aankunnen, wordt de treinrit van Amsterdam naar Berlijn niet korter en wisselt de loc in Bad Bentheim.

De trein van Amsterdam naar Berlijn, dat houdt ons samen met vele lezers al een tijdje bezig. Nu komt OV Magazine met het nieuws dat de Nederlandse Spoorwegen vanaf volgend jaar 12 nieuwe locomotieven gaat leasen voor de Intercity naar Berlijn. “Deze Siemens Vectrons kunnen in principe doorrijden naar Berlijn, maar dat gebeurt voorlopig waarschijnlijk nog niet.” De locwissel in Bad Bentheim blijft voorlopig dus bestaan.

Tot nu toe worden de treinen veelal nog getrokken door de 1700-locomotieven van NS, maar deze zijn aan het einde van hun levensduur. De Siemens Vectron is sinds eind vorig jaar toegelaten, kan 200 kilometer per uur en overweg met zowel de Nederlandse als Duitse bovenleidingspanning en -beveiliging. De aanbesteding voor de lease wordt op dit moment in de markt gezet.

Vanaf eind 2019, begin 2020, wil NS de Vectron gaan inzetten op de Intercity Berlijn, maar opmerkelijk genoeg zal de locomotief in eerste instantie als vanouds worden afgekoppeld in Bad Bentheim en daar worden vervangen door een Duitse locomotief. De reden: Deutsche Bahn is nog niet zover. Pas in 2021 is doorrijden waarschijnlijk mogelijk, wat de Duitsers betreft. NS laat in een reactie weten nog in onderhandeling te zijn met DB over de inzet van locomotieven en personeel en ervan uit te gaan dat doorrijden in 2019 wel haalbaar is.

Technisch gesproken kan de rit van Amsterdam naar Berlijn dus nu al een flink stuk korter, maar vanuit Duitsland komt hiervoor geen medewerking, schrijft OV Magazine:

De voorlopig nog blijvende locwissel is een nieuwe tegenvaller bovenop de Duitse weigering om aanpassingen te doen aan de infrastructuur en om stations over te slaan. Daarmee zou de reistijd van 6 uur en 20 minuten tussen Amsterdam en Berlijn met 1,5 uur kunnen worden teruggebracht, waardoor de verbinding beter zou kunnen concurreren met de auto en het vliegtuig.

Lees hier het hele artikel

Hoe maken we 10 minuten wachten in Bad Bentheim leuk

Treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn zitten hoe dan ook de komende jaren nog opgescheept met de 10 minuten wachttijd bij Bad Bentheim. “Goed nieuws voor de rokers”, jubelde een twitteraar al. Maar hoe zit het met de rest van de passagiers? Hoe zetten we die 10 minuten wachten om in iets positiefs?

  • Hoe dood je de tijd bij het 10 minuten wachten in Bad Bentheim?
  • Wat is het leukste of meest bijzondere wat je ooit meemaakte rond de locwissel?
  • Of, heb je een goed idee hoe die 10 minuten toch nog leuk kunnen worden?

Laat het ons weten via redactie@duitslandnieuws.nl

We maken een overzicht van de leukste en meest originele reacties!

Podcast: 10 minuten wachten in Bad Bentheim

Zugwechsel! In Bad Bentheim moet er altijd een andere locomotief voor de trein, voordat hij door kan rijden naar respectievelijk Amsterdam of Berlijn. Die wisseling duurt maar liefst 10 minuten. Is dat niet een beetje ouderwets? Derk Marseille en zijn dochtertje gaan op onderzoek uit:

Podcast – Bad Bentheim: altijd 10 minuten stil staan bij de Nederlands-Duitse grens

De petitie om de treinverbinding te verbeteren van afgelopen maart heeft inmiddels meer dan 15.000 handtekeningen opgeleverd.

Duizenden tekenen petitie voor verbeteren treinverbinding Amsterdam naar Berlijn

Duitslandnieuws