Bettine Marissen

Waarom social entrepreneurship steeds populairder wordt in Duitsland

Social Entrepreneurship, of in goed Nederlands, sociaal ondernemerschap is een populair begrip in Berlijn, maar ook in de rest van Duitsland. Wat betekent het precies? En heeft sociaal ondernemen toekomst?

Sociaal ondernemers willen de wereld een stukje beter maken, door een bepaalde maatschappelijke uitdaging aan te gaan. Anders dan een klassieke non-profit organisatie (geld inzamelen en aan goede doelen geven) levert de ondernemer bij social entrepreneurship een bepaald product of dienst en heeft een verdienmodel. Het lijkt dus meer op een normale ondernemer, maar de oplossing voor een maatschappelijke uitdaging centraal, winst maken is daarbij niet uitgesloten.

Naar schatting zijn er zo’n 70.000 social businesses in Duitsland. Met de verschillende rechtsvormen en het feit dat veel sociale ondernemingen het moeilijk hebben om investeerders te vinden, schommelt dit aantal sterk. Verder zijn er talloze netwerken en events waar de sector samen komt en waar geleerd kan worden hoe je een Social Business kan opzetten. Het Duitse Ministerie van Economische zaken en Energie heeft bijvoorbeeld een handleiding voor sociale ondernemers uitgegeven.

Bekende voorbeelden social entrepreneurship in Duitsland

Er zijn verschillende vormen van sociale ondernemingen. Sommigen richten zich vooral op het hun eigen productieproces en proberen deze 100% eerlijk en duurzaam te maken. Bijvoorbeeld bij het productieproces van de drankjes van LemonAid / ChariTea en de vegan condooms van Einhorn (een Nederlands voorbeeld is de chocolade van Tony’s Chocolonely).

Andere sociale ondernemers hebben een product dat bijdraagt aan duurzame ontwikkeling, zoals de lichtjes op zonne-energie van Little Sun, speciaal ontwikkelt voor mensen wereldwijd die zonder stroom leven. Weer anderen ondersteunen met hun winst ontwikkelingsprojecten. Het Hamburgse Viva con Agua begon als een klein initiatief dat statiegeldbekers voor een goed doel verzamelde op festivals en is uitgegroeid tot een sociale onderneming dat duurzaam geproduceerd water verkoopt en met de opbrengst projecten voor schoon drinkwater ondersteunt.

Duurzaamheid als trend

De laatste jaren staat het thema duurzaamheid steeds hoger op de agenda van politiek en bedrijven. De vraag naar duurzame producten stijgt en ook de politiek, bijvoorbeeld door het klimaatakkoord van Parijs, oefent druk uit op bedrijven. Alhoewel alle doelen niet worden bereikt, de VS uit het klimaatakkoord zijn gestapt, is er ook bij de consument een groeiend bewustzijn over klimaat en uitbuiting.

Niet alleen nieuwe sociale businesses kunnen aan meer duurzaamheid bijdragen, ook voor bestaande bedrijven kan het interessant zijn hun productieketen duurzamer en eerlijker te maken. Deze transitie kan niet van vandaag op morgen worden omgezet, het hele systeem inclusief consument (de gehele maatschappij), de primaire productie (bijvoorbeeld boeren), leveranciers (van bijvoorbeeld stroom), bedrijven en de politiek moeten hierbij worden betrokken.

Bettine Marissen

Bettine Marissen uit Emmen (1986) woont sinds 9 jaar in Berlijn en heeft zich vanuit daar wereldwijd voor maatschappelijke projecten ingezet om zich nu, middels het opzetten van een stichting, meer voor maatschappelijke problemen dicht bij huis in te zetten. Ze schrijft over social entrepreneurship en de 'Dritte Sektor' in Duitsland.