Deze subsidies zijn er in Duitsland voor e-mobility

Duitsland is serieus op zoek naar alternatieven voor dieselbusjes die pakketten bezorgen. Naast de aankooppremie voor e-auto's komt er nu ook een regeling voor e-busjes. Ook steden komen met eigen initiatieven om alternatieven te stimuleren.

Het dieselschandaal en de dreigende rijverboden voor diesels zorgt ervoor dat nu ook in Duitsland serieus wordt nagedacht over alternatieven. Lees bijvoorbeeld dit interview met Duitsland-directeur Fermin Bustamante van laadpalenfabrikant EVBox over hoe hij die verandering meemaakt.

Duitsland kent nu bijna 2 jaar een aankooppremie voor e-auto’s, maar sinds de invoering in juli 2016 zijn slechts 57.549 aanvragen voor de zogenaamde ‘Umweltbonus’ gedaan. En dat terwijl er geld beschikbaar is voor zo’n 300.000 tot 400.000 elektrisch aangedreven auto’s of hybride-plugins. De regeling loopt tot 2019. Ondanks dat de cijfers nu erg tegenvallen, verwachten experts dat hier verandering in komt zodra er meer Duitse modellen beschikbaar komen.

E-mobility subsidie in aantocht voor e-busjes

En om echt wat aan de luchtvervuiling te doen in grote steden, komen steeds meer de bezorgdiensten in het vizier. Jaarlijks sterven in Duitsland zo’n 47.000 mensen aan de gevolgen van fijnstof, schat de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Stuttgart is landelijk het negatieve voorbeeld met te veel fijnstof.

Het meeste effect wordt volgens experts behaald om iets te doen aan de ‘last mile’, het laatste stukje van de logistieke keten dat het pakketje van het distributiecentrum tot aan de deur brengt. Volgens hen is juist dit laatste stukje van de keten het meest vervuilend en het beste te vervangen door schoner vervoer in een omgeving waar de meeste mensen wonen.

Toch dringt dit nog maar langzaam door bij fabrikanten van bestelbusjes. UPS, het grootste logistieke bedrijf ter wereld komt nu in Duitsland met e-busjes, EFA-S uit Stuttgart volgt in deze stap en bezorger Hermes is een samenwerking beginnen met Emovum uit Hamburg die Fiat Ducato-busjes ombouwt naar een elektrische aandrijving. DHL kon geen fabrikant vinden die e-busjes wilde leveren en maakt nu in samenwerking met de technische universiteit in Aken zelf de ‘Streetscooter’, waarvan er nu al 5.000 zijn geproduceerd.

Dat heeft ook fabrikanten als Iveco, VW, Mercedes, Renault en Ford wakkergeschud, schrijft Der Spiegel. Voor dit en volgend jaar hebben ze de eerste elektrische modellen in de klasse tot 3,5 ton aangekondigd. De nieuwe Duitse regering wil die ontwikkeling versnellen en heeft in het coalitieakkoord opgenomen dat er een regeling moet komen voor elektrisch aangedreven voertuigen die bedrijfsmatig worden gebruikt. De helft van het aankoopbedrag zou kunnen worden afgeschreven. Concrete plannen worden later dit jaar verwacht.

4 miljard pakketjes per jaar in Duitsland

Toch is de grootste aanjager voor het aanschaffen van e-busjes in Duitsland de angst voor dreigende rijverboden voor dieselvoertuigen in binnensteden, zegt Lukas Minnich van het Berlijnse Öko-Institut in Der Spiegel. “Bovendien worden de prijsverschillen steeds geringer en bedrijven zien ook steeds vaker dat een e-busje als positieve reclame werkt.”

Nu worden jaarlijks in Duitsland zo’n 3 miljard pakketjes bezorgd, dat zou in 2021 kunnen oplopen naar 4 miljard, verwachten experts. Wanneer dieselbusjes deze taak op zich nemen, verslechtert de luchtkwaliteit nog verder.

Steden komen met eigen subsidies voor bijvoorbeeld bakfietsen

Inmiddels komen ook stadsbesturen in Duitsland in actie. Zo begint in Berlijn deze maand een subsidie op bakfietsen voor zowel privépersonen als bedrijven. Kopers krijgen ongeveer een derde van het aankoopbedrag terug. Een interessante ontwikkeling voor diverse Nederlandse aanbieders van bakfietsen en bakfietsdiensten.

Podcast – Waarom Duitsland nu serieus nadenkt over de bakfiets

Welke regeling ontbreekt?

Missen we nog een regeling in Duitsland voor emobility? Mail je aanvullen naar:

redactie@duitslandnieuws.nl

Duitslandnieuws