Waarom Deutsche Post meer e-busjes maakt dan Duitse autofabrikanten

Grote autofabrikanten wilden geen emissievrije busjes ontwikkelen voor Deutsche Post. Het bedrijf heeft met de Streetscooter nu zelf de meeste e-busjes rondrijden in Duitsland.

Toen Deutsche Post navraag deed bij autofabrikanten wie compacte e-busjes voor de post kon ontwikkelen, gaf niemand thuis. Uiteindelijk werd alleen de technische universiteit Aken enthousiast, waar de Streetscooter is ontwikkeld. In de tabel is de introductie op de markt van het emissievrije busje goed te zien.

Hoewel er inmiddels veel plannen zijn bij andere fabrikanten, is er op dit moment nauwelijks nog een alternatief te vinden. Intussen rijden er zo’n 5.000 Streetscooters in Duitsland.

Gebrek aan laadpalen

De elektrisch auto zijn inmiddels ook in grote Duitse steden met regelmaat te zien. Duitsland telt in totaal bijna 54.000 emissievrije auto’s. Alleen al dit jaar zijn er 12.273 nieuw toegelaten op de openbare weg. Daarmee komt er een nieuwe uitdaging om de hoek kijken. Op dit moment is er een gebrek aan laadpalen voor elektrische auto’s.

Eigenlijk wilde de Duitse regering in 2020 al een miljoen elektro-auto’s op de weg hebben, maar dat doel bleek te ambitieus voor de autofabrikanten en consumenten. Wanneer dat aantal wel gehaald wordt, zijn er minstens 70.000 laadpunten nodig, berekende Bundesverband der Energie- und Wasserwirtschaft.

Nu moeten gemiddeld 11.800 burgers samen doen met één laadpaal. In het volgende overzicht is te zien dat Stuttgart er nog het beste vanaf komt. De overige steden volgen op grote afstand.

Subsidie voor e-busjes op komst

Het dieselschandaal en de dreigende rijverboden voor diesels zorgt ervoor dat nu ook in Duitsland serieus wordt nagedacht over alternatieven. Lees bijvoorbeeld dit interview met Duitsland-directeur Fermin Bustamante van laadpalenfabrikant EVBox over hoe hij die verandering meemaakt.

De nieuwe Duitse regering wil die ontwikkeling versnellen en heeft in het coalitieakkoord opgenomen dat er een regeling moet komen voor elektrisch aangedreven voertuigen die bedrijfsmatig worden gebruikt. De helft van het aankoopbedrag zou kunnen worden afgeschreven. Concrete plannen worden later dit jaar verwacht.

Deze subsidies zijn er in Duitsland voor e-mobility

Duitslandnieuws