Hoe ervaring in Duitsland helpt bij zakendoen in Centraal- en Oost-Europa

Voor ondernemers die kansen zien in Centraal- en Oost-Europa, is het handig als ze al enige ervaring hebben opgedaan in een buurland zoals Duitsland, zegt adviseur Judith de Bruijn van de Kamer van Koophandel. Ze organiseert op 13 juni in Nieuwegein een miniconferentie over de kansen op deze markt.

Voor Nederland mag Duitsland de belangrijkste handelspartner zijn, verder naar het oosten gaat er in Centraal- en Oost-Europa een hele andere wereld open. Dat is een markt met 250 miljoen mensen en een groeiende middenklasse met toenemende koopkracht. Het is een van de redenen waarom de Kamer van Koophandel (KvK) samen met RVO.nl op woensdag 13 juni de miniconferentie Marktuitbreiding richting Centraal- en Oost-Europa houdt.

Judith de Bruijn adviseert namens de KvK ondernemers bij deze stap en organiseert Road2Central and Eastern Europe voor ondernemers in Nieuwegein om in korte tijd meer te weten te komen over de zakelijke kansen in Hongarije, Polen, Roemenië, Oekraïne en Rusland. Er is een focus op de sectoren Agrifood, Logistiek/Transport, Life Sciences & Health en Water en het thema Circulaire Economie.

Ervaring in Duitsland helpt in Centraal- en Oost-Europa

Wie komen er?

Onze doelgroep bestaat uit mkb’ers die al exporteren, meestal in eerste instantie in omliggende landen. Dat maakt dat ze al thuis zijn in het internationale ondernemen, wij bieden dan meer inzicht in de actuele ontwikkelingen, kansen en culturele eigenheden van Hongarije, Polen, Roemenië, Oekraïne en Rusland. Startende ondernemers zijn natuurlijk ook welkom.

Hoe nodig is die internationale ervaring?

Alleen al naar België of Duitsland exporteren vraagt al veel extra’s van je bedrijf. Dat moet je eigenlijk in je bagage hebben voordat je in Oost- en Centraal-Europa terecht komt. Je bent dan al meer bewust van alle dingen die bij internationaliseren komen kijken.

Wat kunnen de ondernemers verwachten?

Als Kamer van Koophandel zetten we ons uitgebreide netwerk graag in voor ondernemers, we helpen hen op die manier op weg naar succes. Zo hebben we ervaringsdeskundige ondernemers met praktijkverhalen, experts en zijn de ambassades uit deze landen aanwezig. Ondernemer Jeroen Ketting bijvoorbeeld, heeft al meer dan 20 jaar ervaring op de Russische markt en kan haarfijn uitleggen wat er nodig is om de stap te wagen. Je moet je als bedrijf afvragen of je hongerig genoeg bent om deze business te doen, of je de markt voldoende kent en je strategie helder genoeg is? Op deze en meer vragen gaat hij dieper in. Ze klinken wellicht simpel maar zijn wel essentieel voor succes.

Leren van elkaars fouten

Wat is het gesprek van de dag rond Oost-Europa?

Dat pik je op als je op het event koffie drinkt met andere ondernemers. Dan zie je gesprekken ontstaan als; wat doe jij al in Hongarije of heb jij contacten in Oekraïne? Het is echt een dag van sparren en netwerken, waar ondernemers ook hun eigen tekortkomingen durven te delen. En via het Enterprise European Network kunnen we je bovendien erg goed matchen met bedrijven die je zoekt.

Nieuws uit Oost- en Centraal-Europa is niet altijd positief, er is nogal wat aan de hand..

Ja en toch krijg ik ontzettend veel vragen van ondernemers juist over dit deel van de wereld. Ondanks de boycots met Rusland, of andere ontwikkelingen waarover je in de krant leest, is er dus veel mogelijk. Op 13 juni tref je de mensen van bijvoorbeeld de ambassades die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Hulp bij bepalen exportstrategie

Centraal- en Oost-Europa is zo’n grote en diverse regio, hoe krijg je toch een goed beeld?

Daar heeft bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) interessante steunprogramma’s voor zoals de Starters International Business. Dat helpt enorm om de juiste exportstrategie te bepalen. Verder kunnen de lokale ambassades zakenpartnerscans uitvoeren. Je gaat dan dieper in op vragen zoals; hoe kan ik inspelen op de groeiende middeninkomens in deze regio. Hiermee krijg je sneller toegang tot interessante partners zoals agenten, distributeurs of producenten.

Als je toch al ervaring hebt in bijvoorbeeld Duitsland, kan je dan niet beter aansluiten bij deze bedrijven?

Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Oost-Europa, en Duitsland heeft er een uitgebreid netwerk. Het is absoluut de moeite waard om uit te zoeken wie er al zitten en of je op die contacten kunt meeliften. Wat dat betreft is ook Polen een goede hub om bij de oostelijk gelegen landen binnen te komen.

Aanmelden

Het is nog mogelijk om je aan te melden.

Duitslandnieuws