Warenhuis HEMA wil sneller groeien in Duitsland en opent vandaag in Berlijn

In hetzelfde jaar dat Albert Heijn zich terugtrekt uit Duitsland, zet het Nederlandse warenhuis HEMA juist extra vaart bij het openen van nieuwe vestigingen bij de oosterburen. Vrijdag opent de eerste flagshipstore in Berlijn.

Stilletjes is de HEMA bezig aan een flinke opmars in Duitsland. Het Nederlandse warenhuis is al sinds 2002 actief in Duitsland, maar heeft afgelopen jaar besloten om sneller te willen groeien in deze markt, met name in de grote steden. Recent zijn vestigingen in Stuttgart, Dortmund en Nürnberg geopend.

Met de opening vrijdagmorgen in Berlijn-Steglitz staat de teller op 14 winkels, in juli volgt een tweede vestiging in de Duitse hoofdstad, in Charlottenburg. Intussen wordt naar meer locaties gekeken. Openingen elders in Duitsland zijn al zeker, de komende maanden volgen Bonn, Karlsruhe, Heidelberg, München en Hannover.

De eerste HEMA in Berlijn wordt om 10.00 uur aan de Schlosstraße 4-5 geopend door de Nederlandse ambassadeur in Duitsland Wepke Kingma. Verder zijn onder meer ceo Tjeerd Jegen en country director Beatrice Schnell aanwezig. Op social media reageerden Nederlanders in Duitsland al enthousiast op de komst van het Nederlandse warenhuis. De vraag is nu of dit ook overslaat op de Duitse consument en wat het Duitse equivalent gaat zijn van de rookworst en de tompouce.

Laatste updates opening HEMA

Duitslandnieuws is bij de opening, volg hier de laatste updates

Meer retail

Soms heb je geluk en word je product ontdekt door een grote Duitse supermarkt. Jurjen Born had al succes met de Nederlandse trend zaai-het zelf-groente, hij vertelt wat er allemaal bij komt kijken als je op de Duitse markt terecht komt.

Podcast – Hoe deze Nederlandse trend in de schappen belandt bij supermarktketen Edeka

Willem van Agtmael is in Stuttgart een bekende naam. De Nederlander woont al meer dan 44 jaar in Duitsland en wist zich op te werken van hoteldirecteur tot mede-eigenaar van Breuninger, een van de grootste luxe warenhuizen in Duitsland. Als honorair-consul wijst hij Nederlandse bedrijven de weg in Baden-Württemberg. “Kom hier met een langetermijnstrategie.”

Warenhuiseigenaar Willem van Agtmael: Zorg dat je op de radar blijft in Duitsland

Voor Duitsers is Dutch Design te raar. Mooi om te zien, maar te vreemd om te kopen. Het is één van de redenen waarom Jochem Koek en Marja Klomp na 6 jaar de deuren van hun galerie en designwinkel DAD (Dutch Art & Design) in Berlijn sluiten.

Duitsers en Dutch Design: kijken, kijken, niet kopen

De Berlijnse Nadine Späth studeerde in Nederland en werkt nu voor Germany Trade & Invest en geeft onder meer aan Nederlandse retailers advies wanneer ze een webwinkel in Duitsland willen openen.

Podcast – Nadine Späth adviseert Nederlandse retailers

Duitslandnieuws