Hoe je kunt beginnen met internationaal zakendoen

Wat komt er op je af wanneer je internationaal wilt zakendoen? Han Boots van de Kamer van Koophandel adviseert ondernemers en vertelt hoe bijvoorbeeld Duitsland goed in je exportstrategie past.

Zakendoen over de grens staat mooi op het ‘CV’ van je bedrijf, maar moet je er überhaupt aan beginnen? De Kamer van Koophandel helpt ondernemers vanaf de eerste oriëntatie. Zo kunnen bedrijven de KvK bellen voor een eerste advies, maar ook zijn er het hele jaar door diverse events die bij de voorbereiding ondersteunen.

Han Boots heeft jarenlang ervaring als adviseur bij de Kamer van Koophandel en weet waar ondernemers tegenaan lopen.

Wanneer Nederland te klein wordt

Een vraag vooraf, waarom houdt de KvK zich überhaupt bezig met internationalisering?

We merken dat we voor veel ondernemers een logisch en laagdrempelig aanspreekpunt zijn voor advies. Een van de onderdelen is internationaal zakendoen. We bieden dan eerstelijns advies en kunnen goed en gericht doorverwijzen. Het hoort trouwens ook bij onze wettelijke taken.

Wanneer moet je als ondernemer aan internationaliseren denken?

Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor Nederland te klein voor je is. Misschien zit je aan het plafond met je omzet en moet je klanten over de grens zoeken. Of je hebt een heel specifiek product waarbij Nederland als klantenbasis te mager is. Wat ook gebeurt is dat je inspeelt op een trend die in Nederland nog niet is aangeslagen, zo is er veel meer vraag naar bio-producten in Duitsland. Een veel voorkomende reden is je eigen locatie. Bedrijven in bijvoorbeeld de grensregio moeten wel al snel over de grens kijken voor voldoende klanten in hun regio. Met een cirkel van 100 kilometer rond hun bedrijf zitten ze al snel in België of Duitsland.

Andere cultuur snappen

Wat komt er dan op je af, waar moet je aan denken?

Natuurlijk kijk je welke markt interessant voor je bedrijf is, daar hebben we een handige tool voor. Ook handig is de NL exporteert app van RVO. Daar kan je aan de slag met je eigen data en er is aandacht voor de regels in verschillende landen. Dan moet je jezelf de vraag stellen; past dit bij mijn bedrijf en past het bij mij?

Hoe kom je erachter of het bij je past?

Veel Nederlanders denken te makkelijk over internationaal zakendoen. Met een beetje Engels kom je er wel. Maar het is veel meer dan het goed beheersen van een andere taal. Snap je de cultuur? En ook dat gaat veel verder dan je schoenen poetsen voor een bedrijfsbezoek in Duitsland. Je moet willen snappen over hoe mensen doen en denken. Om daarmee je eerste ervaring op te doen is het handig om dichtbij huis te blijven zoals Duitsland en België. Die opgedane kennis helpt je vervolgens goed wanneer je in andere landen aan de slag gaat.

Duitsland dus als opstap naar ‘de rest’?

Op Duitsland moet je je net zo goed grondig voorbereiden. We krijgen steeds vaker vragen over ‘gevoelige’ landen als Rusland, Turkije en Iran. Maar de strategische vragen die je over die landen stelt, moet je net zo goed beantwoorden als je in Duitsland of België aan de slag wilt. We bieden je geen gouden regels, maar we helpen je wel bij het ontwikkelen van het juiste gevoel.

Voorbereiden op andere regels

Wat is het grootste verschil tussen ondernemen binnen Nederland en internationaal ondernemen?

Bij producten moet je ineens rekening houden met andere regels dan je gewend bent, dat geldt zelfs al bij landen binnen de EU. Hoe moet mijn etiket eruit zien, gelden er andere keurmerken of voorwaarden? Daar heb je met name bij consumentenproducten mee te maken.

Hoe zit het in de dienstensector?

We horen nog te vaak dat bedrijven opdrachten aannemen in het buitenland en achteraf er pas over gaan nadenken dat er wellicht andere regels van toepassing kunnen zijn. Als je in Duitsland op de bouw bezig bent zonder een idee van de voorwaarden daar, dan kan je tegen enorme boetes aanlopen als de Zoll (Duitse Douane) komt controleren.

KVK Internationale Weken

De Kamer van Koophandel dit najaar een aantal ‘Internationale Weken’, speciaal voor ondernemers die zich willen oriënteren op internationaal zakendoen. Er zijn verschillende organisaties en specialisten aanwezig, zoals specialisten op het gebied van transport, financiën, strategie, cultuur, e-commerce, risicomanagement en klanten vinden. De events vinden plaats in Eindhoven, Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Arnhem.

Data en meer informatie

Duitslandnieuws