Waarom boetes in Duitsland een stuk lager zijn dan in Nederland

Waarom zijn de boetes in Duitsland eigenlijk zo laag? Wee de politicus die aan de persoonlijke vrijheden durft te komen die de Duitse automobilist zich heeft aangewend. boetes in Duitsland

Nederlanders hebben gauw de neiging te denken dat Duitsers Ordnung en Pünktlichkeit in het marmer van hun levensinstelling hebben gebeiteld. Hoe groot is teleurstelling voor wie zich in het Duitse verkeer begeeft, daar doet menig verkeersdeelnemer bijna ongestraft wat hij wil. Een chaos

Dat kan ook, want er is nauwelijks controle op verkeersovertredingen. Flitspalen zijn een zeldzaamheid en de politie is druk met andere taken. Wie desondanks toch betrapt wordt, krijgt een boete waar de gemiddelde Nederlander hard om moet lachen. De verschillen zijn groot. Met je auto parkeren op een fietspad kost in Nederland 90 euro, in Duitsland slechts 20 euro. In andere gevallen zijn foutparkeerders nog minder kwijt.

Boetes in Duitsland veel lager

Het gevolg is dat veel automobilisten naar believen hun auto achterlaten daar waar het hen goeddunkt. De kans om betrapt te worden is laag, en wie toch een boete krijgt, schrikt daar niet echt van. Het heeft ervoor gezorgd dat veel mensen dergelijke overtredingen zijn gaan zien als een Kavaliersdelikt; een kleine overtreding die over het algemeen geaccepteerd wordt.

Ook de boetes op snelheidsovertredingen zijn laag. Wie betrapt wordt op 20 kilometer te hard rijden, moet 35 euro betalen. In Nederland is dat 165 euro, in Scandinavische landen zijn de boetes nog veel hoger. De Nedersaksische minister Boris Pistorius pleitte in 2016 er al voor het voorbeeld van Nederland te volgen. “Daar heb je hogere boetes en minder slachtoffers door ongevallen.”

Ook de ACE Auto Club Europa pleit voor hogere boetes voor delicten die als grote veroorzakers van ongevallen gelden. Voorzitter Stefan Heimlich noemt bijvoorbeeld een te hoge snelheid, alcohol achter het stuur, of het gebruiken van een smartphone tijdens het rijden. “Dat is het juiste antwoord op een toenemende agressie in het verkeer.  Ook politievakbond DPolG stelt dat de lage boetes in Duitsland ‘zelden een afschrikkende werking hebben.’

Bizar, in Nederland zijn er verkeersregels

Hoe men in Duitsland tegen de hoge boetes in Nederland aankijkt, wordt mooi duidelijk in de Bußgeldkatalog:

Die Niederlande (oder auch „Holland“) locken die deutschen Urlauber mit Tulpen, Windmühlen, flacher Landschaft und schönen, meist verkehrsarmen Städten. Doch auch in „Fahrradstädten”, wie Amsterdam gibt es Verkehrsregeln.

Wenn Post des Centraal Justiteel Incassobureau (CJB) – der zentralen Bußgeldstelle der Niederlande – im Briefkasten liegt, kann es teuer werden. Eine Missachtung der Verkehrsregeln wird in Holland oft mit hohen Bußgelder sanktioniert. Der Bußgeldbescheid des CJB ist kann für Urlauber der erste (und vielleicht überraschende) Hinweis darauf sein, dass sie in den Niederlanden sich eines Vergehens schuldig gemacht haben.

Bizar! In Nederland zijn er kennelijk verkeersregels die je kennelijk kunt overtreden.

Lekker scheuren moet kunnen

Ondanks het grote aantal verkeersslachtoffers en de hoge CO2-uitstoot gebeurt er weinig. Duitsland geldt als het laatste bastion zonder een algemene snelheidsbeperking op de Autobahn. Dat heeft alles te maken met de sterke autolobby in Duitsland, schrijft autoredacteur Thomas Harloff van de Süddeutsche Zeitung. “De ADAC als automobielclub heeft 19 miljoen leden, en heeft nauwe banden de lobbyclub voor de autoindustrie VDA. Zij strijden samen tegen een maximum snelheid.”

Bovendien ontbreekt het bij politici de moed om ten strijde te trekken tegen de autoindustrie, zegt Benjamin Friedrich van Katapult-Magazin. “Vooral in Duitsland worden veel auto’s met veel vermogen gemaakt, dat moet je natuurlijk ergens kunnen uitproberen.”

Outlaw

Toch kan je niet enkel de autolobby de schuld geven van de lage boetecultuur in Duitsland. De auto is een van de weinige plekken waar veel mensen zich echt vrij voelen; Deutsche Freiheit. Waar men elkaar op andere punten met plezier scherp de maat neemt, is de auto een van de laatste dingen waar de Duitser zich eventjes als outlaw kan voelen die een beetje doen denken aan de vroeger zeer populaire Duitse Westernfilms.

Toch verandert er langzaam iets in Duitsland. Steeds minder mensen schrikken ervan als bijvoorbeeld mobiliteitsexpert professor Andreas Knie zegt; “Politieke partijen die roepen ‘blijf met je handen van de Duitse automobilist af’, dat klinkt als een sprong terug in de tijd. Politiek in zwart-wit die doet denken aan de jaren ’50, aan bruine kroegen met vergeelde gordijnen en een reclamebord van Asbach Uralt.”

Moet Duitsland dan maar een Tempolimit invoeren? Wellicht dat het iets helpt op de Autobahn, maar de meeste slachtoffers vallen nog altijd op de Landstraße en binnen de bebouwde kom waar vaak de maximum snelheid wordt genegeerd. Ik denk dat het veel scheelt wanneer verkeersdeelnemers merken dat er verkeersregels zijn en dat overtredingen echte consequenties hebben.