Hoe containerhaven Hamburg in 50 jaar flink heeft veranderd

De haven van Hamburg viert dit jaar de 50ste verjaardag als containerhaven. Inmiddels is er veel veranderd in de Hanzestad.

Op 31 mei 1968 werd in de haven van Hamburg geschiedenis geschreven. Om 21.00 uur meerde de ‘American Lancer’ aan bij de Burchardkai. Met de komst van het eerste echte containerschip begint voor de Hanzestad de ontwikkeling die het tot één van de belangrijkste havens in Europa heeft gemaakt. Hoe de containerhaven Hamburg veranderde.

Het begin is nog bescheiden. Het Amerikaanse schip had destijds 1.200 containers aan boord. Ter vergelijking; 50 jaar later vaart de CMA CGM Antoine de Saint Exupéry over de Elbe met 20.776 standaardcontainers (TEU).

Containerhaven Hamburg in cijfers

Ook de containeromslag is vandaag de dag van een compleet andere orden. In 2017 werd wereldwijd 140 miljoen TEU verscheept, waarvan 8,8 miljoen in de haven van Hamburg. Op dit moment varen over de oceanen zo’n 5.000 containerschepen rond. Afgelopen jaar meerden 3.652 schepen aan in Hamburg.

De haven is het hart van de stad, maar inmiddels is er ook aandacht voor de schaduwkant van de containerschepen. Zo’n 8.000 ton stikstofdioxide blazen de schepen jaarlijks in de Hamburgse lucht. In totaal 68% daarvan wordt veroorzaakt door de schepen.

Bekijk de hele grafiek: Statista

Lees ook:

Hamburg is de derde meest welvarende regio binnen de EU, blijkt uit recent onderzoek van Eurostat. Maar zo goed kennen veel Nederlanders de stad niet, merkt bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen Axel Hagedorn. Daarom vindt hij het hoog tijd voor een ode aan de havenstad.

Hamburg is niet alleen heel groen met schitterende parken maar heeft ook heel veel water, hetgeen zij niet alleen te danken heeft aan de Hamburger haven en de Elbe, maar ook aan de vele kanalen die door de stad lopen. De laatste jaren is de oude ‘Speicherstadt volledig nieuw ontwikkeld en tevens aan de werelderfgoedlijst van UNESCO toegevoegd. Vroeger was dit complex van pakhuizen die oorspronkelijk gebouwd waren op eilandjes in de rivierbedding grotendeels de zogenaamde ‘Freihafen‘ en dus douanevrij gebied midden in de stad.

In de Speicherstadt staat nu het nieuwe muziekgebouw de ‘Elbphilharmonie‘ die maar liefst 750 miljoen euro heeft gekost, maar wel een onvoorstelbaar mooi muziekgebouw is. Voor een indruk is deze dronevideo aan te raden. Ondanks alle perikelen vooraf wordt de Elbphilharmonie nu omarmd en is iedereen die er ooit binnen is geweest dolenthousiast.

Axel Hagedorn: Tijd voor een ode aan Hamburg

‘Oneerlijke’ concurrentiepositie havens Hamburg en Rotterdam blijft voorlopig bestaan

Duitslandnieuws