De meeste ondernemers exporteren zonder goede voorbereiding. En het werkt nog ook!

Ga nooit exporteren of importeren zonder goede voorbereiding, zo klinkt meestal het welgemeende advies. Toch kan je in sommige gevallen beter maar gewoon beginnen, vertelt adviseur Sandra Visser van de Kamer van Koophandel.

Hoe belangrijk is een goede voorbereiding om internationaal zaken te doen? Of kan je daar niet op wachten en is het beter om gewoon maar te beginnen? Welke aanpak het beste bij je past, kan je ontdekken tijdens de Internationale Weken van de Kamer van Koophandel. Bekijk hier wanneer het event het dichtste bij jou in de buurt is.

Sandra Visser adviseert voor de Kamer van Koophandel ondernemers op het gebied van internationale handel. Uit ervaring weet zij welke manier het beste werkt.

Goede voorbereiding vs. in het diepe springen

Welke strategie hanteren Nederlandse ondernemers die exporteren?

We hebben hier ooit onderzoek naar laten doen, en zo’n 59% van de ondernemers gaat heel pragmatisch te werk. Pas als de kans zich voordoet, verdiept men zich in internationaal zakendoen. Zo’n 23% plant heel zorgvuldig en de overige 18% zoekt bijvoorbeeld eerst naar een mogelijke handelspartner en kiest pas daarna voor het diepe óf voor het vergaren van informatie.

De meeste ondernemers beginnen dus zonder goede voorbereiding?

Als pragmaticus begin je misschien wel met een kleine achterstand. Bij het adviesgesprek merk je dat men niet goed is voorbereid, terwijl er al een order uit het buitenland ligt of dat men op een beurs goede gesprekken heeft gehad. Men heeft dan een paar stappen van de ideale voorbereiding overgeslagen.

Is dat niet evident voor de moderne wereld waarin alles een stukje sneller gaat?

Dat denk ik zeker, dit digitale tijdperk heeft wat dat betreft veel veranderd. Zo leer je exporteren met vallen en opstaan.

Export overkomt je?

Steeds vaker, het is vaak een kans die je niet wilt laten schieten.

Jongeren en ouderen het meest pragmatisch

Hoe ontdek je welke aanpak het beste bij je past?

Dat bepaalt natuurlijk deels je eigen persoonlijkheid, maar ook het soort bedrijf dat je bent. Een ZZP’er hoeft alleen met zichzelf te overleggen en grijpt waarschijnlijk sneller elke kans aan om omzet te maken. Maar als medewerker bij een groter bedrijf heb je met meerdere schakels te maken, dan moet je misschien wel met een goede voorbereiding komen om je manager te overtuigen. En je leeftijd speelt mee.

Vertel.

De pragmatische aanpak zie je vooral bij de oudere en de jongere ondernemer. Waarschijnlijk hebben zij minder te verliezen en gaan ze er sneller voor.

Ineens staat je container vast in Hamburg

Wat heeft een pragmaticus nodig?

Dat klinkt logisch, maar vooral praktische informatie specifiek over zijn of haar geval. De vraag is; er zijn fysieke grenzen en hoe komt mijn product daar doorheen. Binnen de EU zijn export en import niet meer zo moeilijk, maar daarbuiten wel. Je ziet regelmatig dingen mis gaan.

Kan je een voorbeeld noemen?

Stel, je bestelt een product uit China en de leverancier zegt, ik stuur het naar Hamburg. In eerste instantie zou je denken; prima, want zo groot is die afstand niet. Maar omdat je als Nederlands bedrijf bijvoorbeeld geen BTW-nummer hebt in Duitsland, kan je bestelling niet worden ingeklaard door de douane. Dan krijgen wij telefoon; hoe krijg ik mijn container naar Nederland?

Hoe los je zoiets op?

Dat kan via een fiscaal vertegenwoordiger en er zijn nog wel andere manieren. Maar je bent hoe dan ook extra administratie, tijd en geld kwijt. Dat kan heel vervelend zijn, want heb je uiteindelijk nog wel marge op je product?

Pragmaticus is in het voordeel

Wat zijn valkuilen voor exporteurs?

Dat kunnen er veel zijn. Maar we horen soms dat bijvoorbeeld uitvoer richting China mis gaat. Daar mag niet iedereen invoeren, de klant moet een vergunning hebben. Dus moet je altijd van tevoren vragen; wat moet ik regelen, wat regelt de klant?

Een planner heeft dat soort fouten natuurlijk voorzien..

Een valkuil voor mensen die zich goed voorbereiden is dat ze te lang wachten en te veel onderzoeken voordat ze in actie komen. Zeker, je moet een plan maken. Maar op een gegeven moment moet je het gewoon doen.

Wat werkt het beste?

We zien dat de pragmatische aanpak het meeste resultaat oplevert. Pragmatische ondernemers zijn vaker gericht op vernieuwing, zoals het lanceren van een nieuw product of dienst, dan ondernemers die planmatig te werk gaan. Natuurlijk is een goede voorbereiding belangrijk, maar in een wereld waarin alles sneller gaat, is de pragmaticus in het voordeel.

KVK Internationale Weken

De Kamer van Koophandel organiseert dit najaar een aantal ‘Internationale Weken’, speciaal voor ondernemers die zich willen oriënteren op internationaal zakendoen.

Er zijn verschillende organisaties en specialisten aanwezig, zoals specialisten op het gebied van transport, financiën, strategie, cultuur, e-commerce, risicomanagement en klanten vinden. De events vinden plaats in Eindhoven, Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Arnhem.

Kamer van Koophandel

Nederlandse bedrijven hebben volop kansen over de grens. Met het netwerk en de dienstverlening van KVK ligt de wereld aan jouw voeten.