Waarom het Brabantse IXXI zich in Duitsland eerst alleen op Berlijn richt

De muurdecorateurs van IXXI uit Den Bosch doen het goed in eigen land, maar willen ook graag succes in Duitsland. Directeur Ruud van den Akker vertelt hoe hij op een sympathieke manier wil groeien bij de oosterburen.

Op een zwoele zomeravond knallen de kurken in Berlijn, het Nederlandse muurdecoratiebedrijf IXXI lanceert er hun nieuwe designs speciaal gericht op de Duitse hoofdstad. De avond is onderdeel van de nieuwe internationale strategie van de Brabanders om meer voet aan de grond te krijgen in Duitsland.

Directeur Ruud van den Akker vertelt over de plannen van het bedrijf uit Den Bosch. “We zijn echte creatieve pioniers. Drie ontwerpers bedachten dit systeem waarmee je met eigen beelden een collage kunt maken voor aan je muur.” En dat is anders dan een poster of een canvasdoek, zegt hij. “Doordat je het mooi kunt combineren en wisselen, zijn we duurzamer dan de andere methodes.”

Duitsland vanaf het begin in beeld voor IXXI

Waarom slaan jullie aan in Nederland?

Deels omdat we altijd met uitgesproken beelden werken, bijzondere stijlen. Niet de standaard plaatjes die je in veel winkels aantreft. We hebben ook veel moois doordat we in samenwerking met grote partijen zoals Disney tot aan het Rijksmuseum prachtige beelden hebben, zo bieden we betaalbare kunst.

Wanneer kwam Duitsland in beeld?

Al direct toen we het bedrijf begonnen hadden we het idee; dit moet internationaal kunnen werken. En zeker Duitsland is heel kansrijk, we zijn hier ook al 7 jaar vertegenwoordigd. We hebben veel retailpartners die vaste producten van ons verkopen. Er is één probleem: zij zijn heel groot en wij zijn heel klein. Dus hebben we besloten om het anders aan te pakken.

Hoe?

Duitsland is te groot en daarom focussen we ons nu eerst op de grote stad, in dit geval Berlijn. Als we daar een betere positie hebben, trekken we de rest van het land in. Wij moeten werken met onze eigen beperkte budgetten en dan moet je gewoon slim omgaan met je geld.

Alle pijlen dus op Berlijn?

Ja, we hebben een city script gemaakt; een plan voor Berlijn. Dat bestaat uit vele manieren om bekender te worden. Een van de manieren was de launchparty waar we onze eigen Berlijn-collectie presenteerden. Helaas was het 32 graden, waardoor niet alle genodigden kwamen. Maar al met al was het toch een mooi begin.

Van Gogh in pixeluitvoering. Foto: IXXI

Van Gogh in detail. Foto: IXXI

Sympathiek overkomen

Wat heb je toe te voegen in Duitsland?

We zijn eigenlijk compleet iets nieuws. Natuurlijk zijn er meer partijen waar je grote foto’s kunt laten afdrukken om op te hangen, zoals op canvas. Maar dat is duurder en niet zo flexibel zoals ons systeem. In Duitsland heb je een mooi platform zoals Unique, dat designers een podium biedt door hun toffe prints op mokken, shirts tot aan douchegordijnen te laten bedrukken. Hun creatieve geest waarderen we erg, tegelijk is IXXI echt iets anders.

Hoe kom je ertussen in Berlijn als ‘nieuweling’ uit het buitenland?

Je ziet veel bedrijven nu enorme campagnes op social media smijten, in de hoop mensen te triggeren om te klikken. Als wij dat ook zouden doen, dan concurreer je direct met bijvoorbeeld jeans of vakanties. Wij willen niet als een soort kortingsknaller bij de consument in de maag worden gesplitst. Wij vinden het heel belangrijk om na te denken hoe je op een sympathieke manier onder de aandacht komt bij onze potentiële klanten.

Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat?

Er zijn veel manieren. De lancering van de Berlijnse collectie hoort daarbij. We denken aan guerrillamarketingacties, maar we zoeken ook samenwerkingen met andere partijen. Dat kan een makelaar zijn die bij elk nieuw huis een IXXI cadeau doet, of mooie wanden schenken aan scholen die het voor educatieve doelen kunnen gebruiken. Het gaat erom dat we gezien worden, veel mensen weten nog niet dat er zoiets als IXXI bestaat.

Niche is een prima doel in Duitsland

Het bereiken van de Duitse klant blijft dus een issue?

Ja, daar worstelen we mee. We moeten blijven afwegen in hoeverre je trouw blijft aan je eigen dna en welke extra stappen je moet zetten voor de Duitse markt. We krijgen zoveel adviezen, je kunt ook niet alles in één keer goed doen. We proberen het gewoon uit; trial and error.

Toch klinkt dat niet als hard groeien.

We zien dat we gewaardeerd worden, maar we zullen ook een nicheproduct blijven. Dat is niet erg, want het is al geweldig om een mooie niche in Duitsland te zijn. We willen een loyale klantenkring opbouwen die voor een toegankelijke prijs hun muren een stuk mooier maken.

Duitslandnieuws